Spring naar bijdragen

Vriespluggen Vervangen


Mjoeb
 Share

Recommended Posts

Helaas zijn m'n vriespluggen er bij +28ºC uitgeknald.

Snap dat ze er niet uitgevroren zijn, flink doorgeroest heb ik inmiddels kunnen constateren.

Inmiddels zijn ze aan de zijkant van het blok er allemaal al uit (5stuks). Alles wat er voor nodig is om er goed bij te komen ligt er nu af.

Is er iemand die me kan vertellen of er nog meer van die dingen in het blok zitten op een ander plek. Zo ja zullen die dan nu ook aan de beurt zijn voor een wissel?

Heb gehoor over bronzen pluggen, schijnen beter tegen corrosie te kunnen, waar verkrijgbaar?

Hoe nieuwe te installeren is me ook nog niet helemaal duidelijk, alle handboeken verklappen hier helaas weinig over.

En, als alles er toch afligt, zijn er nog acties die ik beter nu kan aanpakken?

Radiateur, slangen, blok etc (hele koelsysteem dus) gaat uiteraard goed schoongemaakt/aangepakt worden.

Ervaringen en tips altijd welkom. Alvast dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb ze inmiddels allemaal weten te vinden.

Het grootste probleem was om voldoende nieuwe te krijgen.

Heb ze nu van verschillende leveranciers. Het valt me op dat de originele van de dealer iets kleiner zijn dan die van Mopar.

Gaan er ook wat makkelijker in. Met een goed passende dopsleutel en beleid is het goed te doen.

Alleen jammer dat zo'n beetje alles eraf/eruit moet om er goed bij te kunnen.

Het enige probleem is alleen dat je pas echt weet of het dicht zit als alles er weer op zit. Heb wel met water en luchtdruk eerste test gedaan. Was bevredigend.

Voordeel, alles zit weer goed schoon en gecontroleerd op z'n plek.

Hele koelsysteem schoon, injectie-deel en inlaat uitlaat schoon, lucht en olie vers.

Vanmiddag laatste delen weer monteren daarna eerste test.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update:

alles zit erop, alles zit dicht, niks lekt, hij rijdt. :) :)

Ik vraag me alleen af hoe je normaal de middelste bout onder in het spruitstuk draait.

Daar is met geen mogelijkheid normaal bij te komen. Had de vorige eigenaar dus ook maar weggelaten.

Verder brandt nu het lampje "check engine" op het dashboard. Accu is los geweest, zou dat de oorzaak zijn?

Opvallend is ook dat na ca 40 minuten rijden de tempmeter op 60ºC staat.

Was voorheen in 15 min op 80ºC.

bewerkt door Mjoeb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende stap.

Codes uitgelezen, bedankt Raven:

12, 33, 27 en 55

Alleen 27 is (een beetje) een vreemde.

Injectie rail is eraf geweest, schoongemaakt, alles op de goede plek teruggeplaatst.

Injector-aansluitingen nog eens nagelopen, nr3 zat niet helemaal lekker. Goed gedaan met gevolg CheckEngine lampje gaat nu gewoon na aantal seconden weer uit. Motor loopt ook goed.

De code blijft wel staan bij het uitlezen. Is dat normaal? Verdwijnt die alleen bij resetten (of 50x starten)?

Ik rijd nu overigens zonder thermostaat (ivm flushen), temp komt echt niet boven de 60ºC (in ±45min.). Is dat ook normaal?

Ook opvallend: bij start komt er veel witte rook uit de uitlaat (en er is geen nieuwe paus gekozen). Wanneer de motor/uitlaat warm is verdwijnt dit.

Ik heb niet kunnen constateren dat het koelvloeistofniveau daalt.

bewerkt door Mjoeb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een groter stuk gereden.

Motor wordt mooi warm, thermostaat gaat open bij ca 100C. Daarna zakt hij weer naar 65C om op te lopen naar ca 90C.

Daar blijft hij dan ongeveer staan.

Na het afzetten van de motor komen er allerlei tikkende geluiden onder de kap vandaan. Eerst dacht ik het uitzetten/krimpen bij afkoelen van de motor. Maar bij goed luisteren lijkt het te klinken als klepjes die alsmaar open en dicht gaan. (Klepperen dus)

Vergelijkbaar met een fors relais dat steeds klappert.

Waar moet ik hier aan gaan denken?

bewerkt door Mjoeb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 4.2 tikt ook als een malle bij afkoelen. Heb het maar voor lief genomen........ Het lijkt of het de zuigerveren zijn, als ik iets aan de krukas poulie draai is het even weg, daarna komt het weer terug.

Kun je de exacte herkomst van het geluid niet opsporen? Trechter en een stukje slang, zegmaar het stetoscoop idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...