Ramon2 Geplaatst June 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2011 Wie heeft er ervaring met het oplassen van de steekassen, wanneer het stompje is afgesleten? En dan niet zozeer het laswerk zelf, maar de ervaringen erna; slijt dit niet weer erg snel, of breekt dit niet af etc. Heb topics gezien dat jeepers dit van plan waren, maar ben benieuwd of ze er nog probleemloos mee rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2011 Oplassen is een lapmiddel, de matriaaleigenschappen veranderen door het inbrengen van hitte en toevoegen van ander matriaal (lasdraad). Voor tijdelijk zou ik het wel doen, anders niet. Het mooiste krijg je ze als je ze na het lassen even op de draaibank kan zetten om de gleuf voor de C-clip weer netjes op maat te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 7, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2011 Hm helder Ab. Stof om over na te denken... maar is het een theoretisch verhaal of word mijn steekas er ook daadwerkelijk zwakker door? Ik heb inmiddels de gegevens van het soort staal kunnen bemachtigen van de steekas (C40, 52RC) en zou derhalve de juiste electrode kunnen gebruiken, dus in die zin word er nauwelijks "ander" materiaal gebruikt, of heeft de hitte nog dermate invloed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst June 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2011 hitte heeft wel invloed, maar ik heb dit ook bij een jeep gedaan en ging jaren probleemloos goed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2011 Dat stukje komt niet echt veel kracht op bij rijden, bij normaal gebruik zal het lang goed blijven. Het gaat ook niet echt om sterkte, maar om slijtvastheid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2011 hitte heeft wel invloed, maar ik heb dit ook bij een jeep gedaan en ging jaren probleemloos goed Door verhitting wordt het basismateriaal harder en dus ook brosser, zullen dus iets verzwakt kunnen raken. Probeer wel de warmte inbreng minimaal te houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2011 Opspuiten zou beter zijn. Dit wordt ook in de industrie al jaren toegepast en is zeer slijtvast. Soms behandelt men zelfs nieuwe assen al met een laagje. Geen idee hoe de prijzen liggen tegenwoordig... www.arendsen.nl Daar kunnen ze je wellicht meer vertellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 15, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2011 Opspuiten zou beter zijn. Dit wordt ook in de industrie al jaren toegepast en is zeer slijtvast. Soms behandelt men zelfs nieuwe assen al met een laagje. Geen idee hoe de prijzen liggen tegenwoordig... www.arendsen.nl Daar kunnen ze je wellicht meer vertellen. Ik heb de firma Arendsen een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn en zal hun antw kenbaar maken. Het is volgens mij ook wel een probleem wat we vaker meemaken. €225,- voor een nwe as is best pittig, dus een "reparatie" zou al snel lonend kunnen zijn. In mijn geval, ik ben voorlopig gered, een medeformummer had nog 2 goede assen liggen. Ik wil wel wat gaan testen met de oude assen ivm het oplassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2011 Nah, ik ben benieuwd was de kosten van een reparatie zullen zijn. In voorbewerken, spuiten en nabewerkten zit natuurlijk ook wat werk... We wachten af! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst June 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2011 Ik heb de firma Arendsen een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn en zal hun antw kenbaar maken. Het is volgens mij ook wel een probleem wat we vaker meemaken. €225,- voor een nwe as is best pittig, dus een "reparatie" zou al snel lonend kunnen zijn. In mijn geval, ik ben voorlopig gered, een medeformummer had nog 2 goede assen liggen. Ik wil wel wat gaan testen met de oude assen ivm het oplassen. en steekassen van een wrangler zijn zwakker dan van een cj. keb gehoord tijdens de jamboree van een maat vanmij die bij GPservice werkt. en 2 dagen tijdens de jamboree in de mobiele garage op het evenemententerrein heeft gesleuteld. dat ze hoofdzakelijk bijna alleen maar steekassen hebben moeten vervangen die gebroken waren. en hoofdzakelijk alleen maar van wranglers. terwijl er ook genoeg cj's rond reden. OT een maatje van mij rijdt al jaren rond met gelaste steekassen in zijn patrol. en als die van mijn jeep ooit eens breken en ik ben ver van huis af dan zou ik ze ook laten lassen. ze zijn dan toch al kapot wat kan er dan nog meer aan kapot gaan dan dat. en ze moeten toch wel tegen een stootje kunnen. het is verd0mme geen p!sbakkenstaal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst June 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2011 en steekassen van een wrangler zijn zwakker dan van een cj. keb gehoord tijdens de jamboree van een maat vanmij die bij GPservice werkt. en 2 dagen tijdens de jamboree in de mobiele garage op het evenemententerrein heeft gesleuteld. dat ze hoofdzakelijk bijna alleen maar steekassen hebben moeten vervangen die gebroken waren. en hoofdzakelijk alleen maar van wranglers. terwijl er ook genoeg cj's rond reden. en zo kom je tot een conclusie dat een as van een YJ zwakker is dan van een CJ ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst June 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2011 (bewerkt) en zo kom je tot een conclusie dat een as van een YJ zwakker is dan van een CJ ? dat heeft die maat van GP zelf gezegd. die steekassen van een wrangler zijn ietje dunner en zwakker dan van een cj. en die heeft toch meer jarenlang verstand van jeep dan jij. bel je vriendje maasbach op die zal het ook wel weten June 16, 2011 bewerkt door F.M Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2011 Volgens mij gaat het in dit topic over oplassen, en niet over veld reparaties! Doe kletspraat maar in caf'é...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2011 (bewerkt) Het antwoord van de firma Arendsen per mail: Het opspuiten van een kopse kant van een as gaat niet (geen hechting). Het opspuiten van assen wordt in de regel alleen toegepast voor afdichtingen, lagerpassingen tandwielen etc. Voor uw probleem kom je toch op het hard oplassen en nabewerken van deze as. Met vriendelijke groeten, Martie Koopman Arendsen Machinefabriek B.V. Grutbroek 55 Doetinchem Postbus 276 7000 AG Doetinchem Tel. 0314 340448 Fax 0314 345270 e-mail : martie@arendsen.nl internet : www.arendsen.nl Dussss... Zoals gezegd, ik heb inmiddels 2 goede steekassen liggen, dus kan er weer ff tegenaan. In een de later stadium (=tijd hebben) zal ik eens een steekas gaan oplassen om te testen hoe dit gaat. June 18, 2011 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2011 Het antwoord van de firma Arendsen per mail: Het opspuiten van een kopse kant van een as gaat niet (geen hechting). Het opspuiten van assen wordt in de regel alleen toegepast voor afdichtingen, lagerpassingen tandwielen etc. Voor uw probleem kom je toch op het hard oplassen en nabewerken van deze as. Met vriendelijke groeten, Martie Koopman Arendsen Machinefabriek B.V. Grutbroek 55 Doetinchem Postbus 276 7000 AG Doetinchem Tel. 0314 340448 Fax 0314 345270 e-mail : martie@arendsen.nl internet : www.arendsen.nl Dussss... Zoals gezegd, ik heb inmiddels 2 goede steekassen liggen, dus kan er weer ff tegenaan. In een de later stadium (=tijd hebben) zal ik eens een steekas gaan oplassen om te testen hoe dit gaat. Ah, ok... Duidelijk. Dan valt spuiten inderdaad af.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst June 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2011 Je kan ze best oplassen, het zal wel iets minder hard zijn als eerst, maar wat maakt het uit, gewoon proberen, en kijken hoe het gaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst June 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 Gisteren bij Ramon het deksel van het diff getrokken. Je kan zo duidelijk zien dat de assen afslijten tegen het diff asje van de satelietwielen. De kop van de as was ongeveer 1.5 mm korter dan van de vervangende as en de C-clip was ooknog eens 0.2mm ingesleten. We zagen ook zware beschadigingen aan de satelietwielen, deze moeten vervangen worden, onduidelijk of dat mede door despeling op de as veroorzaakt is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 Hmm...ben bang dat hetzelfde mij ook staat te wachten... Ik heb dezelfde speling als op het filmpje... C-clips heb ik al,maar satelietwielen had ik niet verwacht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 (bewerkt) ...maar satelietwielen had ik niet verwacht. Ik ook niet, maar dat staat ook helemaal los van het feit dat de kopjes van de assen afslijten. Ik heb gewoon pech gehad denk ik, maar misschien ook weer geluk, dat bij het willen vervangen van de assen we er achter kwamen dat ik tanden miste... als ik dat niet had gedaan en het zou niet opgevallen zijn, dan was alles weer dicht gebouwd en reed ik met die tandloze satelieten, met als gevolg ongetwijfeld méér schade... In jou geval John, het diff deksel verwijderen en grondig onderzoeken op slijtage. Maar let op, die c-clips zijn NIET de hoofdveroorzaker van de speling. Het letterlijk, hoe weinig het ook mag zijn, korter worden van de steekas, dat zorgt voor de speling. In het 2e filmpje van eucalypta is goed te zien, de spelingsruimte tussen de steekas en de shaft. Ik zou wel bij vervangen van de steekassen (of oplassen!) wel altijd de c-clips mee vervangen. June 19, 2011 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 Wel veel speling zeg..... Misschien is de c-clip ook uitgesleten in de zonnewieltjes?Speling van de c-clip op de as geeft beweging, ingaande beweging wordt gestopt door contact van steekas op zonnewiel as, uitgaande beweging wordt gestopt door contact van c-clip op zonnewiel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 Hey Ramon, ik hoopte dat de c-clips de oorzaak waren, oplassen is helaas voor mij geen optie, ik heb de mogelijkheid daar niet voor. Denk dat ik maar om me heen ga kijken voor een paar andere steekassen... C-clips alleen vervangen heeft in mmijn geval dan denk ik geen zin, probleem zal dan blijven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst June 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2011 De c-clips waren "slechts" 0.2mm uitgesleten. We hebben de zonnewielen niet bekeken maar wellicht beste om zonnewielen en satelietwielen in 1 keer te vervangen door passende set; zij moeten tenslotte goed in elkaar grijpen en zijn verder niet uit te shimmen (?). Wat opviel was de slijtage op de kopse kant van de as; deze 1,5mm + de 0,2mm van de C-clips maakt dat de as totaal zoveel speling heeft. Bij terugplaatsen van een andere as met dezelfde c-clip was geen speling meer merkbaar. Het lijkt er dus op dat de zonnewielen niet ver zijn uitgesleten....zal ook wel harder materiaal zijn dan de c-clip? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2011 We hebben de zonnewielen niet bekeken maar wellicht beste om zonnewielen en satelietwielen in 1 keer te vervangen door passende set Komende woensdag kan ik bij mijn zelfde "leverancier" van de steekassen een complete carrier met inhoud ophalen (Waarvoor mijn dank JP!!) om de beschadigde delen te vervangen. Eucalypta, ik zie je donderdag om de boel weer in te bouwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst June 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2011 Komende woensdag kan ik bij mijn zelfde "leverancier" van de steekassen een complete carrier met inhoud ophalen (Waarvoor mijn dank JP!!) om de beschadigde delen te vervangen. Eucalypta, ik zie je donderdag om de boel weer in te bouwen Hey Ramon, je hebt het goed voor elkaar Even een vraagje; nu je beide steekassen gaat vervangen,vervang je dan ook de lagers en zo of alleen de assen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst June 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2011 Hey Ramon, je hebt het goed voor elkaar Even een vraagje; nu je beide steekassen gaat vervangen,vervang je dan ook de lagers en zo of alleen de assen? Hoi John, Nee, ik vervang verder geen lagers. Ik heb geen aanleiding om deze te vv. geen speling geen overmatige inloop sporen etc. Het enige wat ik wel mee wil vervangen, omdat de carrier er toch uit ligt, dat zijn de keeringen aan de binnenzijde van het diff. Heb jij inmiddels je deksel al geligt om te kijken naar de speling op je assen? Een maatje van mij neemt aan de hand van de opgegeven waardes van het staal, electrodes mee, zodat ik wel kan gaan testen met het oplassen van de steekassen. Dat lassen is het probleem niet, maar in hoeverre heb je profijt van het resultaat. Je kunt eventueel wachten met aankoop steekassen totdat ik wat resultaten heb. Dan kun je alsnog een beslissing nemen..?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.