Spring naar bijdragen

Welk KLEUR koelvloeistof


6 in-line
 Share

Recommended Posts

Hé boys,

Onder het demonteren van de radiateur door had ik een leuk gesprek met Ed over mijn probleem m.b.t. het slecht lopen en overspringen van gas naar benzine.

Het verbaasde hem en mij dat ik inmiddels voor de derde keer de radiateur lek heb en voor intimie .... ook de tweede keer de kachelradiateur.

Ed vroeg mij welke kleur koelmiddel ik gebruik.

Nou, de kleur is mooi Roze, past precies bij de kleur string van mijn vrouw.

Nu kan het zijn dat dit het probleem is dat zowel de beide radiateuren nu al voor de tweede en derde keer lekken. Maar dat zal toch niet??????

Zowel de dealer als de automaterialenzaak zeggen dat Jeep niet al te kieskeurig is. De dealer zegt dat de kleuren blauw en groen vanuit de Jeepfabriek worden geadviseerd. De automaterialenzaak zegt dat de roze juist goed is voor smering van de waterpomp en dat ik beter niet de blauwe en groene moet gebruiken.

Het kan toch niet zijn dat het roze koelmiddel m'n koperen radiateuren opvreet???

Ik ga verder om dat ding er voor de zoveelste keer uit te halen.

Morgen laten solderen voor de tweede keer, hij is door mij nieuw aangeschaft. Dus de derde keer dat ik aan de gang moet.

Oh ja, ik heb geen bubbels in mijn expansievat, de slangen zijn niet hard, ook geen grijze walm achter uit de uitlaat.

Morgen gaan ze wel de radiateurdop testen.

Ik zie overigens wel verschil in niveau in het expansievat tussen een koude en warme moter m.b.t. het vloeistofpijl. Dit zou toch moeten inhouden dat de radiateurdop wel werkt, toch??

De temperateurmeter geeft in mijn beleving de juiste waarde aan en de tweede ventilator springt aan als de temp iets boven de 100 graden komt. Ik rijdt dus op gas en benzine ......, nu meer op benzine overigens, gezien het gezeik van de laatste paar dagen.

Weten jullie hier wat van?????

Heel graag een reactie, want ik sluit op dit moment helemaal niets meer uit:no:. Je..., wat een zooi.

6 in-line

bewerkt door 6 in-line
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Dave,

Ik hoop voor jou niet dat de kleur string van je vrouw gifgroen is.......oeps sorry hoor. Geintje.

Alle gekheid op een stokje.

Ik ga er dus eigenlijk vanuit dat de kleur niet het verschil kan maken tussen een lekke radiateur of niet.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat iedereen wel eens een andere kleur erin mikt, toch.

Anders staat dit m.i. met dikke letters op de fles:B.

Bedankt, ik laat het weten hoor.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, die is goed;).

Ik wil nog wat zeggen: "Uhhhhh ... laat maar:rolleyes:".

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de kleur.

Zal een niet juiste kleur koelvloeistof schade toe kunnen brengen aan de radiateur ..., vooral omdat ik nu voor de derde keer aan het uitbouwen ben. De eerste keer was hij gewoon slecht, dus die laat ik even buiten beschouwing. Maar die andere twee keer, dat was niet al te leuk.

En daarnaast, de kachelradiateur ook al twee keer.

Hoofdstuk domme pech misschien????????

Ik heb 'm er al weer uit. Half uurtje.

Graag jullie reactie.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich is de ene koelvloeistof niet beter dan de andere, wel is het handig om dezelfde erbij te doen die er al in zit.

Daarom zijn die kleuren wel handig...

Mengen van koelvloeistoffen kan door de verschillende additieven rare zaken veroorzaken.

Kortom: zit er blauw in, blauw erbij doen. :bye1:

Ik geloof niet dat het de reden is van de lekkage, maar waarom niet de -standaard- blauwe erin doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Kameel,

Late reactie, maar was even elders.

Daar zeg je zo wat en ik kan je zeggen dat ik dat ook altijd al doe ..., de zelfde kleur en type toevoegen die ik al gebruik....., gelukkig.

Ik gebruik dus al enige tijd roze omdat de automaterialenboer mij deze volgens het systeem heeft aangeraden. Elke keer dat ik de kachelradiateur dan wel de radiateur heb vervangen heb ik steeds dezelfde vloeistof gebruikt.

De dealer zegt: "Vanaf de fabriek krijgen wij opdracht de brauwe en groene toe te passen". Met de mededeling: "De Jeep is niet zo kieskeurig".

De materialenboer zegt: "In ons geautomatiseerde systeem staat dat je de roze het beste kunt nemen omdat dat beter is voor de smering van de waterpomp". Tja, dat was het verhaal.

Kan mogelijk ook de gedachte zijn van de vertegenwoordiger.

Maar, kan ik nu nog terug naar blauw dan? Want als ik toch moet kiezen, dan in dit geval liever voor het advies van de dealer. Ik zit nu helemaal in het roze!!! Kan die kleur zowat niet meer zien, wat een ellende met die koeling.

Afijn, ik wil dus wel graag overstappen naar blauw maar dan krijg ik mogelijk problemen met toevoegingen zoals je al meldde.

Hoe krijg ik die roze vloeistof uit mijn systeem.

Of gewoon laten zitten en doorgaan op dezelfde kleur...... met de wetenschap die je al meldde dat de vloeistof mogelijk niet de koperen radiateur aantast. Kan toch niet dat dat wel het geval is?

Domme pech dan maar?

Wat denk je (jullie)van mijn verhaal.

Hartelijke groet weer,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat er met grote letters op: "LONG LIFE".

De mijne is van '97, dus zo nieuw is 'ie' niet meer.

Van wie heb je deze info Lars???

Ik heb zonet een nieuwe besteld, voor de tweede keer in een paar jaar.

Ik heb er veel voor over om te weten of deze koelvloeistof schade aanricht of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er veel voor over om te weten of deze koelvloeistof schade aanricht of niet.

Deze vraag kan je het beste stellen bij de leverancier. Hij moet je adviseren over de juiste toepassing en de gevaren van het product.

Eventuele schade die ontstaat terwijl je je aan zijn voorschriften hebt gehouden kan je bij hem claimen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste JP'rs,

Ik hou de adem in kom tot de volgende conclusie.

Ik heb gebeld:

- Boerkamp Radiateuren Deventer;

- Hartgers Radiateuren Zutphen;

- APP Weesp (Porschegarage met veel ervaring m.b.t. performance:

- last but not least ... de dealer.

Allemaal in koor: "Het moet niet kunnen dat deze roze verf uhhhhh koelvloeistof de radiateur opvreet, kan niet".

Mijn radiateur betreft koper, dus een edelmetaal. Per definitie is de metaalsoort zeer sterk en niet beïnvloedbaar.

Echter, aluminiumblokken, radiateuren incl. kachels floreren beter bij een bepaalde zuurtegraad. Electrolite verschijnselen kunnen optreden, daarom deze koelvloeistof.

Mixen daarentegen wordt afgeraden i.v.m. de verschillende 'dopes'. De kleur is puur en alleen om het verschil aan te geven.

Long Life is beduidend minder snel afhankelijk van vervanging van koelvloeistof.

Om helemaal zeker te zijn en van voren te beginnen, ik ga het blok en de kachelradiateur en de leidingen spoelen. Daarna ......., DE BLAUWE....., zoals het staat in het boekje:ph34r::wacko::D:no:.

Morgen ga ik de nieuwe plaatsen en hoop er dan weer 10 jaar tegen te kunnen. Mogelijk heb ik dus een 'maandagochtendexemplaar' gekregen drie jaar geleden.

Daarnaast hoop ik de andere storingen kwijt te zijn als de radiateur weer helemaal functioneert zoals het hoort.

Ik laat mij zoals altijd verrassen.

Mag ik jullie zeer hartelijk bedankt voor allerlei suggesties, adviezen, tips en grappen.

Bedankt boys.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kleurcodering wil niet zeggen dat je altijd dezelfde koelvloeistof hebt.

G12, G12+ en G12++ zijn allemaal rood, maar voor verschillende types motoren geschikt. Het is vooral anti-corrosie en de levensduur van de vloeistof waar de vernieuwing in zit. De nieuwere koelvloeistoffen mogen er tot 14 jaar in blijven zonder verversen...

Ik blijf erbij dat je niet zulke absurde lekkages krijgt van een andere koelvloeistof, zoals de dealer al zei: hij is niet zo kieskeurig.

Maar... je weet nooit. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

:DJEEEEEPEEEEEE,

Wat ben ik blij dat ik weer bereik heb op het forum.

M'n dagelijkse gewoonte/routine was ver zoek kan ik jullie melden :whistle:.

Ik heb m'n oude radiateur laten testen en onderzoeken en wat bleek ...., het was een triest maandagochtend model en zeker de naam RADIATEUR niet waardig, De medewerker heeft mij een goed exemplaar laten zien en deze was zeer goed gesoldeerd, ook in de zijbakken goed doorgesoldeerd ..., vooral daar.

Afijn, nu een nieuw exemplaar, dat moet zeker goed gaan.

Ik ga er dus vanuit dat het over en sluiten is en dat ik m.b.t. de radiateur de eerste jaren geen problemen meer heb.

Fijn dat ik weer e.e.a. kan delen met Jp'rs.

Bedankt voor jullie reacties.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...