Spring naar bijdragen

Raar geluid na nieuwe banden


Recommended Posts

Ik heb 2 nieuwe achterbanden laten monteren. De Jeep GC ging op de brug en onder het achterste diff ging een krik welke de hele achterkant optilde. Banden vernieuwd klaar. :D

Nu hebben we een geluid gekregen die we niet kunnen thuis brengen. Je hoort een zingend geluid bij acceleratie en gas los. Het geluid neemt dus toe bij toename van de toeren. Rijdt je 1 en dezelfde snelheid of stationair hoor je niks. :lol:

Komt dat nu door de nieuwe banden, door de krik die misschien ongelukkig geplaatst was of is het toevallig en dat er gewoon nieuwe olie in moet? Geen idee. Heeft iemand een idee waar dat geluid vandaan kan komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of de voorbanden nu ongeveer van dezelfde hoeveelheid profiel zijn voorzien als de nieuwe achterbanden.

Als er een flink verschil is krijgt de visco in de tussenbak en daarmee ook het voordiff het flink te verduren.

Daarom adviseren ze ook om ze alle vier te vernieuwen :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom adviseren ze ook om ze alle vier te vernieuwen :lol:

Klopt, maar zo ver wilde ik nog niet gaan. wellicht zijn de voorbanden onlangs gemonteerd.

Als Manons die auto gewoon een paar weken laat staan spaart hij zijn aandrijving en een flink bedrag aan de pomp, waarvan dan weer de banden kunnen worden aangeschaft.:D

Ik ken de km-stand van de auto niet, maar gezien de leeftijd is die visco zo-wie-zo wel aan vervanging toe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De banden zijn niet nieuw maar zijn wel met behoorlijk wat profiel. We hadden de banden gewoon moeten wisselen om gelijkmatige slijtage te verkrijgen.... maar dat is achteraf praten.

Ik ga straks eerst maar eens de bandenspanning verlagen (zit nu op mijn werk) en als het geluid er dan nog is dan komen er twee nieuwe banden voor.

thx voor jullie reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een krik zet onder het diff zelf, dan hangen de beide assen helemaal door en zetten ze wat krachten op de schouderlagers van het diff.

Als je hem dan terug laat zakken, zit alles niet meer zoals voorheen en krijg je door wat hondersten mm speling een verandering in toon van de lagers.

Ik heb dat ook eens voorgehad.

Daarom adviseert Chrysler om de Jeeps op te krikken op de daartoe voorziene steunpunten.

Het diff is niet de goede plaats.

Normaal gezien zal alles wel terug op zijn plaats komen na een paar 100 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Newbe, dat zou best wel kunnen aangezien de monteur in de nieuwe banden achter, 3 admosfeer heeft gezet en er voor 2,5 in zit. Dit samen met een profiel verschil kan het verschil vergroten. Dus dat gaan we eerst veranderen.

ik neem aan dat je hier mee 3bar bedoelt? maar dat is wel heeeelll erg veel!!!:lol:

2,2 bar is al meer dan genoeg zowel vooraan als achteraan.

en profiel verschil op 2 verschillende assen kan normaal geen kwaad. ik heb in een bandencentrale gewerkt en daar werden vaak de achterste naar voor gelegd en dan achteraan 2 nieuwe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik neem aan dat je hier mee 3bar bedoelt? maar dat is wel heeeelll erg veel!!!:lol:

2,2 bar is al meer dan genoeg zowel vooraan als achteraan.

en profiel verschil op 2 verschillende assen kan normaal geen kwaad. ik heb in een bandencentrale gewerkt en daar werden vaak de achterste naar voor gelegd en dan achteraan 2 nieuwe.

bij een zj met een visco koppeling maakt dat wel degelijk uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben beiden het idee dat het geluid van de voorkant vandaan komt. Dus als de lagers het zijn moeten het de lagers van de achter wielen zijn... toch?

Ik heb nu 2.5 in de achterste banden gedaan. Het geluid lijkt nu wat minder fel maar weg is het niet.

We hebben ook de achtjes gedraaid om de visco te controleren. Die gaan zeer soepel zonder piepje, kraakje of wat dan ook. Dus de viscose koppeling is in orde (en moet zo blijven). Dus, een optie is twee nieuwe voorbanden zetten..... we hebben de Bridgestone Duelers en die kosten niet echt een vermogen vooral omdat we de maat 31 - 10,5 hebben........ Als nieuwe voor banden het geluid weg nemen, dan doen we dat gewoon, maar hebben we die zekerheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee nieuwe banden bestelt. :no: Hopelijk zijn ze er morgen en anders maandag. Hoe schadelijk is het nu om te blijven rijden :yes: ? Ik rijd dagelijks een woonwerk verkeer ritje van totaal 70 km, tot 100 km per uur snelweg. Kan dat schade geven of kan ik de auto beter laten staan voor 3 dagen ? (zondag werk ik ook).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, de banden zitten er onder, en zoals jullie al helemaal goed zeiden...... geluid is weg doordat nu het profiel weer overal gelijk is.:yes: Tja wisten wij veel. We hebben de Jeep al sinds 2004 en hadden tot nu toe altijd 4 banden tegelijk vernieuwd. Nu de voorbanden nog in een behoorlijk staat was vonden we het eigenlijk een beetje zonde om ook die te vervangen........ NOT GOOD!:lol:

Woensdag krijgt ie fijn een portie nieuwe olie in de diffs en de moter..... kan ie er weer even tegenaan. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...