Mork Geplaatst August 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 Hoe moeten de assen worden uitglijnd ten opzichte van de tussenbak/motor. De Jeep is een CJ 7 van 1981 met een 4,2 liter en Versnellingsbak SR-4 Tussenbak Dana 300, Vooras Dana 35 (?), Achteras AMC 20, Bandenmaat 255 85 16 De Jeep is verhoogd echter weet ik niet hoeveel. het is nu zo dat voor en achteras in het verlengde van de aandrijfas zit, de onderste homokineet van de aandrijfas maakt dus geen hoek, de bovenste wel. mvrgr, Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst August 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 Homokineten zijn echt iets anders dan de kruisjes van je cardanas. Heb je last van trillingen dat je de hoek wil veranderen? zo nee, gewoon laten staan. Je kan de hoek overigens veranderen met speciale wiggen die je tussen de bladveren en de as zet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mork Geplaatst August 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 ach ja namen.... maar goed, inderdaad de auto begint te trillen bij zo'n 80-90 kmh. ik had overigens begrepen dat de assen eenzelfde hoek als de motor moeten hebben ? mvrgr, marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst August 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 Alles eerst maar eens op speling controleren lijkt mij. te beginnen met de kruisjes en de schuifstukken in de cardanassen. Wanneer is het trillen begonnen,heb je iets vervangen of anders gemaakt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mork Geplaatst August 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 Trillen is al zolang als we de auto hebben, echter wordt er niet heel veel mee gereden, motor is er net uit geweest wegens interne waterlekkage. motor zit er nu weer in en nu is het tijd om met de rest aan de slag te gaan, vandaar. tijd..tijd..tijd, had ik het maar ! mvrgr, Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst August 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 (bewerkt) De hoek aan de bakzijde moet hetzelfde zijn maar tegenovergesteld aan de hoek aan de as zijde. Bij gewone kruisjes ( die jij dus hebt ) moet het ene kruisje het draaiverschil van de andere opvangen, gebeurd dit niet dan krijg je dus trillingen. Oplossingen hiervoor zijn het verlagen van je versnellingsbak ( cm. of 2, 3 ) of je assen kantelen, bv. met behulp van daarvoor bedoelde kegjes. Bij een flinke lift kan het zelfs beide nodig zijn. August 9, 2010 bewerkt door darkwolf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mork Geplaatst August 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 OK, bedankt voor de reacties, kan ik weer lekker knutselen. Volgens mij word het sturen dan ook beter als de assen rechter zitten, omdat zoals het bij mij zit de caster (naloophoek) ook anders is als standaard. mvrgr, Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst August 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 OK, bedankt voor de reacties, kan ik weer lekker knutselen.Volgens mij word het sturen dan ook beter als de assen rechter zitten, omdat zoals het bij mij zit de caster (naloophoek) ook anders is als standaard. mvrgr, Marc Klopt, je vooras moet ''achterover'' liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos Reuling Geplaatst August 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2010 Ik zou de tussenbak niet verlagen. Dit lijkt me een van de domste dingen die je kunt doen. Eerst verhogen en verlagen...... Ik zou je adviseren CV-aandrijfassen te monteren. Voorste aandrijfas van XJ gebruiken met een bijpassende yoke van een NP231 (XJ). De yoke is een 26-spline, die gelijk is aan de D20 en D300. De yokes uitwisselen en de CV aandrijfas op lengte maken. Je kunt ook nieuwe spullen kopen, bijvoorbeeld eentje van Tom Woods Custom Drive Shafts, maar dan zijn de kosten wel een stukje hoger. De hoek aan de bakzijde moet hetzelfde zijn maar tegenovergesteld aan de hoek aan de as zijde.Bij gewone kruisjes ( die jij dus hebt ) moet het ene kruisje het draaiverschil van de andere opvangen, gebeurd dit niet dan krijg je dus trillingen. Oplossingen hiervoor zijn het verlagen van je versnellingsbak ( cm. of 2, 3 ) of je assen kantelen, bv. met behulp van daarvoor bedoelde kegjes. Bij een flinke lift kan het zelfs beide nodig zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.