davezj Geplaatst April 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2005 Nou hoor ik allemaal tegenstrijdige verhalen over het verwisselen van de automaatolie. Bij de dealer adviseren ze dat ik het serviceboekje moet aanhouden, dus bij 145000 km automaatolie+filter vervangen. Maar ik ben nogal wantrouwig wat betreft de(Jeep) dealers. In mijn vriendenkring werd mij verteld dat als de olie nog mooi transparant rood is en niet donker van kleur is en de automaatbak nog naar behoren schakelt, je de olie niet hoeft te vervangen. Ik heb er nooit een aanhanger achter of sleurhut. Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen over dit onderwerp? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2005 Gewoon het serviceboekje aanhouden! De olie bij een automaat doet meer dan alleen smeren, het brengt zelfs de volledige aandrijfkracht van de motor over en wordt bovendien nog gebruikt om de div. hydraulische functie's in de bak te bedienen. Dat de olie er naar lange tijd nog zo goed uit kan zien is dus best knap van de producenten! Maar ook je oliefilter werkt daar aan mee, dus niet twijfelen maar gewoon verversen en je filter vervangen! En als je dan toch de can met ATF naast je hebt staan: Ververs meteen de olie van de stuurbekrachtiging even, ook die olie heeft nogal een zwaar bestaan! Succes!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davezj Geplaatst April 2, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2005 Originally posted by 87wrangler@Apr 1 2005, 23:34 Gewoon het serviceboekje aanhouden! De olie bij een automaat doet meer dan alleen smeren, het brengt zelfs de volledige aandrijfkracht van de motor over en wordt bovendien nog gebruikt om de div. hydraulische functie's in de bak te bedienen. Dat de olie er naar lange tijd nog zo goed uit kan zien is dus best knap van de producenten! Maar ook je oliefilter werkt daar aan mee, dus niet twijfelen maar gewoon verversen en je filter vervangen! En als je dan toch de can met ATF naast je hebt staan: Ververs meteen de olie van de stuurbekrachtiging even, ook die olie heeft nogal een zwaar bestaan! Succes!!! <div align="right">← Oke, bedankt voor je uitleg. Nog even voor de duidelijkheid alle olie van het merk MOPAR, dan zit ik denk ik wel goed? Vervang gelijk alle olie (tussenbak,diff's automaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart Grand Geplaatst April 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2005 In mijn instructieboekje las ik laatst dat in de stuurbechtachtiging GEEN automaat olie mag?!!? (dat stond er dikgedrukt en onderstreept??) Maar speciale "stuurbechtachtigings" olie in moet........... Dus ................. Gr. Bart Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2005 Hmm... bij mij zit er gewoon ATF in.... En volgens mij is dat ook gebruikelijk.... Kroon geeft ook een andere olie aan, echter wel ATF maar met andere productcode.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2005 Bij mijn TJ is er Power Steering Fluid in, lijkt verdacht veel van kleur en geur op ATF. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2005 1. Loosen all bolts on transmission pan. 2. Remove bolts on the rear of transmission pan. 3. Carefully tap pan with rubber mallet to break RTV seal. 4. Spill transmission fluid everywhere while trying to position drain pan correctly. 5. Remove the rest of the bolts on transmission pan. 6. Remove transmission pan. 7. Remove the one screw holding the flat filter in place.. 8. Remove flat filter and seal. 9. Remove spin-on filter. It will be on TIGHT! 10. Let transmission drain as long as you can. You can get 2-3 additional quarts out by letting it drain for a few hours. 11. Mount new spin-on filter. 12. Mount new flat filter seal in transmission. Don't try to attach it to filter and then install filter. This will not seat the seal. 13. Install flat filter and screw. 14. Clean all old RTV sealant from the transmission pan, the mating surface of the transmission, and the bolts that hold the pan in place. Make sure to get it all or you might have trouble getting the pan to seal up properly. 15. Clean out transmission pan. Be sure to clean the magnet. 16. Some people (like me) choose to install a transmission pan drain plug kit at this time. This makes the job MUCH less messy in the future. If you're doing that, this is the time to do it. 17. Apply a 1/4 inch bead of RTV around the mating surface of the transmission pan and around all bolt holes. 18. Install pan onto transmission. The torque spec on these bolts is very low. I think it is something like 8 lbft but you had better double check that. 19. Give the RTV 30-60 minutes to set. 20. Add six quarts of ATF+4 through the dipstick tube. 21. Drive Jeep around until you're at normal operating temperature. 22. Check fluid level using the proper procedure (While engine is running, place gear selector into each position, then place in Neutral and check fluid). 23. Add ATF+4 until you're between the marks for HOT on the dipstick. That's about it. linkje naar bron Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
p.kaan Geplaatst April 8, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2005 Ik vond het wel een beetje vettig klusje omdat er geen aftapplug in de carterpan van de automaatbak zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 8, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2005 Klopt, automaten hebben bijna nooit een aftapplug. Misschien omdat bij olieverversen het carter toch los moet ivm het vervangen van het filter.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.