Spring naar bijdragen

Raad de auto


ariev8
 Share

Recommended Posts

Wanneer je wilt!

Meenemen: zo'n dikke tweehonderd liter super moet ongeveer genoeg zijn om met je ZJ hier te komen. (1200 km à ca 20l/100).

Rij op LPG 14 liter op 100 km, maar is 200 liter super niet een beetje veel om die peugeot in de fik te krijgen ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met het gere-stylede Renault-logo.:whistle:

Wie weet overigens waar Citroen's double chevron vandaan komt?

Als handelsmerk koos Andre Citroen de "double chevrons" (Frans voor dubbele pijlen), naar het voorbeeld van de kepervetandingenvan de tandwielen waarvoor hij in 1900 het octrooi aanvroeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

???...vertel!

In 1900 koopt Citroën het alleenrecht voor een productiemethode die het mogelijk maakt om tandwielen met een V-vormige vertanding te produceren. Deze vorm werd verwerkt in het “dubbele chevron” logo. Op de grill van de "traction avant" is dit nog erg twee-dimensionaal, al snel krijgt het de scherpe strakke styling die pas in 2009 werd losgelaten. De dubbele Chevron blijft, maar wordt afgerond tot wat in designerskringen al de "dubbele hondenneus" wordt genoemd. Eerder werden er al onbegrijpelijke inconsistenties doorgevoerd, zoals in de hiernaast afgebeelde C4 WRC. De wijze waarop hier het logo in de grill is verwerkt vloekt met het lange tijd gebruikelijke logo dat als sticker nog op de motorkap te zien is.

Het nieuwe logo is als eerste toegepast op de GT Concept. Het eerste productiemodel dat het logo draagt is de C3 Picasso

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als handelsmerk koos Andre Citroen de "double chevrons" (Frans voor dubbele pijlen), naar het voorbeeld van de kepervetandingenvan de tandwielen waarvoor hij in 1900 het octrooi aanvroeg.

Lekker wikipedia.

Maar wat betekent nu dat octrooi van Citroen?

Rechte vertanding in versnellingsbakken is erg rumoerig. Je kunt dit terug horen in de achteruitversnelling, die in sommige auto's nog recht vertand is, ze janken enorm.

Oplossing is het om schuine vertanding toe te passen, da's veel geruislozer. Nadeel daarvan is, dat het een grote axiale kracht veroorzaakt waardoor de assen in de bak in de lengterichting gelagerd moeten worden, veelal met brede ringen. Dit is erg slijtagegevoelig. André Citroen bedacht een dubbele schuine vertanding, die stil is en waarbij de tegengestelde vertanding de axiale krachten neutraliseert. Dit werd het handelsmerk van Citroen. Het werd geen succes vanwege de complexiteit van produceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...