Stiekel Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Kan iemand mij duidelijke symptomen van een defecte of versleten fiscokopelig geven?? Ik lees vaak dat de fisco kopeling bij ongeveer 170k km kapot gaat. Mijn GC is van 96 en heeft 177k km op teller. Als ik een bocht maak of inparkeer heb ik het gevoel dat alles wringt en vast loopt. Het is net of ie op de rem gaat. Ik weet dat het continu 4wd is en kan er nog mee leven maar waar licht de grens en wie heeft er ervaring mee. Wanneer is de frisco echt defect? Jullie reacties zijn welkom Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Bij jou dus..... Dat is namelijk een symptoom! Op het moment dat de visco stuk gaat wordt hij namelijk star! Niet te lang meer mee doorrijden, anders gaat er meer stuk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stiekel Geplaatst March 30, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2005 ok thanks, zal er rekening mee houden. rij er niet zoveel mee maar het wringt nogal. Weet je toevallig ook hoeveel werk dit is en wat het ongeveer gaat kosten? mensen die hier zelf ook ervaring mee hebben mogen ook reageren zodat ik een goed beeld kan krijgen van wat er moet gebeuren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mercury Geplaatst March 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2005 Is het niet mogelijk om de uitgaande as naar het voorste diff af te koppelen en (for the time being) alleen de achteras aan te drijven? Dan maakt het niet uit dat de visco "op slot" zit. Adam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
p.kaan Geplaatst March 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2005 Ik rij al sinds ik mijn GC heb (dec. 2004) zonder dit soort problemen, gelukkig. Nog geen nare geluiden van de onderkant. Ik heb gehoord dat je dat kunt controleren door achtjes te draaien. Klopt dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2005 ik wil niet "zwartkijkerig" doen, maarrrrr....... hou er maar rekening mee! Rond de 180000 km gaat de visco stuk, dan heb je misschien een indicatie. Kosten; reken op €650,- voor de visco, een tube vloeibare pakking en een uur of 6 werk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst March 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2005 met al het gedoe en gepraat over de visco's misschien een idee dat als iemand het probleem zelf aanpakt er een reportage van maakt met foto's, text en dergelijke voor bij de tips & tricks, ik denk dat het voor een aantal mensen wel behulpzaam zal zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mercury Geplaatst April 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2005 Originally posted by Stiekel@Mar 30 2005, 20:12 ok thanks, zal er rekening mee houden. rij er niet zoveel mee maar het wringt nogal. Weet je toevallig ook hoeveel werk dit is en wat het ongeveer gaat kosten? mensen die hier zelf ook ervaring mee hebben mogen ook reageren zodat ik een goed beeld kan krijgen van wat er moet gebeuren. <div align="right">← Op ebay.com staan ze te koop voor $400, dan heb je hem voor minder dan €500 in huis. Zoek op "viscious coupling" Ze verkopen ook revisie setjes voor de rest voor $100. groetjes, Adam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tristan Geplaatst April 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2005 vraag van een leek, wat is een fiscokoppeling ? zijn dat plaatjes in de olie, en wat gaat stuk ? kan ik dit ergens lezen !!! in jullie alwetende wetenschap. dank u... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2005 Nounou... alwetend? Valt erg mee hoor, zonder het internet waren we nergens... Maar die visco, daar heb ik nog wat over gevonden op een site over de VW-Synchro uitvoeringen: waarvan het hart wordt gevormd door een visco-koppeling (een engelse uitvinding, ook bekend als de Ferguson-koppeling). Deze is gevuld met een siliconenvloeistof met een hoge viscositeit die invoed uitoefent op een groot aantal lamellen in het koppelingshuis -de binnen en de buitenlamellen. Reeds bij de geringste verschillen in toerentallen tussen de voor- en de achterwielen wordt de aandrijvingskracht van de draaivast met het huis verbonden buitenlamellen via de siliconenvloeistof op de met het tandwiel van de voorasdifferentieel verbonden binnenlamellen overgebracht. De viscosekoppeling begint te blokkeren hetgeen resulteert in het overbrengen van kracht naar de voorwielen. De viscokoppeling wil de wielen als het ware synchroon laten draaien (vandaar dus de naam). Hierdoor is de vierwielaandrijving praktisch constant in werking, waarbij de mate van krachtoverbrenging op de voorwielen gedoseerd wordt al naar gelang de rijsituatie. Het gaat hier dus over een Volkswagen, maar de uitleg klopt wel! Die siliconenvloeistof heeft echter nog een eigenschap... na lang gebruik veranderd de viscositeit en wordt de vloeistof dikker... hierdoor zal de verbinding naar de vooras steeds meer permanent worden en begint de aandrijflijn te wringen! Op dat moment is het dus tijd voor een nieuwe visco-koppeling.... Overigens zijn er meer merken die gebruik maken van zo'n soortgelijke visco, en ook bij die merken ontstaan er na jaren gebruik dezelfde problemen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst April 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2005 Ik weet niet hoe goed je engels is, ander is die nog een goede aanvullig op a87wrangler's reply (geleend van www.howstuffworks.com): <hr> <FONT color=#990000 size=+2>Viscous Coupling</FONT> The viscous coupling is often found in all-wheel-drive vehicles. It is commonly used to link the back wheels to the front wheels so that when one set of wheels starts to slip, torque will be transferred to the other set. The viscous coupling has two sets of plates inside a sealed housing that is filled with a thick fluid, as shown in below. One set of plates is connected to each output shaft. Under normal conditions, both sets of plates and the viscous fluid spin at the same speed. When one set of wheels tries to spin faster, perhaps because it is slipping, the set of plates corresponding to those wheels spins faster than the other. The viscous fluid, stuck between the plates, tries to catch up with the faster disks, dragging the slower disks along. This transfers more torque to the slower moving wheels -- the wheels that are not slipping. When a car is turning, the difference in speed between the wheels is not as large as when one wheel is slipping. The faster the plates are spinning relative to each other, the more torque the viscous coupling transfers. The coupling does not interfere with turns because the amount of torque transferred during a turn is so small. However, this also highlights a disadvantage of the viscous coupling: No torque transfer will occur until a wheel actually starts slipping. <CENTER> <OBJECT codeBase=http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,2,0 height=350 width=450 classid=clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000><PARAM NAME="movie" VALUE="http://static.howstuffworks.com/flash/differential-viscous.swf"><PARAM NAME="quality" VALUE="high"> <embed src="http://static.howstuffworks.com/flash/differential-viscous.swf" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_ Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="450"height="350"> </embed> </OBJECT> </CENTER> A simple experiment with an egg will help explain the behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a faster speed than the yolk for a second, but the yolk will quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In this experiment, we used the friction between the shell and the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we stopped the shell, that friction -- between the still-moving yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it to speed up. In a viscous coupling, the force is applied between the fluid and the sets of plates in the same way as between the yolk and the shell. </P> <hr> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mercury Geplaatst April 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2005 Het gaat dus om nr 20 in het 2e plaatje. heefrt iemand ervaring hier mee? Kun je de visco bereiken door nr 28 in plaatje 1 te demonteren, of moet hij helemaal uit elkaar gehaald worden? groetjes, Adam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tristan Geplaatst April 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2005 dank voor de uitleg Visco, 87Wrangel en Mav, misschien word ik nogeens een sleutelaar, n.a.v. van jullie Jeepforum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2005 Tja... hij zal toch echt uit elkaar moeten.... een hele klus dus! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stiekel Geplaatst April 8, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2005 Hé heren, hartelijk bedankt. Heeft er iemand al de voorste aandrijfas verwijdert? Kan ik dan wel rijden? heb namelijk command trac en niet select trac. die wel 2wd is. Mercury, heb je een direkt url? want met googlen kom ik niet ver Nogmaals Bedangt heren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst April 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2005 Originally posted by Stiekel@Apr 8 2005, 19:14 Hé heren, hartelijk bedankt. Heeft er iemand al de voorste aandrijfas verwijdert? Kan ik dan wel rijden? heb namelijk command trac en niet select trac. die wel 2wd is. Mercury, heb je een direkt url? want met googlen kom ik niet ver Nogmaals Bedangt heren. <div align="right">← Voorste aandrijfas kan er altijd onderuit, en ja dan kan je nog steeds rijden. Maar als jij een "command trac" bak hebt dan heb je helemaal geen visco. Visco zit in de np249j(quadra track) bak. Dus kijk voor de zekerheid eens op het type plaatje op de achterkant van je tussenbak. We horen het wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mercury Geplaatst April 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2005 Originally posted by Stiekel@Apr 8 2005, 19:14 Hé heren, hartelijk bedankt. Heeft er iemand al de voorste aandrijfas verwijdert? Kan ik dan wel rijden? heb namelijk command trac en niet select trac. die wel 2wd is. Mercury, heb je een direkt url? want met googlen kom ik niet ver Nogmaals Bedangt heren. <div align="right">← www.ebay.com in het zoekscherm: jeep viscious coupling Mooiste internet dienst die er bestaat. EBAY!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stiekel Geplaatst April 23, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 23, 2005 Heb een quadra trac dus totaal iets anders een 249 bak Tkx all werk aan de winkel dus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst April 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 24, 2005 De NV249 is een quadratrac tussenbak The Quadra-Trac (QT) transfer case uses a viscous (fluid) coupling (VC) in order to transfer power to the front tires and still allow for slippage when the drive shaft speeds are different. (For instance, when cornering) This is great for the normal everyday driving in any weather Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
peter46 Geplaatst August 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 Wat gebeurd er wanneer ik mijn aandrijf as naar de voorwielen demonteer, is er dan nog mee te rijden? en wat kan er kapot gaan? het gaat hier om een GC quadratrac 1996 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst August 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 Vanaf 96 is dit geen probleem alleen een beetje uitkijken met nat weer en je rechtervoet (je hebt trouwens een zj en geen wj zoals in je profiel vermeld staat ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.