Spring naar bijdragen

Ik Overweeg Een Regear, Graad Advies


nkijkuit
 Share

Recommended Posts

Ik zit er over na te denken om de eindreducte op mijn JK (niet lachen, nu 3.21) te veranderen naar 4.10 of 4.88. Ik rij nu met 33-ers, mijn volgende set zal wel 35-ers worden. Ik krijg alleen geen eenduidig advies (krijg je denk ik ook niet in fora :-) In de VS lees ik dat 4.88 het mooiste is, maar de Nederlandse school zegt dat dit te zwak wordt omdat het pinion dan erg klein wordt.

Heeft iemand ervaring hiermee?

(als de loterij goed valt wil ik het combineren met ARB airlockers)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vraagstuk is natuurlijk niet zo simpel.. in de VS rijden ze niet met de diesel en in de meeste gevallen met een automaat.

De diesel heeft een enorm koppel, dus heb je 4.88 wel nodig?

En als dat zo is, die kleinere tanden krijgen dus wel dat koppel te verwerken.. hang er een handbak aan met de nodige schok effecten dan krijgen die tandjes het dubbel zo lastig.

Daar lees je in de VS dus niet over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehh, wel een handbak, geen diesel

Laat ik nou denken dat je een diesel hebt... :rolleyes:

iets anders om over na te denken:

4.88 of 4.56 wordt nogal eens gebruikt op andere modellen, maar die hadden standaard 27 of 28" banden. Het verschil in banden maat bij jouw JK is dan weer een stuk kleiner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nils, je bent nogal wat van plan. Ik rij nu met 33 tigers en ga ook over tot 35 tigers maar de Rubicon heeft 4.10 overbrenging het is een diesel met automaat dus dat gaat prima. Maar in jou geval is een 4.88 misschien zo gek nog niet ook al omdat je er zo nu en dan nog een caravan achter hangt. Als je er dan nog ARB lockers in laat zetten ben je in een keer klaar TOP. Wij gaan volgende week verder met de longarm.

gr. Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Jeep heeft 4.88 gears en 35" tires werkt prima, en ik ben niet verlegen in het terein met het beestje. Je zou gewoon eens met een gearing calculator aan de gang meoten gaan on te kijken met wat voor toerental je op de snelweg zou rijden. Ke gearing zou goed moeten zijn voor wat je de Jeep het meeste gebruikt, Voor een automaat is 5.13 een prima keuze. Voor manual 4.56 of 4.88 is pretty sweet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij behoeft een automaat juist hogere gearing.

Ik rij met mijn JK automaat 4.10/1 met 35" hij loopt als een speer en schakelt zelden terug op hellingen.

Het is wel een diesel.

Mij TJ had 4.56/1 met handgeschakelde bak en 33"ers zou voor de JK (toch wat zwaarder) voor 4.88 gaan, zeker voor 35"ers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het anders benader; enig idee wat het optimale toerental is voor de JK benzine motor (qua verbruik en koppel)?

Nils

Kan de Jk het nu niet trekken dan? lijkt mij onwaarschijnlijk, als het nu goed is dan kun je vrij simpel de overbrengings aanpassing uitrekenen, t.o.v. 35 inch banden.

bewerkt door aitze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zesde versnelling kan ik te koop aanbieden die is alleen op een zeer vlakke weg te gebruiken. Met de caravan is de 5e versnelling ook overbodig. Ook is het verbruik zodanig toegenomen dat ik dit niet meer alleen aan de rolweerstand van de groter banden kan wijten. Dus ik heb het vermoeden dat ik de laag in de toeren rij (zo rond de 2000 rpm). Top snelheid is het minste een probleem (ik durf in dat ding niet meer harder dan 120, en bovendien kan ik dat ook niet betalen qua benzine); meestal rij ik zo rond de 110 op de snelweg. In het terrein heb ik eigenlijk niet zo'n probleem al zou het mooi zijn als je in 4-laag nog iets meer kunt kruipen.

Vandaar de overweging om te regearen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er over na te denken om de eindreducte op mijn JK (niet lachen, nu 3.21) te veranderen naar 4.10 of 4.88. Ik rij nu met 33-ers, mijn volgende set zal wel 35-ers worden. Ik krijg alleen geen eenduidig advies (krijg je denk ik ook niet in fora :-) In de VS lees ik dat 4.88 het mooiste is, maar de Nederlandse school zegt dat dit te zwak wordt omdat het pinion dan erg klein wordt.

Heeft iemand ervaring hiermee?

(als de loterij goed valt wil ik het combineren met ARB airlockers)

Wel ervaring met een andere regear maar niet bij de JK.

Hieronder een calculator om uit te rekenen hoeveel toeren je zou gaan maken met een 4.10 / 4.56 of 4.88 R&P

http://www.rocky-road.com/calculator.html

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een 4.88 erin. Denk dat je redelijk veel toeren zal gaan maken bij 100 km per uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zesde versnelling kan ik te koop aanbieden die is alleen op een zeer vlakke weg te gebruiken. Met de caravan is de 5e versnelling ook overbodig. Ook is het verbruik zodanig toegenomen dat ik dit niet meer alleen aan de rolweerstand van de groter banden kan wijten. Dus ik heb het vermoeden dat ik de laag in de toeren rij (zo rond de 2000 rpm). Top snelheid is het minste een probleem (ik durf in dat ding niet meer harder dan 120, en bovendien kan ik dat ook niet betalen qua benzine); meestal rij ik zo rond de 110 op de snelweg. In het terrein heb ik eigenlijk niet zo'n probleem al zou het mooi zijn als je in 4-laag nog iets meer kunt kruipen.

Vandaar de overweging om te regearen.

Regear naar 4.88 lijkt de juiste keuze, alleen nu heb je denk ik wel iets van een limited slip in je diff, die ben je kwijt met een ARB airlocker ( aan of uit ),

ik rij met een Detroit Locker met 4.88, geen klikken of kraken en zeer prettig ook juist op de gewone (natte,gladde) weg, gas geven, breekt soms een tikje uit maar niets ernstigs , LOCKed dan automatisch, gas erop veilig rechtdoor met full traction. Ik wil niet anders meer.

Succes !

Groet Toine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...