Steen13 Geplaatst October 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Hallo Jeepers, Heb ik eindelijk, na 10 maanden de jeep opgeknapt. (Vooral de body, zie foto) Herrinnerde ik me dat de versnellingen een schavend geluid maakten. Heb zaterdag een proefrit gemaakt en idd het geluid was hetzelfde. Met name de eerste versnelling. Bij de 2de versnelling en derde versnelling wordt het langzaam minder. Bij de vierde is het over. Trap ik de koppeling in tijdens het rijden, houdt het schavend geluid ook op. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is? Groeten Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 hallo jeepers, Heeft echt niemand een idee????????:( Of is het iets wat standaard is bij de versnellingsbak. Er ligt een Ford bak van volgens mij '79 (heb de kap bij de pook er af gehad en zag daar ergens een jaartal staan) in met 4 versnellingen. jeep is uit '83. Groet, Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Schavende geluiden zijn nooit standaard. Kan diverse oorzaken hebben, doe eerst eens de olie aftappen en kijk of er metaal deeltjes in de olie zitten. Een Ford bak??? Lijkt met niet orgineel:wacko: Doe eens wat foto's..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Baron Geplaatst October 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2009 Precies dat is idd een goede start Ab, en misschien kan het ook dat je vliegwiel/drukgroep ergens aanloopt in je behuizing!!!.. Of toplager kan misschien ook, ik weet niet of jezelf de bak er al een keertje af hebt gehad, anders kun je dat ook ( heel vervelend ) gaan proberen.. Groetjes, Baron Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Als de versnellingsbak in de vierde versnelling still is maar niet in de andere versnellingen dan is het hoogst waarscheinlijk het lager van de input shaft Omdat er in de prise direct minder druk op het lager staat is ie in de directe versnelling stil. Een tandwiel met een of meerdere tanden er af maakt een tikkend geluid. Ik reviseer dit soort versnellingsbakken regelmatig. Als het uit een Ford is dan is er een grote kans dat het een NP435 is een hele makkelijke bak om te reviseren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Bedankt voor de reacties, zal van de week eerst de olie maar eens verversen. Olie moet zijn 80W90 ?? Kan ik dit gewoon bij een benzinepomp o.i.d. halen? Probeer ik ook ff een foto te maken van de bak. Mocht het niet voldoende zijn zal ik de boel maar losdraaien. Heb dit nog niet eerder gedaan. Moet ik nog op iets speciaals lettten met het demonteren? Waar moet ik beginnen? Ik reviseer dit soort versnellingsbakken regelmatig. Als het uit een Ford is dan is er een grote kans dat het een NP435 is een hele makkelijke bak om te reviseren. Hoe en waar kan ik zien wat het voor een bak is? Groet, Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 Eerst uitvinden welke bak eronder zit voordat je er nieuwe olie in gooit! Als je er toch onder ligt om een fototje te maken, let even op of je typeplaatjes en/of nummers ziet..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst October 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2009 quardratec heeft een hoop exploded views van verschillende oudere jeep versnellings bakken, anders maak er maar een paar fotos van het verschil tussen een Muncie 465 en een New process 435 is vrij groot. Ford gebruikte voornamelijk New proces versnellings bakken in hun pickups. Een goei krik of iets om de bak te indersteunen is wel belangrijk als je hem er uit haalt die dingen wegen niet niks Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst October 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 een ford bak is ook standaard onder een cj (type is sr4) om dit te kontroleren is de vlugste manier de versnellingspook is gekromt met de achteruit langs de 1e versnelling dit zijn zwakke versnellingsbakken kun je beter niets aandoen en een andere kopen bv een t-176 heeft een rechte pook en de achteruit zit langs z´n 4 deze zijn veel beter als je toch de huidige bak wilt behouden kun je zoals aangegeven de lager vervangen van de price as suc6 met je keuze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 Ben net onder de wagen gekropen en kwam het volgende tegen. Ook de dekplaat bij de poken weggehaald en een aantal foto's gemaakt. Kunnen jullie aan de hand van deze nummers en foto's zien welke bak er in ligt? "de versnellingspook is gekromt met de achteruit langs de 1e versnelling dit zijn zwakke versnellingsbakken kun je beter niets aandoen en een andere kopen " De versnelling zit idd naast de 1, betekent dat dit type is sr4 is? Als het duidelijk is welke bak het is, welke olie moet er dan in? Andere vraag..... Wat is een tussenbak, zit die er ook op (denk het wel)?? Je merkt wel dat ik er nog niet erg bedreven in ben. Vriendelijke groet, Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 (bewerkt) De eerste twee foto's zijn waarschijnlijk van de tussenbak, ik zie een Dana logo en 300. Derde en vierde van de versnellingsbak (alu) en van Ford(nooit geweten). Dan zal het wel de SR4 zijn zoals 6wheeler zei. versnellings bak: 75w90 tussenbak: 85w90 October 8, 2009 bewerkt door Ab Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 De eerste twee foto's zijn waarschijnlijk van de tussenbak, ik zie een Dana logo en 300.Derde en vierde van de versnellingsbak (alu) en van Ford(nooit geweten). Dan zal het wel de SR4 zijn zoals 6wheeler zei. versnellings bak: 75w90 tussenbak: 85w90 Dus de tussenbak zit achter de versnellingsbak? Heb namelijk de eerste 2 foto's onder de auto gemaakt aan het eind van de bak net voor de aandrijfas naar achter en de laatste 2 foto's komen bij de versnellingspook vandaan in de auto. Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 Das geheel juist! Ze hebben ook beide een eigen pook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst October 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2009 dan is het inderdaad de sr4 bak deze staan bekend als niet al te sterk weet natuurlijk niet hoe deze schakelt voor de rest een bekend probleem is kraken bij terug schakelen naar de 2e versnelling en dat het gevoel weg is van z´n 1 en 2 icm de achteruit als dit alles goed aan voelt kun je hem laten reviseren en dan nog alleen hetgeen dat nodig is het gevoel van z´n 1 en 2 weg icm z´n achteruit dan niet reviseren werkt niet zo lang is het weggegooid geld maar zoals ik je vraag lees zou dit goed moeten zijn en gewoon de olie erin zoals eerder beschreven suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 10, 2009 Heb net de olie van de tussenbak af laten lopen en deze was lichtbruin en iets doorzichtig. Deze lijkt dus goed. Heb ook de vuldop van de versnellingsbak los gedraaid en hier liep een klein straaltje lichtbruin iets doorzichtige olie uit. Deze is volgens mij dus ook goed. Zal dus wel iets anders zijn zoals jullie al zeiden. Kan ik dus 2 dingen doen, kijken of ik de lager kan vervangen of zoeken naar een andere bak. "Als de versnellingsbak in de vierde versnelling still is maar niet in de andere versnellingen dan is het hoogst waarscheinlijk het lager van de input shaft Omdat er in de prise direct minder druk op het lager staat is ie in de directe versnelling stil. Een tandwiel met een of meerdere tanden er af maakt een tikkend geluid. Ik reviseer dit soort versnellingsbakken regelmatig. Als het uit een Ford is dan is er een grote kans dat het een NP435 is een hele makkelijke bak om te reviseren" Als ik hem wil reviseren (lager vervangen als dit het probleem blijkt) Hoe ga ik dan te werk en war zit deze lager? Heb je hier nog speciale gereedschappen voor nodig? Als ik ga voor een andere bak, 1 welke bak past er in en is goed? 2 Kan er ook een automaat in? 3 wat kost zoiets ongeveer en waar kan ik die krijgen? Hoop dat jullie mij iets kunnen helpen met de keuze. Groet, steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2009 Na enig advies te hebben ingewonnen,(o.a. via dit forum, http://www.novak-adapt.com) ben ik nu toch van plan om de versnellingsbak (het is idd een sr4) uit elkaar te halen en te kijken of hij te reviseren is. Ook om de kosten te sparen en omdat ik toch niet het terrein in ga met deze jeep zal de bak hopelijk wel voldoen. Een automaat lijkt me nu nog ff te duur vanwege de extra spullen die je dan nodig hebt. Iedereen bedankt voor de hulp en adviezen. Ga hem volgende week onder jeep vandaan halen. Zal nog wel een keer een paar foto'tjes toevoegen. Groet Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
japser007 Geplaatst October 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2009 (bewerkt) Dit is inderdaad een SR4. Heb ook een tijdje met deze bak gereden, maar deze heeft nu plaats gemaakt voor een TH350 automaat. Ik heb de bak nog liggen, dus mocht die van jou kapot zijn, mail me maar even als je interesse hebt. Hoogstwaarschijnlijk zit hier een Dana300 tussenbak achter (standaard). gr Jasper October 14, 2009 bewerkt door japser007 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rgavdhurk Geplaatst October 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2009 Bij mij maakt ie af en toe zo'n zelfde geluid. Hij is toen ik m net had ook een keertje blijven hangen. Dagje aan de auto gewerkt en sindsdien geen last meer van gehad. Kan t zijn dat er bagger onderin gekomen is....? Als dit zo is moet ik de startmotor eraf schroeven is t niet....? Ik heb een CJ5 van 1980 met een AMC 4.2 ltr blok. Er hangt een T176 versnellingsbak aanvast. Wie kan mij goede raad geven......? Bedankt alvast..... MVG Roy Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2009 Ik heb geen idee Roy.... Ben nog geen expert:( Bij mij maakt hij het schavende geluid altijd tot en met de 3de versnelling. Ben er bij mij net achter wat bij mij waarschijnlijk de oorzaak is. Ben naar de garage geweest voor advies. hier vertelden ze mij dat het iig ook de druklager was. Kreeg ook het advies om hem verder los te maken en eventueel andere lagers te vervangen. Ga zo dadelijk aan beginnen om de bak er onderuit te halen. Alvast bedankt voor het aanbod Jasper, houdt het in mijn achterhoofd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2009 Ik heb net de bak los gehaald. Druklager loopt niet soepel wanneer je hem met de hand wilt draaien. Zal deze dus vervangen. Ook is er een tand afgebroken op de input shaft. Deze is dus ook aan vervanging toe. Andere tanden lijken goed, ook onderin de bak ligt weinig rommel. Lagers lijken wel ok, alle kogels zitten er nog in en het draait nog soepel. Weet niet of het verstandig is om deze toch te vervangen, iemand advies? Is het verstandig om ook alle pakkingen te vervangen? Ik las laatst ergens dat wanneer je de pakkingen vervangt, dat je ze dan met iets in moest strijken/smeren, klopt dit en met wat dan? is dat iets om ze soepel en dicht te houden? Steen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Steen13 Geplaatst October 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2009 Ik ben vandaag in gesprek geweest met Jos R. Heb hier weer veel van geleerd. Hij weet idd veel over automaten e.d. Ben tot de conclusie gekomen dat de SR4 d'r onderuit gaat en dat ik een automaat ga inbouwen. Omdat er toch al gauw een 4-500 euries aan revisie zou komen voor de SR4. Heb van Jos al een aantal handige tips gekregen. nl dat ik geen stuurshifter nodig heb. Kunt ze ook los krijgen in het midden. Wat aanpassingen van de pook van de tussenbak. (verwarmen en buigen of lassen) enz. Kreeg wel het advies om een TF999 automaat in te bouwen omdat dit het beste aansluit op de bestaande motor (AMC) en tussenbak (Dana 300). Aandrijfassen moeten ingekort en verlengd worden. Kickdown hoeft niet veel te kosten, deze was zelf te maken. :)Nu ben ik dus op zoek naar een TF999 3-trapsautomaat met koppelomvormer:) Hij moet wel passen op een 6-8 cyl. AMC Heeft iemand er een liggen. Mag eventueel ook een TF727 zijn. Is iets meer werk om aan te sluiten, maar niet onmogelijk. Steen13 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.