Spring naar bijdragen

Kachelweerstand Cj7


Recommended Posts

hallo techneuten,

De kachel (1982 en later) van de CJ (1977) doet het maar op 1 stand, was met een directe draad naar accu aangesloten :huh:

wil hem weer origineel, heb de weerstand eruit en 1 spoel was naar de gallemiezen, op de foto echter

tel ik bij beide spoelen evenveel windingen, geven ze beide evenveel weerstand en zorgen ze per spoel voor de

halve waarde??

Als er gedetailleerde info beschikbaar is graag! (weerstandswaarden bijv)

vr groet Pat

post-5846-0-73629100-1308497318_thumb.jpg

post-5846-0-73629100-1308497318_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de snelle reply, dit schemaatje kende ik nog niet, zo te zien wordt de stroom voor MEDIUM afgetakt halverwege de spoel, dat zou dus kunnen betekenen

dat ik de weerstandswaarde van spoel die nog heel is kan bepalen, dan nog zo'n spoeltje wikkelen en up we go! ik ga het proberen!

  • post-5846-0-52726700-1308587109_thumb.jpg

post-5846-0-52726700-1308587109_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas,

De electroboer had niet zulk dik draad, evenmin ( en dat is erg vreemd )was de weerstandswaarde van de spoel te bepalen.

Ondanks dat het spoeltje geen breuk vertoonde sloeg de multimeter niet uit..

Zijn oplossing was een hoogvermogen-weerstand plaatsen...maar ja de waarde daarvan??

Helaas geeft het prachtige schemaatje dit niet aan, en internet geeft ook al geen antwoord, als iemand zo'n spoeltje thuis heeft

en de moeite wil nemen hem door te meten kom ik wellicht een stapje verder.

grzz

Pat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb net de ohm meter er nog even op gezet, ik meet 1ohm op een enkele weerstand en 2ohm, in serie. Meter is niet echt betouwbaar met lage waarden, de weerstand is iig erg laag.

Dat die weerstand laag is, is niet zo'n verrassing...'t spulletje wordt afgezekerd met 25A.

Reken maar eens uit wat de spanningsval is bij bij 25 ampere en 1 Ohm, dan kom je accu's tekort :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zo ver reikt mijn electro-kennis niet..

Er bestaan wel hoog vermogen weerstanden in die waarden 1en 2 Ω (kosten wel plm € 10 per stuk)

heb echter geen idee hoeveel watt ze zouden moeten zijn.

Dus JeePee pak je telraam eens voor me? of de formule om het te berekenen.

vr gr

Pat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja komen we weer op mijn eerste formule uit (w=v x a) uitgaande van de zekering in dit circuit (25 amp) zou dan het vermogen van het blowertje plm 300 watt zijn (!) dus de benodigde weerstand ook.

enfin tot zover de theorie, maar als ik naar de prijs kijk, dan wordt dit een kachel met een stand, namelijk full throttle

grzz pat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...