Spring naar bijdragen

automaatolie verversen


Recommended Posts

Nou hoor ik allemaal tegenstrijdige verhalen over het verwisselen van de automaatolie. Bij de dealer adviseren ze dat ik het serviceboekje moet aanhouden,

dus bij 145000 km automaatolie+filter vervangen.

Maar ik ben nogal wantrouwig wat betreft de(Jeep) dealers.

In mijn vriendenkring werd mij verteld dat als de olie nog mooi transparant rood is en niet donker van kleur is en de automaatbak nog naar behoren schakelt, je de olie niet hoeft te vervangen. Ik heb er nooit een aanhanger achter of sleurhut.

Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen over dit onderwerp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon het serviceboekje aanhouden! De olie bij een automaat doet meer dan alleen smeren, het brengt zelfs de volledige aandrijfkracht van de motor over en wordt bovendien nog gebruikt om de div. hydraulische functie's in de bak te bedienen. Dat de olie er naar lange tijd nog zo goed uit kan zien is dus best knap van de producenten! Maar ook je oliefilter werkt daar aan mee, dus niet twijfelen maar gewoon verversen en je filter vervangen! En als je dan toch de can met ATF naast je hebt staan: Ververs meteen de olie van de stuurbekrachtiging even, ook die olie heeft nogal een zwaar bestaan!

Succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Apr 1 2005, 23:34

Gewoon het serviceboekje aanhouden! De olie bij een automaat doet meer dan alleen smeren, het brengt zelfs de volledige aandrijfkracht van de motor over en wordt bovendien nog gebruikt om de div. hydraulische functie's in de bak te bedienen. Dat de olie er naar lange tijd nog zo goed uit kan zien is dus best knap van de producenten! Maar ook je oliefilter werkt daar aan mee, dus niet twijfelen maar gewoon verversen en je filter vervangen! En als je dan toch de can met ATF naast je hebt staan: Ververs meteen de olie van de stuurbekrachtiging even, ook die olie heeft nogal een zwaar bestaan!

Succes!!!

<div align="right">

Oke, bedankt voor je uitleg. Nog even voor de duidelijkheid alle olie van het merk MOPAR, dan zit ik denk ik wel goed? Vervang gelijk alle olie (tussenbak,diff's automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Loosen all bolts on transmission pan.

2. Remove bolts on the rear of transmission pan.

3. Carefully tap pan with rubber mallet to break RTV seal.

4. Spill transmission fluid everywhere while trying to position drain pan correctly.

5. Remove the rest of the bolts on transmission pan.

6. Remove transmission pan.

7. Remove the one screw holding the flat filter in place..

8. Remove flat filter and seal.

9. Remove spin-on filter. It will be on TIGHT!

10. Let transmission drain as long as you can. You can get 2-3 additional quarts out by letting it drain for a few hours.

11. Mount new spin-on filter.

12. Mount new flat filter seal in transmission. Don't try to attach it to filter and then install filter. This will not seat the seal.

13. Install flat filter and screw.

14. Clean all old RTV sealant from the transmission pan, the mating surface of the transmission, and the bolts that hold the pan in place. Make sure to get it all or you might have trouble getting the pan to seal up properly.

15. Clean out transmission pan. Be sure to clean the magnet.

16. Some people (like me) choose to install a transmission pan drain plug kit at this time. This makes the job MUCH less messy in the future. If you're doing that, this is the time to do it.

17. Apply a 1/4 inch bead of RTV around the mating surface of the transmission pan and around all bolt holes.

18. Install pan onto transmission. The torque spec on these bolts is very low. I think it is something like 8 lbft but you had better double check that.

19. Give the RTV 30-60 minutes to set.

20. Add six quarts of ATF+4 through the dipstick tube.

21. Drive Jeep around until you're at normal operating temperature.

22. Check fluid level using the proper procedure (While engine is running, place gear selector into each position, then place in Neutral and check fluid).

23. Add ATF+4 until you're between the marks for HOT on the dipstick.

That's about it.

linkje naar bron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...