Jump to content
Sign in to follow this  
jeeped

Andere Motor In Je Jeep Plaatsen En De Rdw.

Recommended Posts

Misschien voor de mensen die plannen hadden om een grotere motor in hun Jeep te plaatsen:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:

Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat moet je daar nu op zeggen? Tijd om te emigreren?

Als je 2 goed betaalde banen regeld wordt ik je buurman.:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat moet je daar nu op zeggen? Tijd om te emigreren?

Alleen emigreren als je een auto hebt van na 31 december 1997.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg jammer dat er regels zijn:wacko:, maar goed voor alles is een oplossing, maar eens even op broeden.

Daar om neem ik voor mijn projecten ook altijd iets van voor 1971, dan mag alles.

Het heeft nog kans dat ik in een nekaf:worshippy: een raket motor bouw:wacko:, kan je niet over de bult maar door de bult vliegen.

Even alle gekheid op een stokje, ombouw wordt lastig, jammer

Share this post


Link to post
Share on other sites

in gebruik is genomen voor 1 januari 1998

dus in je cj of wrangler mag je gewoon een andere motor hangen heb je geen cvo nodig

als er maar wel een auto rond rijd in nederland met type goedkeuring rdw

dat is alleen nodig na 31 december 1997

zo als er meer van die kromme datums staan in apk regelgevings boek

je begrijpt soms niet wat er staat

voor die datum en dan weer na die datum om gek van te worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is toch duidelijk?

Als de auto voor 1 januari 1998 ( dus tot en met 31 december 1997 ) in gebruik is genomen,

moet je alleen aan de APK- en eventuele geluidseisen voldoen.

Is je auto na 31 december 1997 ( dus 1 januari 1998 tot en met nu ) in gebruik genomen, dien je een typegoedkeuring te hebben.

Als de typegoedkeuring er niet is, dien je aan de toelatingseisen te voldoen, wat eventueel getest kan worden.

Je kan dus ten allen tijde een andere motor inbouwen.

Alleen voor auto's tot en met 31 december 1997 is het een stuk makkelijker.

Goed nieuws Ed! :(

je hebt wel een bakkie :blink: verdiend!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij doen binnen het bedrijf de vrachtwagens APK keuren. Hierdoor ontvang je wel eens wat mailtjes van collega bedrijven. Vandaag was ik de mail van de afgelopen week aan het checken en daar zat een mailtje bij waarvan ik een stukje tekst hier op het forum plaats wat te maken heeft met de ombouw en keuring van krachtigere motoren in voertuigen

De afgelopen maanden hebben collega keurmeesters vele foto's gemaakt van voertuigen die bij de RDW opnieuw werden aangeboden voor een motorwijziging op kenteken. Deze foto's worden gebruikt om een verzoek in te dienen om de wet m.b.t. motorombouw terug te wijzigen. Meerdere collega's hebben dit verzoek inmiddels ondertekend.

Tot nu toe waren het alleen geruchten en deze wet kunnen ze niet zomaar 1 , 2 , 3 terugdraaien binnen een paar maanden maar als het echt zo is dan is dat wel binnen 1 a 1.5 jaar haalbaar zijn.

Zal aanstaande maandag eens wat navraag doen bij de RDW hier in de buurt.

Edited by michel1972

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een ouwe koe uit de sloot gehaald :whistle: Vandaag kreeg ik dit bericht in de mailbox.

Geachte heer Liefting,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij

Edited by Ab

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat gaat.

Pas als je Auto jonger is als 1998 kan je in de problemen komen ivm andere emissie eisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎17‎-‎2‎-‎2016 at 9:38 PM, sickboy said:

Stel voor Ik wil en dodge v8  motor in mij yj van 1987 mag dat dan wel 

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Eisen APK is bij het ene RDW station een grotere uitdaging als bij een andere RDW station daar men soms wel eens de APK eisen behoorlijk streng naleeft. Bij het ene RDW station vind met een verhoogde / verbrede jeep geen probleem en bij het andere RDW station vinden ze dit niet conform APK.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.


 

Edited by michel1972
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×