Spring naar bijdragen

speling achterwiel, tips gevraagd.


Recommended Posts

Hallo!

De apk keuring komt eraan, en nu blijk ik speling op een achterwiel te hebben. Het is axiale speling, circa 1 mm. Radiaal voel ik niets.

Ik weet niet wat voor achteras er onder mijn 1981 CJ zit, vind geen pasklare oplossing op het forum, en wordt geen wijs uit het Jeepboek. Dus vraag ik het maar aan de ervaren sleutelaars.

Is mijn achterwillager versleten, of zit er wat los in het differentieel, of in de naaf? Hoe krijg ik het lager er zonodig uit om te vervangen? Moet er dan in het differentieel iets los? moet ik met geweld iets van de as af trekken?

Heeft iemand een link naar een duidelijk plaatje?

Graag hoor ik van jullie wat er aan de hand kan zijn en hoe het uit elkaar moet. En ehh, is er iemand regio Rotterdam die dat eventueel voor mij kan doen?

Bert :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je achteras zou een smal spoor amc 20 moeten zijn

Als je nog de originele (twee delige) steekassen hebt kun je die speling met een shim(s) verhelpen.

Heb je al one piece steekassen dan kun je proberen of je het lager er nog iets verder kunt oppersen.

(als je je wiel eraf haalt en de naafkap ook en je ziet een grote moer zitten op het uiteinde van je steekas dan heb je nog de originele steekassen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 mm axiale speling is geen probleem, lager moet zelfs een klein beetje speling hebben.

Wanneer je op je gevoel 1 mm hebt is het vaak een stuk minder als je werkelijk gaat meten.

Voor de Apk mag je zelfs 2 of 3 mm hebben zolang (axiaal) zolang je lager maar geen bijgeluiden maakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 mm axiale speling is geen probleem, lager moet zelfs een klein beetje speling hebben.

Wanneer je op je gevoel 1 mm hebt is het vaak een stuk minder als je werkelijk gaat meten.

Voor de Apk mag je zelfs 2 of 3 mm hebben zolang (axiaal) zolang je lager maar geen bijgeluiden maakt

Hele geruststelling. Ik kreeg al een angstvisioen dat de hele steekas er onder het rijden uit zou komen. Ik wacht de apk maar af, dan zie ik wel verder als de keurmeester het er niet mee eens is.

De foto's in de link van Ab geven wel een idee hoe de naaf in elkaar zit. Houd de plaat in de naaf het lager met de as op zijn plaats, of zit er nog iets in het differentieel wat los moet?

Bert

bewerkt door Dieseltank
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe hoeft de naaf er alleen af wanneer je het wiellager of de buitenste kering wilt vernieuwen.

Als je de remvoeringen er af hebt kun je makkelijk bij de 4 boutjes waarmee de ankerplaat aan de as vast zit. als deze er uit zijn kan je de steekas er compleet uit trekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...