Spring naar bijdragen

Experts Help? Mijn Jeep Trekt Zo Slecht Op.


kasper
 Share

Recommended Posts

Hartelijk dank heren voor al jullie reacties.

Ik ga morgen de gaskabels checken.

Cherokee_Chris; Oliefilter is afgelopen juni vervangen dus zal nog wel even mee kunnen lijkt me, of niet?

Oliefilter van automaat of van de motor?

En, gas/kickdown kabels goed?

Nou, zoals gezegd heb ik d'r niet zoveel verstand van maar er staat high op mijn Jeep.....

Wat erop staat zit er niet altijd in, maar is wel aardig om te weten als je een diagnose/foutcodes wilt uitlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of je het probleem nog hebt?

Ik weet niet zeker of je een katalysator hebt, maar het zou kunnen dat deze helemaal vol zit... Hebben wij ook eens gehad, en de auto (welliswaar geen jeep) trok voor geen meter.

Het enige verschil was dat die auto ook niet meer goed op hoge snelheid kwam... max snelheid was misschien 40km/uur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk, niet bij die van mij.

Kasper heeft er geen problemen mee met starten, dus óf hij gaat automatisch óf hij is er helemaal niet, lijkt me.

Klopt helemaal Newbe, maar omdat het over de startonderbreker ging, dacht ik, ik zet het ff neer, misschien dat ze er wat aan hebben. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of je het probleem nog hebt?

Ik weet niet zeker of je een katalysator hebt, maar het zou kunnen dat deze helemaal vol zit... Hebben wij ook eens gehad, en de auto (welliswaar geen jeep) trok voor geen meter.

Het enige verschil was dat die auto ook niet meer goed op hoge snelheid kwam... max snelheid was misschien 40km/uur

Kenzo bedankt voor de tip, maar hij haalt wel gewoon makkelijk de 140 hoor. Maar ik krijg a.s. dinsdag hulp (Dank Eucalypta!) Dus misschien kunnen we daar ook even naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, maandag Eucalypta op bezoek gehad en ik dacht dat jullie het misschien leuk vinden om te weten wat hij allemaal nagekeken en geconstateerd heeft:

Even korte rapportage over wat we gisteren hebben geconstateerd:

Omdat de klachtomschrijving op het forum wat vertekend werd naar: auto mist vermogen, verbruikt veel is in eerste instantie gekeken naar de sensoren van de motor.

-Visueel: alle stekkers en vaccuumslangen lijken op hun plaats en vast te zitten. Geen speling op rotorkap of bougie kabels.

Gaskabel, automaat-klepkabel zitten vast

-Brandstofdruk: deze is gemeten en binnen specificaties: 31 PSI bij vacuumslang opdrukregelaar en 41 zonder vaccuum op de drukregelaar.

Bij afknijpen van brandstofslang (paar seconden) liep de druk snel opnaar 80 PSI.

-Met OTCscanner de foutcodes uitgelezen; geen aanwezig.

-Met OTCscanner de sensoren doorgemeten (signalen die de computer ontvangt) deze signalen zijn binnen specificaties en veranderen bij een lopende motor, dus geen defecte sensor of sensorkabel.

-Zuurstofsensor (Lambda sensor) Deze geeft bij een stationair lopende motor een signaal tussen 0 en 1 Volt, de PCM vertaalt dit correct naar Lean of Rich mengsel en acteert hierop. Bij verhoogd toerental reageert de sensor direct (PCM gaat in "Open Loop"). Stroom naar sensor voor heatelement is 4,5V. Waardes zijn wat we verwachten van deze sensor en binnen specificaties.

-MAPsensor reageert op throttle: 1V bij stationair en ca 4,3V bij WOT. Deze is binnen specs.

-Ook de overige sensoren geven geen storing of waardes buiten specificaties.

-Het EMR (maintenance required) lampje is gereset mbv de OTCscanner.

Proefrit: Auto start goed (zelfs na nacht stilstaan), motor loopt regelmatig, trekt vloeiend op.

Alle versnellingen doorlopen; wagen schakeld bij iets meer dan 2000 toeren op, afschakelen (automaat handmatig van D naar 1-2 zetten) gaat wel direct. Kickdown functioneert naar behoren.

De automaat schakelt boterzacht op (=OK) wagen rijdt goed.

Bij het schakelen van P naar R en van N naar R reageert de bak na ruim een seconde. Dit lijkt vertraagd maar ik weet niet of dit als normaal gezien kan worden. (Geen ervaring)

De juiste klacht is: Auto schakelt "verlaat" op. Normaal werd opgeschakeld bij 1200-1500 toeren (1200 na vervangen olie en filter automatenbak), nu schakelt dewagen op bij iets over 2000 toeren. Auto verbruikt duidelijk veel meer brandstof. Wagen verbruikt iets automatenbakolie.

Conclusie:

Het laat opschakelen kan te maken hebben met vervuiling van de olie/oliefilter. Deze is in mei vervangen en daarna heeft de wagen prima gereden. Wellicht is toen niet alle vervuiling uit de automaat verdwenen en is het filter wederom dichtgeslagen. Dit is eenvoudig te controleren door het filter visueel te inspecteren. Kosten: filter, pakking en olie. Gezien de km-stand is het ook aannemelijk dat de automaatbanden afgesteld moeten worden of dat er andere slijtage aan de bak is opgetreden. Hiervoor dient de bak nader onderzocht te worden.

Eucalypta heeft bovenstaande naar Rammstein gestuurd en kreeg van hem het volgende antwoord. (Ramsteinn; nog hartelijk dank voor het meedenken!)------------------------------------------------------------------

tja normaal schakelt een automaat zo rond de 1500 toeren

denk dat het filter weer dicht zit gebeurt vaak dat ze niet worden vervangen pas na jaren

gevolg is dat dan op div plekken in de bak ophopingen komen en nu zit er nieuwe olie en filter in krijgt ie weer doorstroming en als gevolg komen die deeltjes los en in het filter terecht

denk niet dat de banden moeten worden gespannen

Dus nu ga ik mijn moed (en mijn hersens) bij elkaar rapen, de manual bestuderen en kijken of ik zelf filter en olie kan vervangen.

Mocht er toevallig iemand in de buurt van Zwolle of van Utrecht wonen die weet hoe dat moet dan zou ik het graag samen met iemand doen want

ik wil het erg graag leren maar ik ben ook bang dat ik iets fout doe.

Als het me (met of zonder hulp) gelukt is zal ik laten weten of m'n jeeperd weer gewoon bij 1500 toeren schakelt en het probleem daarmee dus opgelost is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Automaat heeft een peilstok, rechts van het motorblok. Peilen met warme bak, draaiende motor, in N, eerst even door alle gangen gaan.

dan heb ik nog een vraagje als ik de bak peil zonder lopende motor is olie op het peilstok heel hoog,

en met lopende moter in zijn neutraal dan zie je bah weinig op het peiltok:O

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dus nu ga ik mijn moed (en mijn hersens) bij elkaar rapen, de manual bestuderen en kijken of ik zelf filter en olie kan vervangen.

Mocht er toevallig iemand in de buurt van Zwolle of van Utrecht wonen die weet hoe dat moet dan zou ik het graag samen met iemand doen want

ik wil het erg graag leren maar ik ben ook bang dat ik iets fout doe.

Als het me (met of zonder hulp) gelukt is zal ik laten weten of m'n jeeperd weer gewoon bij 1500 toeren schakelt en het probleem daarmee dus opgelost is.

Nou Kasper, ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar ik ben best benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nou Kasper, ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar ik ben best benieuwd!

Sorry voor de ontzettend late reactie, ben ziek geweest, moest ook geopereerd (niet vanwege ziekte hoor), tijdje uit de running.

Nog niet aan vervanging filter toegkeomen.

Maar: van de week startte Jeeperd wel maar hij sloeg steeds meteen weer af.

Van iemand tip gekregen om weerstand van de benzinepomp te vervangen;

probleem opgelost! En; hij schakelt nu ook weer eerder op!!!

Droevige toevoeging is dat ik hem moet verkopen :cry:

Zie Te koop angeboden gedeelte op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...