Spring naar bijdragen

Oplassen Van Steekassen


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met het oplassen van de steekassen, wanneer het stompje is afgesleten? En dan niet zozeer het laswerk zelf, maar de ervaringen erna; slijt dit niet weer erg snel, of breekt dit niet af etc.

Heb topics gezien dat jeepers dit van plan waren, maar ben benieuwd of ze er nog probleemloos mee rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oplassen is een lapmiddel, de matriaaleigenschappen veranderen door het inbrengen van hitte en toevoegen van ander matriaal (lasdraad).

Voor tijdelijk zou ik het wel doen, anders niet.

Het mooiste krijg je ze als je ze na het lassen even op de draaibank kan zetten om de gleuf voor de C-clip weer netjes op maat te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm helder Ab. Stof om over na te denken... maar is het een theoretisch verhaal of word mijn steekas er ook daadwerkelijk zwakker door? Ik heb inmiddels de gegevens van het soort staal kunnen bemachtigen van de steekas (C40, 52RC) en zou derhalve de juiste electrode kunnen gebruiken, dus in die zin word er nauwelijks "ander" materiaal gebruikt, of heeft de hitte nog dermate invloed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hitte heeft wel invloed, maar ik heb dit ook bij een jeep gedaan en ging jaren probleemloos goed

Door verhitting wordt het basismateriaal harder en dus ook brosser, zullen dus iets verzwakt kunnen raken. Probeer wel de warmte inbreng minimaal te houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opspuiten zou beter zijn. Dit wordt ook in de industrie al jaren toegepast en is zeer slijtvast.

Soms behandelt men zelfs nieuwe assen al met een laagje.

vlamspuit.gif

Geen idee hoe de prijzen liggen tegenwoordig...

www.arendsen.nl Daar kunnen ze je wellicht meer vertellen. ;)

Ik heb de firma Arendsen een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn en zal hun antw kenbaar maken. Het is volgens mij ook wel een probleem wat we vaker meemaken. €225,- voor een nwe as is best pittig, dus een "reparatie" zou al snel lonend kunnen zijn.

In mijn geval, ik ben voorlopig gered, een medeformummer had nog 2 goede assen liggen. Ik wil wel wat gaan testen met de oude assen ivm het oplassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de firma Arendsen een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn en zal hun antw kenbaar maken. Het is volgens mij ook wel een probleem wat we vaker meemaken. €225,- voor een nwe as is best pittig, dus een "reparatie" zou al snel lonend kunnen zijn.

In mijn geval, ik ben voorlopig gered, een medeformummer had nog 2 goede assen liggen. Ik wil wel wat gaan testen met de oude assen ivm het oplassen.

en steekassen van een wrangler zijn zwakker dan van een cj.

keb gehoord tijdens de jamboree van een maat vanmij die bij GPservice werkt. en 2 dagen tijdens de jamboree in de mobiele garage op het evenemententerrein heeft gesleuteld. dat ze hoofdzakelijk bijna alleen maar steekassen hebben moeten vervangen die gebroken waren. en hoofdzakelijk alleen maar van wranglers. terwijl er ook genoeg cj's rond reden.

OT

een maatje van mij rijdt al jaren rond met gelaste steekassen in zijn patrol. en als die van mijn jeep ooit eens breken en ik ben ver van huis af dan zou ik ze ook laten lassen. ze zijn dan toch al kapot wat kan er dan nog meer aan kapot gaan dan dat. en ze moeten toch wel tegen een stootje kunnen. het is verd0mme geen p!sbakkenstaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en steekassen van een wrangler zijn zwakker dan van een cj.

keb gehoord tijdens de jamboree van een maat vanmij die bij GPservice werkt. en 2 dagen tijdens de jamboree in de mobiele garage op het evenemententerrein heeft gesleuteld. dat ze hoofdzakelijk bijna alleen maar steekassen hebben moeten vervangen die gebroken waren. en hoofdzakelijk alleen maar van wranglers. terwijl er ook genoeg cj's rond reden.

en zo kom je tot een conclusie dat een as van een YJ zwakker is dan van een CJ ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en zo kom je tot een conclusie dat een as van een YJ zwakker is dan van een CJ ?

dat heeft die maat van GP zelf gezegd. die steekassen van een wrangler zijn ietje dunner en zwakker dan van een cj.

en die heeft toch meer jarenlang verstand van jeep dan jij. bel je vriendje maasbach op die zal het ook wel weten

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het antwoord van de firma Arendsen per mail:

Het opspuiten van een kopse kant van een as gaat niet (geen hechting).

Het opspuiten van assen wordt in de regel alleen toegepast voor afdichtingen, lagerpassingen tandwielen etc.

Voor uw probleem kom je toch op het hard oplassen en nabewerken van deze as.

Met vriendelijke groeten,

Martie Koopman

Arendsen Machinefabriek B.V.

Grutbroek 55 Doetinchem

Postbus 276

7000 AG Doetinchem

Tel. 0314 340448

Fax 0314 345270

e-mail : martie@arendsen.nl

internet : www.arendsen.nl

Dussss...

Zoals gezegd, ik heb inmiddels 2 goede steekassen liggen, dus kan er weer ff tegenaan. In een de later stadium (=tijd hebben) zal ik eens een steekas gaan oplassen om te testen hoe dit gaat.

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het antwoord van de firma Arendsen per mail:

Het opspuiten van een kopse kant van een as gaat niet (geen hechting).

Het opspuiten van assen wordt in de regel alleen toegepast voor afdichtingen, lagerpassingen tandwielen etc.

Voor uw probleem kom je toch op het hard oplassen en nabewerken van deze as.

Met vriendelijke groeten,

Martie Koopman

Arendsen Machinefabriek B.V.

Grutbroek 55 Doetinchem

Postbus 276

7000 AG Doetinchem

Tel. 0314 340448

Fax 0314 345270

e-mail : martie@arendsen.nl

internet : www.arendsen.nl

Dussss...

Zoals gezegd, ik heb inmiddels 2 goede steekassen liggen, dus kan er weer ff tegenaan. In een de later stadium (=tijd hebben) zal ik eens een steekas gaan oplassen om te testen hoe dit gaat.

Ah, ok...

Duidelijk. Dan valt spuiten inderdaad af..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren bij Ramon het deksel van het diff getrokken.

Je kan zo duidelijk zien dat de assen afslijten tegen het diff asje van de satelietwielen.

De kop van de as was ongeveer 1.5 mm korter dan van de vervangende as en de C-clip was ooknog eens 0.2mm ingesleten.

We zagen ook zware beschadigingen aan de satelietwielen, deze moeten vervangen worden, onduidelijk of dat mede door despeling op de as veroorzaakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...maar satelietwielen had ik niet verwacht.

Ik ook niet, maar dat staat ook helemaal los van het feit dat de kopjes van de assen afslijten. Ik heb gewoon pech gehad denk ik, maar misschien ook weer geluk, dat bij het willen vervangen van de assen we er achter kwamen dat ik tanden miste... als ik dat niet had gedaan en het zou niet opgevallen zijn, dan was alles weer dicht gebouwd en reed ik met die tandloze satelieten, met als gevolg ongetwijfeld méér schade...

In jou geval John, het diff deksel verwijderen en grondig onderzoeken op slijtage. Maar let op, die c-clips zijn NIET de hoofdveroorzaker van de speling. Het letterlijk, hoe weinig het ook mag zijn, korter worden van de steekas, dat zorgt voor de speling. In het 2e filmpje van eucalypta is goed te zien, de spelingsruimte tussen de steekas en de shaft. Ik zou wel bij vervangen van de steekassen (of oplassen!) wel altijd de c-clips mee vervangen.

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel veel speling zeg..... Misschien is de c-clip ook uitgesleten in de zonnewieltjes?Speling van de c-clip op de as geeft beweging, ingaande beweging wordt gestopt door contact van steekas op zonnewiel as, uitgaande beweging wordt gestopt door contact van c-clip op zonnewiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ramon,

ik hoopte dat de c-clips de oorzaak waren, oplassen is helaas voor mij geen optie, ik heb de mogelijkheid daar niet voor.

Denk dat ik maar om me heen ga kijken voor een paar andere steekassen...

C-clips alleen vervangen heeft in mmijn geval dan denk ik geen zin, probleem zal dan blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De c-clips waren "slechts" 0.2mm uitgesleten. We hebben de zonnewielen niet bekeken maar wellicht beste om zonnewielen en satelietwielen in 1 keer te vervangen door passende set; zij moeten tenslotte goed in elkaar grijpen en zijn verder niet uit te shimmen (?).

Wat opviel was de slijtage op de kopse kant van de as; deze 1,5mm + de 0,2mm van de C-clips maakt dat de as totaal zoveel speling heeft.

Bij terugplaatsen van een andere as met dezelfde c-clip was geen speling meer merkbaar.

Het lijkt er dus op dat de zonnewielen niet ver zijn uitgesleten....zal ook wel harder materiaal zijn dan de c-clip?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben de zonnewielen niet bekeken maar wellicht beste om zonnewielen en satelietwielen in 1 keer te vervangen door passende set

Komende woensdag kan ik bij mijn zelfde "leverancier" van de steekassen een complete carrier met inhoud ophalen (Waarvoor mijn dank JP!!) om de beschadigde delen te vervangen. Eucalypta, ik zie je donderdag om de boel weer in te bouwen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komende woensdag kan ik bij mijn zelfde "leverancier" van de steekassen een complete carrier met inhoud ophalen (Waarvoor mijn dank JP!!) om de beschadigde delen te vervangen. Eucalypta, ik zie je donderdag om de boel weer in te bouwen ;)

Hey Ramon,

je hebt het goed voor elkaar ;)

Even een vraagje; nu je beide steekassen gaat vervangen,vervang je dan ook de lagers en zo of alleen de assen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ramon,

je hebt het goed voor elkaar ;)

Even een vraagje; nu je beide steekassen gaat vervangen,vervang je dan ook de lagers en zo of alleen de assen?

Hoi John,

Nee, ik vervang verder geen lagers. Ik heb geen aanleiding om deze te vv. geen speling geen overmatige inloop sporen etc. Het enige wat ik wel mee wil vervangen, omdat de carrier er toch uit ligt, dat zijn de keeringen aan de binnenzijde van het diff.

Heb jij inmiddels je deksel al geligt om te kijken naar de speling op je assen? Een maatje van mij neemt aan de hand van de opgegeven waardes van het staal, electrodes mee, zodat ik wel kan gaan testen met het oplassen van de steekassen. Dat lassen is het probleem niet, maar in hoeverre heb je profijt van het resultaat. Je kunt eventueel wachten met aankoop steekassen totdat ik wat resultaten heb. Dan kun je alsnog een beslissing nemen..?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...