Spring naar bijdragen

[88YJ] BA/10 naar AX15 swap


XJos88
 Share

Recommended Posts

Probleem: Een Wranger 4.2L, met een BA/10 5-Bak die last heeft van tand-uitval en ander ijzertekort.

Oplossing: Een AX-15 uit een '93 cherokee? wat is er voor nodig om deze swap te maken, ik ben met name bang voor de splines op de uitgaande as.

Iemand die nog een BA/10 weet te liggen die niet twee straten verderop nog te horen is?

Bij voorbaat dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de ba/10 zou 23 tand in en uitgang moeten hebben. en ik weet dat de ax/15 uit wranglets (yj en tj) 23 tands zijn. en dat de ax05 uit tjs ook 23 tands zijn. de ax05 bij yj is 21tands. ik dacht dat de tussenbak die tegen de de Ba:10 zit ook gee Np231 was, maar dat weet ik niet zeker. ik zou opzoek gaan naar een ax05/np231 combinatie, dat zou zeker moeten passen. je kunt het altijd ff navragen bij advanced adapters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb nog een bak liggen: 87er met 77000 miles op de teller... Ook een passende tussenbak is er nog. Beiden zijn absoluut ok. Stuur maar een mailtje als je interesse hebt...

Overigens is me verteld dat een ax15 sterker is, maar oa de ingaande as is dikker + de bak is wat langer.... Dus assen aanpassen en groter toplager??? blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

-kick-

Oud topic.... maar interessant genoeg om wat aanvulling op te doen:

Zelf heb ik de BA10/5 ook vervangen door een AX15 en ik kan melden dat het een flinke vooruitgang is!!

Aanpassingsproblemen zijn de uitgaande as ( 23 splines ipv 21 bij de meeste BA10/5 bakken). Daarom moet er een andere ingaande as in de tussenbak worden gemonteerd. Niet moeilijk, maar wel redelijk prijzig! Waarschijnlijk is een goede gebruikte NP231 tussenbak met 23 spline ingang goedkoper!

Een versnellingsbak van een 2.5 gebruiken is geen optie, da's n.l. geen AX15 maar een AX5!

Verder is de prise-as van de nieuwere AX15 bakken ( met buitenliggende koppelingscylinder) anders van maat, waardoor er een ander toplager in je krukas moet worden gemonteerd. De koppeling van de BA10/5 is gewoon te gebruiken, al moet je wel het druklager( bij binnenliggende cylinder) of druklager/hefboom/cylinder (bij buitenliggende cylinder) van een AX15 hebben!!

Als laatste is de plaats van het steunrubber onder de bak anders, zodat je wat aan de crossmember moet modificeren. Wanneer je een crossmember van een 4.0i HO weet te bemachtigen, past het in één keer!

Lengteverschil is er niet, dus de aandrijfassen zijn gewoon bruikbaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...