Spring naar bijdragen

TPS Probleem


Recommended Posts

Beste Mensen,

Heb een Gc uit 95 en gaat om een V8 5.2. Heb de laatste dagen het probleem als ik op de snelweg rij dat mijn toerental opeens van de 3000 naar de 4000 knalt en daarna weer na een minuut of 2 weer terug naar

3000 ( bij 120 km/h ). Ik denk zelf dat het aan de TPS ligt maar hoe denken jullie erover.

Ben ook al aan het kijken geweest naar de connector die op het gasklephuis zit waarmee je de gaskabel strakker en slapper kan stellen. Dit heeft niet uitgehaald.

Hoor graag wat jullie denken. Hoop niet een probleem met de bak want heb hem net een maand ongeveer.

Groeten remi78<_<:P:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is inderdaad een symptoom van een niet goed werkende TPS. Been there, done that, got the t-shirt and didn't like it :P

Soms komt er in het bereik van de TPS een plekje waar hij niet de juiste waardes afgeeft. Dit kun je controleren met een OBD2-koppeling aan een PC en dan de throttle-position bekijken terwijl je het gaspedaal (bij motor uit, contact aan) langzaam doordrukt naar maximaal. Als er ergens een waarde optreedt die niet overeenkomt met de rest van het patroon, dan heb je de 'dead-spot' gevonden. Als je geen ODB2-interface hebt, kun je dit ook doen door een multimeter aan te sluiten op de pinnen van de TPS en hetzelfde te doen vanuit de motorruimte (gashendel langzaam naar voluit bewegen en spanning in de gaten houden op de multimeter). Let wel : bij contact aan maar motor uit. Met deze methode kun je wel een CEL triggeren dus daarna even resetten.

Wat er gebeurt is dat bij een bepaalde stand van je gasklep (gezien door de TPS) een punt is dat de TPS een verkeerde waarde afgeeft. De BCM ziet dit als 'gas los' en ontkoppelt de lockup van de automaatbak (toerental stijgt ca. 200-400 toeren). Vervolgens beweeg je zelf je voet waardoor de TPS weer een waarde afgeeft en de lockup schakelt weer in. Als dit continu gebeurd is dit bijzonder slecht voor je bak dus pas op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab,

Bedankt voor de reaktie. Heb bij grand cherokeeparts gekeken en daar was hij 20 excl verzendkosten. Heb hem daar maar besteld en kijk of dat het is. Vervolg komt er nog aan als ik hem heb.

Groeten remi78

Dat is, neem ik aan, een gebruikte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb Vandaag van Boris TPS sensor ontvangen en vernieuwd. Rijd als een zonnetje weer.

Eigenlijk best raar dat zo'n simpel sensortje je schakelgedrag kan verpesten.

Kan weer een slotje op want is opgelost.

Gefeliciteerd en had ik het in één keer goed :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat voor een Chevy rijder, of heeft Thom je geholpen met het antwoord :whistle:

Welnee, ik heb dezelfde ervaring gehad met mijn 5.9.

En een Chevy heeft geen TPS maar je krijgt er een blocnote en potlood bij zodat je zelf de gasklepstand moet bijhouden. Eikel. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...