Mathi Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Hey, Mijn Wrangler 4.2 van 87 is weer afgekeurd ... voor onder andere speling op de achterwielen. Ondertussen heb ik de wiellagers vervangen, maar dat blijkt niet het probleem te zijn geweest. Alles nog eens nagekeken en er zit speling op de tandwielen (kegeltandwiel??) waar de steekassen (zonder c-clips) in uitkomen. Deze tandwielen spelen in het differentieelhuis en hierdoor zit er dus speling op de wielen. Kan ik dit op een of andere manier wegkrijgen ??? Groeten, Mathias Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Als je geen c-clips hebt, hebben deze tandwieltjes geen invloed op de speling van je wielen. Je moet de oplossing zoeken in de afstelling van je wiellagers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mathi Geplaatst March 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Hey, Nochtans als ik m'n wiel boven en onder vastneem en daarmee rammel, gaat de steekas mee op en neer in het dif en zie ik die kegeltandwielen ook op en neer mee bewegen. Ik heb de wiellagers vaster en losser gezet met de plaat waarvan de bouten door de flens aangedraaid kunnen worden. Maar dit heeft geen effect op die speling. Graag advies ivm afstellen wiellagers of andere oplossing. Alvast bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Nieuwe wiellagers monteren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Mahti heb je het lager goed gemonteerd en de borgring goed aangeperst ? De juiste oliekeering gebruikt ? het lager moet goed opgesloten worden met dat plaatje dat de oliekeering op het lager drukt., als je het oude plaatje hebt gebruikt kan deze krom zijn zodat je hem niet goed aan kan trekken. Zoals jp schreef het diff kan geen invloed hebben op de axiale speling omdat de as/splines los er ingeschoven worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mathi Geplaatst March 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 (bewerkt) Dat was het eerste wat ik gedaan heb, lagers, krimpring en oliekeerring vervangen ... zonder resultaat ... Die lagers kunnen toch onmogelijk de speling aan het andere uiteinde van de steekas tegenhouden. Of zie ik dit verkeerd? Als je met axiale speling bedoeld dat de steekas in en uit geschoven kan worden is dit NIET mijn probleem. De steekas beweegt samen met het tandwiel op en neer in het differentieelhuis. alvast bedankt voor de reacties en het meedenken... Mathias March 21, 2010 bewerkt door Mathi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Dus als ik het goed begrijp "kantelt" de hele steekas met wiel, min of meer om het wiellager, is dat dan zoveel ? dat het wiel meer dan 2 mm kan bewegen op de buitenrand ? dan zou het diff of difflager ong 4 mm speling hebben.( als 1/2 wiel ong 1/2 as is ) Als dat zo is, dan zal je toch echt het hele diff eruit moeten halen en kijken wat er aan de hand is . difflager aan gort of wat anders... Suc 6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Hart Geplaatst March 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2010 Dus als ik het goed begrijp "kantelt" de hele steekas met wiel, min of meer om het wiellager, is dat dan zoveel ? dat het wiel meer dan 2 mm kan bewegen op de buitenrand ? dan zou het diff of difflager ong 4 mm speling hebben.( als 1/2 wiel ong 1/2 as is ) Als dat zo is, dan zal je toch echt het hele diff eruit moeten halen en kijken wat er aan de hand is . difflager aan gort of wat anders... Suc 6 Toevallig heb ik bij de dealer een verhaal gehoord over de maximale speling van de achteras. Er schijnt door de importeur dispensatie aangevraagd te zijn bij de RDW mbt de speling van de lagers. De speling mag maximaal 4 mm zijn. In de geval ging het om een Cherokee ZJ. Ik weet niet zeker of dit een indianen verhaal is dat het waar is. Misschien kan je bij de importeur of bij de RDW het een en ander checken. Groetjes Ab Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst March 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2010 (bewerkt) Er mag 0,5 mm speling opzitten, tenzij het een as is met interne opsluiting (c-clips dus). In dat geval is maximaal 1,5 mm toegestaan. March 22, 2010 bewerkt door JeePee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mathi Geplaatst March 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2010 Ik heb meer speling dan 1,5mm hoor, maar wel op de manier die Monkey beschrijft. In België zijn de normen wel weer anders denk ik, was er ieder geval op afgekeurd ... "lagers een beetje aandraaien" zei de keurmeester, maar daar ben ik niet ver mee gekomen. Heb dif ondertussen volledig gedemonteerd en de bussen van de kegeltandwielen zitten heel los in het difhuis. Hoort dit zo te zijn of moet dit perfect in elkaar schuiven zonder ruimte voor speling? (hopelijk beschrijf ik het duidelijk genoeg...) Groeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst March 23, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2010 Mahti zoals je zelf wel kan raden moet dit zonder radiale speling draaien . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mathi Geplaatst March 23, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2010 Dat kon ik inderdaad al raden ... maar wilde toch een bevestiging, waarvoor dank. Ik sta er iedere keer weer van versteld hoe snel dit forum "werkt" Dan heb ik weer een paar vraagjes over wat er nu verder moet... - Kan ik nu het beste alleen m'n difhuis vervangen met of zonder nieuwe tandwielen? - Kan ik m'n R&P dan hergebruiken? - Is dit ook voor de doe-het-zelver te doen om de tandwielen juist te richten en regelen t.o.v. elkaar om zoemen of onnodige slijtage te vermijden? Ik heb daar al veel over gelezen en ben er al veel problemen over tegengekomen... -Is het misschien beter (en goedkoper) een nieuwe (lees 2de handse andere) achteras te zoeken en die eronder te zetten om zeker geen gezoem te krijgen. -Is het misschien nog beter een zwaardere configuratie te voorzien omdat ik op 4" verhoging met 33ers rijd? -Is er nog een ander mogelijkheid die ik nog niet vermeld heb? -Heeft er iemand richtprijzen van deze opties (want daarvan zal de keuze afhangen) Alvast bedankt, Groeten, Mathias Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst March 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2010 2dehands huis met tandwielen kan je wel vinden ppar tientjes.nieuw lagers en misshien nog wat shims, Let op diff verhouding v huis, maten verschillen. R&p te gebruiken mits niet tevel ingesleten. leen of koop meetklok en leen of maak diffspreader dit werkt erg makkelijk en je beschadigt de shims niet zo gauw. Zoek op net montage beschrijving. Wel alles volgens het boekje doen!!!!!!!!Kan tijd kosten. Of 2ehands (evt Xj ) as voor ong E 200 ( XJ dan veerbev. aanpassen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mathi Geplaatst March 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2010 OK dat is duidelijk, bedankt. Als ik nu een dana 44 wil steken ipv 35, zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden (overbrenging?), of kan ik die er gewoon onderplaatsen aansluiten en wegrijden? Mat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.