Spring naar bijdragen

Stuurpomp jankt en stuurt zwaar


Recommended Posts

Vandaag mijn nieuwe GC zj opgehaald.

Auto heeft wat aandacht nodig, maar is dat zeker waard.

De stuurbekrachtiging heeft problemen, auto stuurt erg zwaar in stilstand en als je het toerental verhoogd gaat het sturen lichter, dit gaat echter wel gepaard met gejank.

Het klinkt alsof het olieniveau te laag is, maar dat is niet het geval. Multiriem slipt niet.

Eerste gedachte was stuurpomp, maar die lijkt wel nieuw, er zit een sticker op van MOPAR, is dit een universeel merk of specifiek van Jeep.

Iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag mijn nieuwe GC zj opgehaald.

Auto heeft wat aandacht nodig, maar is dat zeker waard.

De stuurbekrachtiging heeft problemen, auto stuurt erg zwaar in stilstand en als je het toerental verhoogd gaat het sturen lichter, dit gaat echter wel gepaard met gejank.

Het klinkt alsof het olieniveau te laag is, maar dat is niet het geval. Multiriem slipt niet.

Eerste gedachte was stuurpomp, maar die lijkt wel nieuw, er zit een sticker op van MOPAR, is dit een universeel merk of specifiek van Jeep.

Iemand tips?

MOPAR zijn DE orginele onderdelen voor CHRYSLER/DODGE/JEEP.

En sturen terwijl je stil staat gaat altijd zwaar ook met stuurbekrachtiging.

Het is overigens NIET aan te raden aan je stuur te gaan draaien als je stil staat.

Hoor je het gejank ook als je gewoon rijd?

Gr Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze stuurt bij stilstaan met lopende motor echt zwaar, bekrachtiging werkt gewoon niet, als ik gas geef neemt de bekrachtiging toe, alleen het janken ook.

Als je rijdt (en de pomp dus meer toeren maakt) gaat het sturen redelijk normaal, maar hoe warmer de motor hoe zwaarder hij gaat sturen, inparkeren is haast niet te doen.

Het klinkt precies zoals je stuurt met te weinig stuurolie, echter niveau is ok.

Ik verdenk de pomp, maar ga twijfelen omdat de pomp die erop zit vrij recent oogt en was benieuwd wat er bij de GC vaker voorkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze stuurt bij stilstaan met lopende motor echt zwaar, bekrachtiging werkt gewoon niet, als ik gas geef neemt de bekrachtiging toe, alleen het janken ook.

Als je rijdt (en de pomp dus meer toeren maakt) gaat het sturen redelijk normaal, maar hoe warmer de motor hoe zwaarder hij gaat sturen, inparkeren is haast niet te doen.

Het klinkt precies zoals je stuurt met te weinig stuurolie, echter niveau is ok.

Ik verdenk de pomp, maar ga twijfelen omdat de pomp die erop zit vrij recent oogt en was benieuwd wat er bij de GC vaker voorkomt.

Als eerste kan je kijken of de drukslang die vanaf het reservoir naar de pomp loopt wel goed op zijn plek zit.

Komt het geluid uit de pomp?

WHINE OR GROWL 1. Low fluid level. 1. Fill to proper level.

2. Pressure hose in contact with other

components.

2. Reposition hose.

3. Internal pump noise. 3. Replace pump.

4. Air in the system. 4. Perform pump initial operation

bewerkt door joost
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1996, vorige eigenaar heeft de stb olie laten verversen, echter geen resultaat, dit was rode atf achtige olie.

Net ook in langzame bocht , stationair toerental geen bekrachtiging, inparkeren is ook geen pretje, is lastig om de pomp voldoende toeren te laten maken om nog enigzins te kunnen bekrachtigen.

Zo op het oog lijken de slangen niet beschadigd of gedeukt.

Het gaat mij er meer om of zo'n storing ook door een probleem in het stuurhuis kan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat zou normaal ook mijn eerste gedachte zijn, maar de huidige pomp oogt vrij vers, maar ik ga hem morgen demonteren en beide leidingen doorspoelen en evt kijken of ik het pompje kan open maken, heb ook al een adres voor een gebruikte pomp in de buurt.

Moet er speciale olie in de stuurbekrachtiging van een Jeep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat zou normaal ook mijn eerste gedachte zijn, maar de huidige pomp oogt vrij vers, maar ik ga hem morgen demonteren en beide leidingen doorspoelen en evt kijken of ik het pompje kan open maken, heb ook al een adres voor een gebruikte pomp in de buurt.

Moet er speciale olie in de stuurbekrachtiging van een Jeep?

MOPAR power steering fluid. bij jeep dealer. heb je zeker de goede:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag stuurpomp vervangen en de beide leidingen doorgeblazen, HD leiding leek verstopt, want met de luchtspuit erop werd er iets flink gelan ceerd, mogelijk dus alleen een verstopping, maar toch pomp vervangen, want huidige heeft lang met bijgeluiden gewerkt.

Stuurt nu weer zoals het hoort.

Gelijk uitlaat rammelvrij gemonteerd en airco opnieuw gevuld.

Kwam 400gr uit en ging 800 gr in.

Gaskabel gesteld voor automaat en nu werkt de kick down ook weer goed.

Schakelt nu wel ietsjes minder vloeiend, dus afstelling misschien nog niet helemaal perfect, maak hier wel een nieuw topic over, kijk het eerst even aan.

Zo word het nog eens wat:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

hallo,

ik heb er ook net een aangeschaft en ook een stuurprobleem en een lekkend stuurhuis en veel speling op de kogels (snap ik haast niet is oktober goedgekeurd)maar ik ga dit op het gemakje maar is vernieuwen en het zal best wel goed komen ik denk dat de schokbreker die daarzit ook een beetje rot ismaar daar heb ik weinig ervaring mee maar wat ik wou zeggen je bent deze maand niet de eenigste met een stuurprobleempje

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...