Spring naar bijdragen

Superkarpata Trophy 2011 (Roemenië)


DogJeeper
 Share

Recommended Posts

Ik ga samen met een collega en wat vrienden meedoen met de Superkarpata Trophy 2011.

Voor wie de site van de Superkarpata Trophy bezoekt. Wij hebben ons ingeschreven als team "Trippple Dutch". En nee, de drie p's zijn geen tikfout wink.gif

En deze oplettende lezer zal dan ook zien dat wij een team zijn van 3 auto's. 1 Jeep (de mijne) en 2 (ahum) La..R....s. Maar dat mag de pret niet drukken. We zijn tenslotte allemaal bezig met dezelfde hobby, nl. terreinauto's en off-road rijden.

Kunnen we meteen zien welke auto wanneer het beste is.

Even in het kort wat de Trophy nu eigenlijk inhoud :

De Superkarpata Trophy is eigenlijk een wedstrijd. Je moet aan de finish zien te komen in een zo kort mogelijke tijd met zo min mogelijk strafpunten. De organisatie heeft een 'korridor' ingesteld. Oftwel de buitengrenzen van het te berijden terrein. Je mag hier wel overheen, maar dit levert je strafpunten op. En deze 'korridor' is zodanig ingesteld dat er bijna geen 'normale' wegen in te vinden zijn. Wel gravelwegen, zandpaden, bospaden, houtkap-weggetjes etc. Deze 'korridor' is ong 2000 - 3000 km2 groot.

De Trophy bestaat uit 2 etappes. Per etappe is er een startpunt en eindpunt. Je hebt per etappe heb je maximaal 3 - 4 dagen om van de start naar de finish te komen. Ook mag je maar maximaal 8 uur rijden. Heb je deze 8 uur erop zitten dan MOET je stoppen. Waar je dan ook bent. Dit alles wordt gecontroleerd via een 'GPS black-box' die in iedere auto wordt gemonteerd.

Tussendoor zijn er ook een aantal checkpoints gedefinieerd. Als je deze aandoet kun je extra rijtijd of aftrek van strafpunten verdienen.

En uiteindelijk is het de bedoeling dat je in de snelste tijd met zo min mogelijk strafpunten de finish bereikt. Maar aangezien dit voor ons allemaal de eerste keer is, hebben wij ons als doel gesteld om in ieder geval de finish te halen zonder gediskwalificeerd te worden. En dit is al een opgave genoeg, gezien de gestelde regels.

Ik (wij) zijn nu druk bezig om de auto's voor te bereiden op dit event. Nalopen en herstellen van mankementjes van de gehele auto. Vering verstevigen, tweede accu inbouwen, etc. Want we moeten alles wat we onderweg nodig hebben zelf meenemen. Slaapgerei, tent, kookgerei, vloeistoffen (olie, benzine), reserveonderdelen, gereedschap, enz. Alle vloeistoffen verversen. Inrichten van de achterbak. Alle kisten, jerrycans, en zo moeten wel goed vast zitten. En zo zijn er nog wel meer dingen te noemen.

In April gaan we voor het eerst met het gehele team naar Furstenau om wat te oefenen. In de eerste plaats of alle navigatie-spullen werken.

Wat ook wel leuk is om te vermelden is dat ons gevraagd is om, nadat we terug zijn een verslag te maken dat in de eerstvolgende editie van 4WD-magazine geplaatst zal worden.

Ik heb ook een klein programmaatje op mijn telefoon gezet, die iedere paar seconden mijn positie via de GPS doorstuurt naar een website. Op deze website kun je dus zien waar ik (wij) ben en welke route we hebben gevolgd.

Klik hier om naar deze website te gaan.

Ik weet dat wij van foto's houden, dus ik zal nog wat foto's van de aanpassingen aan auto plaatsen.

bewerkt door DogJeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi man !

Wat ga je nog meer aan je Jeep doen aan voorbereiding?

Ga je ook nog wat verbouwen aan je Jeep ? lockers of zo ?

Nee eigenlijk niet. Ik heb alleen de vering verstevigd (add-a-leaf) en ik wil nog een tweede accu erbij plaatsen. Ik wil gaan kijken wat de auto kan zonder al die 'poespas'. Tenslotte bepaalt de bestuurder (ik dus) hoe en waar er gereden wordt. Maar mocht achteraf blijken dat dit een verkeerde gedachte is van mij, dan weet ik in ieder geval wat ik voor volgend jaar moet gaan aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en onderhoud / reparaties...krijg je ondersteuning of moet je alles zelf doen?

Wat neem je mee aan reserve onderdelen ?

Nee, alles zelf doen. Of evt. met hulp van de lokale bevolking.

Voorlopig heb ik op het lijstje met reserveonderdelen het volgende :

Steekassen, radiatorslangen, kruisjes, oliefilter, luchtfilter, verdeelkap, bougies, bougiekabels en multiriem. Deze dingen heb ik al. Er kan misschien nog iets bijkomen, maar dat zal ik dan nog moeten aanschaffen.

Je kunt wel een complete auto aan reserveonderdelen meenemen, maar ik ben van plan om de auto zo heel mogelijk te houden. Ik moet er tenslotte ook nog mee naar huis. Mijn teamleden denken er gelukkig net zo over.

Maar als jij nog een goede suggestie hebt, dan hou ik me aanbevolen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Remco! :thumbsup:

Neem ook een paar remslangentjes mee (en remvloeistof natuurlijk)

Hier nog meer nuttigs..... -klik-

Staat ook al op de lijst. Maar niet onder het hoofdstukje 'Reserve-onderdelen'. We zijn met drie auto's en 6 personen. Samen hebben we een lijst opgesteld van zaken/dingen die een ieder denkt dat we mee moeten nemen. Dit resulteerde in een verzameling van spullen die varieerde van een nagelknipper tot en met een aandrijfas. De spullen uit jouw lijstje staan hier ook in.

We gaan hier nog even met z'n allen kritisch doorheen om te bepalen wat we uiteindelijk daadwerkelijk mee gaan nemen. V.w.b. reserve-onderdelen is het makkelijk. Dit mag ik zelf weten. Ik ben nl. de enigste Jeep in het Team. Dus we kunnen geen onderdelen uitwisselen

Maar bedankt voor het meedenken, Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee eigenlijk niet. Ik heb alleen de vering verstevigd (add-a-leaf) en ik wil nog een tweede accu erbij plaatsen. Ik wil gaan kijken wat de auto kan zonder al die 'poespas'. Tenslotte bepaalt de bestuurder (ik dus) hoe en waar er gereden wordt. Maar mocht achteraf blijken dat dit een verkeerde gedachte is van mij, dan weet ik in ieder geval wat ik voor volgend jaar moet gaan aanpassen.

Gaan mijn oude veertjes mee op avontuur hahaa :P

Veel succes daar en kijk nou al uit naar de foto´s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de liefhebbers wat foto's van de aanpassingen die ik tot nu toe heb gedaan. Niets schokkends, maar ik vondt het toch wel belangrijk om ze te doen.

Een aantal lichtjes voor het donker

Foto-QNGU7NZG-G.jpg

Een opbergkist met schuifla om rondslingerende losse spullen te voorkomen

Foto-GPYSLPYJ-G.jpg

Foto-BLN6WGUX-G.jpg

Hierdoor is er een laadvloertje onstaan voor het opbergen en meenemen van de grotere spullen

Foto-3BBHHXGA-G.jpg

Ook ben ik bezig om de vering te verstevigen (achter) en meteen maar een beetje op te knappen. Dit is een foto van de achterkant, maar ze zagen er net zo uit als de veren van de voorkant op de volgende foto.

Foto-W8VLS3CJ-G.jpg

Foto-3U6UH8CV-G.jpg

Ook meteen maar een steun voor de Hi-Jack op de motorkap gemaakt. Scheelt weer ruimte achterin.

Foto-PK6HYTJ8-G.jpg

Foto-IMXHESUT-G.jpg

En een totaal plaatje

Foto-8AE6NSQC-G.jpg

Morgen gaan we de vering voor aanpakken. En als we tijd overhebben evt. verlengde remleidingen monteren en de koppelings-cylinder vervangen.

Foto-IFQBESZB-G.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren de voorveren maar even aangepakt. Kunnen er weer tegen.

Foto-IKVUTBJV-G.jpg

Ook de verlengde remleidingen gemonteerd. Was wel even werken om de oude leiding los te krijgen. Moest uiteindelijk slijptol aan te pas komen. Heb meteen de leidingen maar door het chassis gelegd. Heb nu nog iets meer speling .

Foto-QO4IOPNK-G.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Voordat je aan de wedstrijd begin breng op zijn minst een week in het terein door bij voorkeur onder omstandigheden die je gedurende wedstrijd tegen ga komen. Beschouw dat als een shakedown om de Jeep betrouwbaar te maken in het terein. Ik heb een hekel om aan mijn Jeep te werken als ik aan het terein rijden ben. Al de tekort komingen worden snel duidelojk gedirende hard gebruik. Zou jammer zijn om zo een lange reis te maken en dan uit te vinden dat je nog het een en ander had moeten veranderen of verbeteren. Voor de rest heel veel succes en lojkt me een hele leuke ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat je aan de wedstrijd begin breng op zijn minst een week in het terein door bij voorkeur onder omstandigheden die je gedurende wedstrijd tegen ga komen. Beschouw dat als een shakedown om de Jeep betrouwbaar te maken in het terein. Ik heb een hekel om aan mijn Jeep te werken als ik aan het terein rijden ben. Al de tekort komingen worden snel duidelojk gedirende hard gebruik. Zou jammer zijn om zo een lange reis te maken en dan uit te vinden dat je nog het een en ander had moeten veranderen of verbeteren. Voor de rest heel veel succes en lojkt me een hele leuke ervaring.

Een hele week zal niet lukken. Maar we gaan komend weekend wel naar Furstenau om daar een beetje te oefenen. Kijken hoe en wat de auto's doen met het extra gewicht dat we meenemen. Reserveonderdelen, brandstof, kampeerspullen, etc.

Maar bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik het goed zag. word de superkarpata in een oostblokland gehouden. goede Tip die ik de gebr de Koning ook al eens heb gegeven en wat ook in hun reisverslag van de wereldtour staat. en het heeft ook geholpen. neem wat MOTTEBALLEN mee voor als de motor gaat pingelen. want in die landen hebben sommige tankstations een lager octaangehalte in de brandstof zitten. en die motteballen gooi je in je brandstoftank om het octaangehalte te verhogen. motteballen worden ook veel gebruikt in de amerikaanse racerij. omdat het goedkoper is dan aangepaste brandstof te kopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik het goed zag. word de superkarpata in een oostblokland gehouden. goede Tip die ik de gebr de Koning ook al eens heb gegeven en wat ook in hun reisverslag van de wereldtour staat. en het heeft ook geholpen. neem wat MOTTEBALLEN mee voor als de motor gaat pingelen. want in die landen hebben sommige tankstations een lager octaangehalte in de brandstof zitten. en die motteballen gooi je in je brandstoftank om het octaangehalte te verhogen. motteballen worden ook veel gebruikt in de amerikaanse racerij. omdat het goedkoper is dan aangepaste brandstof te kopen

Ja, maar dat was toen ze in Jordanië waren en benzine van 80 octaan hadden gekocht. En hun CJ's waren ook ouder dan mijn YJ, waarschijnlijk zonder multi-point injectie. Ik wil mij en de moter hieraan niet wagen. Voor zover ik heb kunnen vinden is er tegenwoordig in Roemenië genoeg goede benzine (octaan 95 of hoger) te vinden zolang je maar bij de bekendere merken (Shell, Esso, etc) tankt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken thumbsup.gif.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar dat was toen ze in Jordanië waren en benzine van 80 octaan hadden gekocht. En hun CJ's waren ook ouder dan mijn YJ, waarschijnlijk zonder multi-point injectie. Ik wil mij en de moter hieraan niet wagen. Voor zover ik heb kunnen vinden is er tegenwoordig in Roemenië genoeg goede benzine (octaan 95 of hoger) te vinden zolang je maar bij de bekendere merken (Shell, Esso, etc) tankt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken thumbsup.gif.

In 2009, tijdens de TAT konden we zelfs benzine met 100 octaan tanken! Ook LPG was geen probleem, niet overal en vaak ff zoeken maar toch goed beschikbaar.

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vorige week met ons 'team' naar Furstenau geweest om een beetje te oefenen.

Foto-MRBOIA3Y-G.jpg

Een kennis van één van onze teamleden heeft meer dan 20 jaar challenges gereden en twee keer meegedaan met Parijs-Dakar. Hij wilde ons wel een paar techniekjes en trukjes leren en voordoen.

Bijvoorbeeld gevorderde recovery-technieken.

Foto-7QEMU6EJ-G.jpgFoto-ZBZLQRGC-G.jpgFoto-VFV6YNDJ-G.jpgFoto-IWPJ34UQ-G.jpgFoto-TIGJMVHM-G.jpg

En er was zelfs een beetje modder te vinden.

Foto-4BOXYMSF-G.jpgFoto-RGMKJ77P-G.jpg

En tussendoor even een bakkie doen, om dat ook alvast te oefenen.wink.gif

Foto-OHQQM4UM-G.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Nog een klein weekje wachten, en dan gaan we !!! yes.gif

De bijrijder op de startersdag in Horst even laten wennen aan de Jeep. Want ook hij zal af en toe het stuur moeten overnemen biggrin.gif

Foto-WFVDVLJ7-G.jpgFoto-UUMRUFFJ-G.jpgFoto-4H37FIBH-G.jpg

Wij zijn ondertussen ook een beetje vrienden geworden van de Zwitserse teams. Zij hebben al langere tijd een eigen website speciaal voor de Trophy. Zij zullen hier 'live' berichten en foto's op plaatsen gedurende de Trophy.

Ook wij mogen gebruik maken van hun site om onze belevenissen op te vermelden.

Dus wil je weten hoe het ons vergaat, kijk dan even op www.superkarpata-teams.ch. De berichten zullen ook op de mirror-sites www.gehirntoast.de en www.offroad-forum.de te vinden zijn. Mocht een site overbelast zijn, dan kun je altijd nog op de andere site(s) terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nog 1 nachtje slapen. Morgen vertrekken we om 14:00 uur richting Oostenrijk.

Hieronder nog even de linkjes die ik in eerdere post al vermelde:

Om te kijken waar ik ben : klik

Om 'live' berichten en foto's van ons en de Zwitsers te bekijken : klik

Nu ga ik naar bed. Morgen weer op tijd op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...