Dieseltank Geplaatst July 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 Hallo! De apk keuring komt eraan, en nu blijk ik speling op een achterwiel te hebben. Het is axiale speling, circa 1 mm. Radiaal voel ik niets. Ik weet niet wat voor achteras er onder mijn 1981 CJ zit, vind geen pasklare oplossing op het forum, en wordt geen wijs uit het Jeepboek. Dus vraag ik het maar aan de ervaren sleutelaars. Is mijn achterwillager versleten, of zit er wat los in het differentieel, of in de naaf? Hoe krijg ik het lager er zonodig uit om te vervangen? Moet er dan in het differentieel iets los? moet ik met geweld iets van de as af trekken? Heeft iemand een link naar een duidelijk plaatje? Graag hoor ik van jullie wat er aan de hand kan zijn en hoe het uit elkaar moet. En ehh, is er iemand regio Rotterdam die dat eventueel voor mij kan doen? Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst July 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 je achteras zou een smal spoor amc 20 moeten zijn Als je nog de originele (twee delige) steekassen hebt kun je die speling met een shim(s) verhelpen. Heb je al one piece steekassen dan kun je proberen of je het lager er nog iets verder kunt oppersen. (als je je wiel eraf haalt en de naafkap ook en je ziet een grote moer zitten op het uiteinde van je steekas dan heb je nog de originele steekassen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 voor in omgeving R.dam hebben je JeepEd zitten, doe hem eens een PM Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 Heb nog een paar plaatjes in een oud postje staan, is wel van een D44, maar het idee is hetzelfde -klik- vanaf foto #7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 1 mm axiale speling is geen probleem, lager moet zelfs een klein beetje speling hebben. Wanneer je op je gevoel 1 mm hebt is het vaak een stuk minder als je werkelijk gaat meten. Voor de Apk mag je zelfs 2 of 3 mm hebben zolang (axiaal) zolang je lager maar geen bijgeluiden maakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst July 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2010 (bewerkt) 1 mm axiale speling is geen probleem, lager moet zelfs een klein beetje speling hebben.Wanneer je op je gevoel 1 mm hebt is het vaak een stuk minder als je werkelijk gaat meten. Voor de Apk mag je zelfs 2 of 3 mm hebben zolang (axiaal) zolang je lager maar geen bijgeluiden maakt Hele geruststelling. Ik kreeg al een angstvisioen dat de hele steekas er onder het rijden uit zou komen. Ik wacht de apk maar af, dan zie ik wel verder als de keurmeester het er niet mee eens is. De foto's in de link van Ab geven wel een idee hoe de naaf in elkaar zit. Houd de plaat in de naaf het lager met de as op zijn plaats, of zit er nog iets in het differentieel wat los moet? Bert July 6, 2010 bewerkt door Dieseltank Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2010 De steekas schuift los in het differencieel vervolgens duw je de lagerschaal in het uiteinde van de as, hierna komen de eventuele vulringen en daar komt de ankerplaat van de remmen tegen aan deze sluit dus het lager op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst July 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2010 Dat betkend dat de naaf van de as moet om bij de bevestiging van de ankerplaat van de remmen te komen. Bedankt voor de tips. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2010 In principe hoeft de naaf er alleen af wanneer je het wiellager of de buitenste kering wilt vernieuwen. Als je de remvoeringen er af hebt kun je makkelijk bij de 4 boutjes waarmee de ankerplaat aan de as vast zit. als deze er uit zijn kan je de steekas er compleet uit trekken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst July 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Hij is goed gekeurd! Kan er weer een jaartje mee doorrijden. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JDGADE Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Gefeliciteerd! die van mij komt binnenkort, als k die bende eens goed krijg afgesteld... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.