Spring naar bijdragen

27mc Mini Stinger Antenne


Ramon2
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Een totale lengte van 95 cm is al niet mis voor een mobiel CB antenne.

De spoel kan zo'n 1000 watt slikken zeggen ze, dus is dit wel al een redelijk sterk ding waarschijnlijk.

Dat de SWR altijd 1:1 is is bullshit, want dat kun je niet op voorhand weten. In een mobiele opstelling hangt veel af van je coaxkabel en hoe en waar die ligt.

voor de prijs hoef je het niet te laten, en interessant is dat de antenne een goede veerkracht heeft, waardoor ze wel tegen een stootje kan.

Koop ze zou ik zeggen, en zet ze op het dak van je Jeep, dat geeft het beste resultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een totale lengte van 95 cm is al niet mis voor een mobiel CB antenne.

De spoel kan zo'n 1000 watt slikken zeggen ze, dus is dit wel al een redelijk sterk ding waarschijnlijk.

Dat de SWR altijd 1:1 is is bullshit, want dat kun je niet op voorhand weten. In een mobiele opstelling hangt veel af van je coaxkabel en hoe en waar die ligt.

voor de prijs hoef je het niet te laten, en interessant is dat de antenne een goede veerkracht heeft, waardoor ze wel tegen een stootje kan.

Koop ze zou ik zeggen, en zet ze op het dak van je Jeep, dat geeft het beste resultaat.

Tja, die technische gegevens zeggen me namelijk niet zoveel. Dus het vetrouwen richting verkoper zal er moeten zijn, en anders is het proefondervindelijk. Ik wil de antenne vast op de YJ, dus zo'n flexibele met veer spreekt me dan aan.

Over de lengte: ik begreep hoe langer hoe beter, is die 95cm dan niet te kort?

En in hoeverre kan ik deze antenne op de deurstopper monteren, of wellicht beter met een beugeltje rechtstreeks op de carroserie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet zorgen voor een goede massa.

Een antenne is best te vergelijken met een geleider. De antenne is de bovenste helft van de sinusvorm van het signaal, en de massa is de onderste helft van de sinus.

Als de stroom gaat vloeien, dan moet hij een perfecte sinus kunnen vormen, dus moet je een heel goede massa hebben. De deurstop is niet de beste plaats.

Hoe groter de massa, hoe sterker de stroom doorheen je antenne gaat vloeien en hoe verder je kunt zenden/ontvangen.

De lengte van de spriet is niet wat het lijkt.

Voor 27 Mhz heb je in theorie een antenne van :

300.000 / 27.000 = 11,11 meter nodig. Daarom noemen ze de CB band ook de 11-meter band. Maar om allerlei praktische redenen kun je niet met zo'n lang ding gaan rondrijden en moeten we ze inkorten. De helft ervan noemen we een halve golf antenne (5,5 meter) en een vierde ervan is een kwartgolf (2,70 m). De meeste zendamateurs werken met halve of kwartgolfs; Voor mobiel gebruiken we ook soms een 5/8 golf.

het verschil in lengte van je kwartgolf wordt opgevangen door een spoel in de voet die meteen voor een impedantie aanpassing zorgt naar je bakkie. Zo is je 95 cm in dit geval een kwartgolf, waarbij de spoel de rest (2,70 - 95 = 175) voor haar rekening neemt alsmede de aanpassing naar 50 Ohm voor je zenderaansluiting. Het signaal dat je antenne uitstraalt kun je best vergelijken met een soort platte bol waarvan de richting sterk afhankelijk is van de plaats op de auto.

In ieder geval, antennetheorie is high-tech en heel moeilijke materie. HF-techniek is niet van de poes, maar met wat eenvoudige experimentjes kun je toch het beste er van maken.

Ik heb een 5/8 president mobile antenne en die presteert nog iets beter dan de kwartgolf omdat ie minder in de lucht gaat stralen dan de kwartgolf, maar is ook veel langer (spriet van 1,20 m). een 5/8 heeft een vlakker en platter straalvlak (meer zoals een donut) waardoor communicatie tussen wagens beter is.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet zorgen voor een goede massa.

Een antenne is best te vergelijken met een geleider. De antenne is de bovenste helft van de sinusvorm van het signaal, en de massa is de onderste helft van de sinus.

Als de stroom gaat vloeien, dan moet hij een perfecte sinus kunnen vormen, dus moet je een heel goede massa hebben. De deurstop is niet de beste plaats.

Hoe groter de massa, hoe sterker de stroom doorheen je antenne gaat vloeien en hoe verder je kunt zenden/ontvangen.

De lengte van de spriet is niet wat het lijkt.

Voor 27 Mhz heb je in theorie een antenne van :

300.000 / 27.000 = 11,11 meter nodig. Daarom noemen ze de CB band ook de 11-meter band. Maar om allerlei praktische redenen kun je niet met zo'n lang ding gaan rondrijden en moeten we ze inkorten. De helft ervan noemen we een halve golf antenne (5,5 meter) en een vierde ervan is een kwartgolf (2,70 m). De meeste zendamateurs werken met halve of kwartgolfs; Voor mobiel gebruiken we ook soms een 5/8 golf.

het verschil in lengte van je kwartgolf wordt opgevangen door een spoel in de voet die meteen voor een impedantie aanpassing zorgt naar je bakkie. Zo is je 95 cm in dit geval een kwartgolf, waarbij de spoel de rest (2,70 - 95 = 175) voor haar rekening neemt alsmede de aanpassing naar 50 Ohm voor je zenderaansluiting. Het signaal dat je antenne uitstraalt kun je best vergelijken met een soort platte bol waarvan de richting sterk afhankelijk is van de plaats op de auto.

In ieder geval, antennetheorie is high-tech en heel moeilijke materie. HF-techniek is niet van de poes, maar met wat eenvoudige experimentjes kun je toch het beste er van maken.

Ik heb een 5/8 president mobile antenne en die presteert nog iets beter dan de kwartgolf omdat ie minder in de lucht gaat stralen dan de kwartgolf, maar is ook veel langer (spriet van 1,20 m). een 5/8 heeft een vlakker en platter straalvlak (meer zoals een donut) waardoor communicatie tussen wagens beter is.

Dank voor je heldere uitleg Frans! Had uiteraard al een aantel topics gelezen, maar dit is een fijne aanvulling.

Dus ik zou nog beter die deurstopper kunnen verwijderen. De (één van) vrijgekomen schroefgaten rondom verwijderen van de lak. Daar een steuntje met de antenne op monteren. Om het roest tegen te gaan inspuiten met tectyl o.i.d.? Dan maak ik dus een goede massa?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb deze antenne op mijn yj. Kameraad van me heeft haaks rvs stripje gemaakt die heb ik achter me achterlicht gemonteerd. En daar de antenne opgezet.

Is ms nog wel een betere oplossing, dan zit hij ook niet zoveel op de hoek als een uitstekend deel. Kan die deurstopper er helemaal vanaf en de gaten afdoppen voor het mooie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog (ergens...:() zo'n beugel (nieuw) liggen voor montage van de antenne achter het achterlicht.

Mocht je interesse hebben, laat maar ff via pm weten, anders succes!

Ab

Hey Ab,

Ik heb zojuist de antenne bij die gasten besteld. Als het goed is komt deze morgen al binnen en zal ik eens kijken wat voor montagemateriaal er bij zit. Dan laat ik het je wel weten. Alvast bedankt! :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de antenne voor op de motorkap maar mijn bereik is niet veel ....... / .....daarom heb ik hem voorop gezet.

Ik ben je ff kwijt... is nu het bereik op je motorkap niet veel, of ivm slecht bereik op een andere plaats, heb je hem uiteindelijk op de motorkap geplaatst? En zoja, is nu beter? En wat voor antenne is dat dan, en is deze afgesteld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat voor een antenne het precies is geen idee.. had eerst een korte maar die deet helemaal nix. de eeste plek die ik had was naast mijn andere antenne (van de radio) dat stoorde heel erg. toen verplaatst naar het uiterste hoekje van de motorkap en vind het berijk nog steeds weinig... Ik heb hem laten afstellen maar ze konden hem niet beter krijgen zijden ze... :wacko: met zo'n ding moet je toch op zijn minst 5 km berijk hebben? ... 200 meter en het signaal is weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de antenne voor op de motorkap maar mijn bereik is niet veel :wacko: ik had me laten vertellen dat zo'n antenne een hoop vrije ruimte nodig heb om goed te functioneren.. daarom heb ik hem voorop gezet.

Een antenne op de motorkap zorgt ervoor dat je stralingskarakteristiek een lob vormt naar achteren... Komt daarbij dat de metalen rand van de voorruit en de massa van het metalen dak je electromagnetisch veld gaan breken waardoor het rendement zakt als een baksteen...

Als je rondom wil evenveel stralen is de beste plaats het midden van het dak, op de hoogste plaats dus. En met een goede electrische massa !

met zo'n ding moet je toch op zijn minst 5 km berijk hebben? ...

Ik had de 5/8 bovenop het dak van een mitsubishi galant staan destijds. Met een 4 watt zender kon ik moeiteloos babbelen met mijn buurman in Brugge, terwijl ik de E-40 opreed in Gent West (drongen).

In vogelvlucht was dit ongeveer 35 km...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn yj heb een polyester dak :wacko:

bakkie is een midland ALAN 121

en deze antenne denk ik.. http://www.erconline.nl/pan-12020-t227np-pi-2145.html

maar als die achter op staat heb je dan niet een slechter ontvangst vanwege de hartop?

bewerkt door Driver
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat voor een antenne het precies is geen idee.. had eerst een korte maar die deet helemaal nix. de eeste plek die ik had was naast mijn andere antenne (van de radio) dat stoorde heel erg. toen verplaatst naar het uiterste hoekje van de motorkap en vind het berijk nog steeds weinig... Ik heb hem laten afstellen maar ze konden hem niet beter krijgen zijden ze... :wacko: met zo'n ding moet je toch op zijn minst 5 km berijk hebben? ... 200 meter en het signaal is weg.

Ms een combinatie van factoren? Antenne zelf,bekabeling, aansluitingen etc. ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn ZJ een Alan Midland 100 met kleine antenne met magneetvoet (Midland 100) op ca 1/3 van mijn dak geplaatst. erachter een roofrack met reserve wiel.

Prima resultaat in Inor (in heuvels en bossen).

Nadeel: na weekend Inor deel van de antenne verloren (bossen).

Een nieuwe antenne komt wellicht voor op de bullbar (Australian style).

Op mijn YJ een Danita 400 met een Sirtel Santiago 140cm, op deurstop.

In Brunssum prima ontvangst en zendbereik (softtop)

In het veld gebruik ik (en meeste Jeepers) de CB voor kleine afstanden (tot 500-1000m?).

Groundplane en andere CB "vereisten" hebben dan misschien niet zo'n grote invloed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ms een combinatie van factoren? Antenne zelf,bekabeling, aansluitingen etc. ?

dit hebben we allemaal al is doorgemeten. geen sluitingen/hoge weestand

misschien de antenne gewoon niet goed dan.. geloof dat die iets van 200 watt is..

heb der verder niet zo veel verstand van...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, ik zie wel waar het schip strand. Ik kan me geen buil vallen voor €29,95 lijkt me. Setje is compleet met (gesoldeerde) aansluitingen en bekabeling, dat zou dus al op elkaar afgestemd moeten zijn.

Voor mij hoeft hij alleen in colonne/terrein goed te werken, dus zware eisen stel ik er niet aan.

Gezien de vele topics hierover is er genoeg over uit één te zetten en zal vaak de praktijk uitwijzen of je het goed aangepakt hebt e/o je materiaal goed is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...