Spring naar bijdragen

Speling, maar hoe en waar?


Recommended Posts

Probleempje met de Grand: als ik de vooras op steunen zet, kan ik beide wielen boven en onder vastpakken en voel en zie je speling. Als ik de wielen link en rechts vast pak, niet. Het vermoeden was dan ook dat het de fuseekogels zijn.

Karin aan het wiel boven en onder trekken, zag ik niet de kogels bewegen, maar meer de homokineet.....?! Maar waar zit dan de speling? In het wiellager, of de homokineet zelf? Lijkt mij als het de homokineet, of het lager zelf is dat je dan ook de speling moet merken als je het wiel links en rechts trekt? Ik hoor geen lager geluiden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik er achter dat alleen wiebelen aan het wiel niet voldoende is om speling op fuseekogels te controleren. Het wiel een 10 cm van de grond af, dan een ijzeren pijp eronder en het wiel optillen. Daarmee kon ik zien dat er zeker 3mm speling op het bovenste kogel zat. De andere kant had heel wat minder, maar wel meer dan 1mm. Nu dus op zoek naar het goedkoopste adres voor de fuseekogels...

Het lager zou namelijk ook merkbaar moeten zijn als je het wiel horizontaal beweegt, of als je het wiel steeds verdraaien en de speling is dan nog merkbaar. Maar bij mij alleen in de verticale richting was het merkbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:frusty:

Probeer eens bij asp-eberle.com

Ramon kijk ook even voor asp-erble op ebay duitsland daar staan zij ook op onder 4- wheeler of zo scheelt in prijs.

Klopt, JeepEd noemde 4wheeler ook al op ebay, ik zal eens kijken. Ik zag dat je ook al een setje voor 49 Pond kon bestellen op ebay, en gratis internationale verzendkosten :blush:.

Gelijk ff een vraag over de montage van die krengen: ik lees veel over het feit dat mensen de kogels laten overnachten in de vriezer? Trek je ze dan niet aan door de kroonmoer op het juiste moment aan te halen?? :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelijk ff een vraag over de montage van die krengen: ik lees veel over het feit dat mensen de kogels laten overnachten in de vriezer? Trek je ze dan niet aan door de kroonmoer op het juiste moment aan te halen?? :frusty:

Nee met de kroonmoer ga je dat niet aantrekken.:frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met dit heerlijke weer staan sleutelen in de schuur samen met John. Na veel geploeter zaten alle 4 de fuseekogels erin. De een wat makkelijker dan de ander, maar het is gelukt.

Echter, na controle zag ik dat de speling die de oude kogels hadden er nu met de nieuwe kogels uit is, maar er zit gvd nog steeds speling!! Zij het de helft van wat het was, maar toch.

Dus misschien toch ook het wiellager, of de homokineet?? Hoe kan ik dat nu testen, weet iemand dat? En KAN er eigenlijk wel speling op een homokineet zitten? Bij het aftesten heb ik er eigenlijk niet meer op gelet of nu ik nog horizontale e/o verticale speling heb, dus laat ik dat eerst maar doen.

Als iemand toch al wat suggesties heeft hoor ik het graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met dit heerlijke weer staan sleutelen in de schuur samen met John. Na veel geploeter zaten alle 4 de fuseekogels erin. De een wat makkelijker dan de ander, maar het is gelukt.

Echter, na controle zag ik dat de speling die de oude kogels hadden er nu met de nieuwe kogels uit is, maar er zit gvd nog steeds speling!! Zij het de helft van wat het was, maar toch.

Dus misschien toch ook het wiellager, of de homokineet?? Hoe kan ik dat nu testen, weet iemand dat? En KAN er eigenlijk wel speling op een homokineet zitten? Bij het aftesten heb ik er eigenlijk niet meer op gelet of nu ik nog horizontale e/o verticale speling heb, dus laat ik dat eerst maar doen.

Als iemand toch al wat suggesties heeft hoor ik het graag!

Links heb je ook op het horizontale vlak speling, rechts is me dat niet opgevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...