Spring naar bijdragen

Tussenbak


Recommended Posts

Kan iemand mij duidelijke symptomen van een defecte of versleten fiscokopelig geven?? sad.gif

Ik lees vaak dat de fisco kopeling bij ongeveer 170k km kapot gaat. Mijn GC is van 96 en heeft 177k km op teller. Als ik een bocht maak of inparkeer heb ik het gevoel dat alles wringt en vast loopt. Het is net of ie op de rem gaat. Ik weet dat het continu 4wd is en kan er nog mee leven maar waar licht de grens en wie heeft er ervaring mee. Wanneer is de frisco echt defect?

Jullie reacties zijn welkom smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Stiekel@Mar 30 2005, 20:12

ok thanks,

zal er rekening mee houden. rij er niet zoveel mee maar het wringt nogal.

Weet je toevallig ook hoeveel werk dit is en wat het ongeveer gaat kosten?

mensen die hier zelf ook ervaring mee hebben mogen ook reageren zodat ik een goed beeld kan krijgen van wat er moet gebeuren.

blink.gif <div align="right">

Op ebay.com staan ze te koop voor $400, dan heb je hem voor minder dan €500 in huis. Zoek op "viscious coupling"

Ze verkopen ook revisie setjes voor de rest voor $100.

groetjes,

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nounou... alwetend? Valt erg mee hoor, zonder het internet waren we nergens... tongue.gif

Maar die visco, daar heb ik nog wat over gevonden op een site over de VW-Synchro uitvoeringen:

waarvan het hart wordt gevormd door een visco-koppeling (een engelse uitvinding, ook bekend als de Ferguson-koppeling). Deze is gevuld met een siliconenvloeistof met een hoge viscositeit die invoed uitoefent op een groot aantal lamellen in het koppelingshuis -de binnen en de buitenlamellen. Reeds bij de geringste verschillen in toerentallen tussen de voor- en de achterwielen wordt de aandrijvingskracht van de draaivast met het huis verbonden buitenlamellen via de siliconenvloeistof op de met het tandwiel van de voorasdifferentieel verbonden binnenlamellen overgebracht. De viscosekoppeling begint te blokkeren hetgeen resulteert in het overbrengen van kracht naar de voorwielen. De viscokoppeling wil de wielen als het ware synchroon laten draaien (vandaar dus de naam). Hierdoor is de vierwielaandrijving praktisch constant in werking, waarbij de mate van krachtoverbrenging op de voorwielen gedoseerd wordt al naar gelang de rijsituatie. 

Het gaat hier dus over een Volkswagen, maar de uitleg klopt wel! Die siliconenvloeistof heeft echter nog een eigenschap... na lang gebruik veranderd de viscositeit en wordt de vloeistof dikker... hierdoor zal de verbinding naar de vooras steeds meer permanent worden en begint de aandrijflijn te wringen! Op dat moment is het dus tijd voor een nieuwe visco-koppeling.... Overigens zijn er meer merken die gebruik maken van zo'n soortgelijke visco, en ook bij die merken ontstaan er na jaren gebruik dezelfde problemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe goed je engels is, ander is die nog een goede aanvullig op a87wrangler's reply (geleend van www.howstuffworks.com):

<hr>

<FONT

color=#990000 size=+2>Viscous Coupling</FONT>

The

viscous coupling is often found in all-wheel-drive

vehicles. It is commonly used to link the back wheels to the

front wheels so that when one set of wheels starts to slip,

torque will be transferred to the other set.

The viscous coupling has two sets of plates inside a sealed

housing that is filled with a thick fluid, as shown in below.

One set of plates is connected to each output shaft. Under

normal conditions, both sets of plates and the viscous fluid

spin at the same speed. When one set of wheels tries to spin

faster, perhaps because it is slipping, the set of plates

corresponding to those wheels spins faster than the other. The

viscous fluid, stuck between the plates, tries to catch up

with the faster disks, dragging the slower disks along. This

transfers more torque to the slower moving wheels -- the

wheels that are not slipping.

When a car is turning, the difference in speed between the

wheels is not as large as when one wheel is slipping. The

faster the plates are spinning relative to each other, the

more torque the viscous coupling transfers. The coupling does

not interfere with turns because the amount of torque

transferred during a turn is so small. However, this also

highlights a disadvantage of the viscous coupling: No torque

transfer will occur until a wheel actually starts slipping.

<CENTER>

<OBJECT

codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,2,0

height=350 width=450

classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000><PARAM NAME="movie" VALUE="http://static.howstuffworks.com/flash/differential-viscous.swf"><PARAM NAME="quality" VALUE="high">

<embed

src="http://static.howstuffworks.com/flash/differential-viscous.swf"

quality="high"

pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_

Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"

width="450"height="350"> </embed> </OBJECT>

</CENTER>

A simple experiment with an egg will help explain the

behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the

kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If

you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a

faster speed than the yolk for a second, but the yolk will

quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you

have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the

egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In

this experiment, we used the friction between the shell and

the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we

stopped the shell, that friction -- between the still-moving

yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it

to speed up. In a viscous coupling, the force is applied

between the fluid and the sets of plates in the same way as

between the yolk and the shell.

</P>

<hr>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Stiekel@Apr 8 2005, 19:14

Hé heren, hartelijk bedankt.

Heeft er iemand al de voorste aandrijfas verwijdert? Kan ik dan wel rijden? heb namelijk command trac en niet select trac. die wel 2wd is.

Mercury, heb je een direkt url? want met googlen kom ik niet ver

Nogmaals Bedangt heren.

<div align="right">

Voorste aandrijfas kan er altijd onderuit, en ja dan kan je nog steeds rijden.

Maar als jij een "command trac" bak hebt dan heb je helemaal geen visco.

Visco zit in de np249j(quadra track) bak.

Dus kijk voor de zekerheid eens op het type plaatje op de achterkant van je tussenbak.

We horen het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Stiekel@Apr 8 2005, 19:14

Hé heren, hartelijk bedankt.

Heeft er iemand al de voorste aandrijfas verwijdert? Kan ik dan wel rijden? heb namelijk command trac en niet select trac. die wel 2wd is.

Mercury, heb je een direkt url? want met googlen kom ik niet ver

Nogmaals Bedangt heren.

<div align="right">

www.ebay.com

in het zoekscherm: jeep viscious coupling

Mooiste internet dienst die er bestaat. EBAY!!! worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De NV249 is een quadratrac tussenbak wink.gif

The Quadra-Trac (QT) transfer case uses a viscous (fluid) coupling (VC) in order to transfer power to the front tires and still allow for slippage when the drive shaft speeds are different. (For instance, when cornering) This is great for the normal everyday driving in any weather
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...