Spring naar bijdragen

GC vertikt het om op benzine te lopen


Recommended Posts

Daar ben ik weer. Gisteren en vandaag bezig geweest me de montage van de nieuwe Dana 35 3.73 vooras. Wat is ie heerlijk stil vanbnnen. Bij aanschaf had ik al het volledige interieur vervangen en de GC dubbel geisoleerd. Wat een genot zeg, kan ik iedereen aanbevelen.

Terzake, waarom wilde de GC niet op benzine lopen? Na advies van Hans1560 had ik de ECU vervangen met een ander type. Een hele zware, zeker drie keer zo zwaar als de gedemonteerde. Dat bleek een schot in de roos te zijn omdat de GC daarna opeens weer begon te reageren op alle sensors etc.

Zoals eerder vermeld had ik de brandstofpomp al eens vervangen, maar daarbleek dus duidelijk ook een defect in te zitten. De derde brandstofpomp (dit keer een gebruikte) bleek de missende link te zijn om mijn GC weer tot leven te wekken.

Dus even recapituleren: een volledig nieuw motormanagementsysteem EN nieuwe brandstof pomp waren er nodig om de GC in orde te krijgen.

Hij loopt heerlijk nu en ik heb het gevoel dat na deze ingrijpende operaties ik weer een nieuwe GC heb. Klaar voor de trip naar Zuid Spanje komende Oktober. Zoals bellofd zal ik de GC dan even aan Hans1560 in de buurt van Bordeaux gaan showen.

Morgen post ik nog een aantal foto-tjes, hierop is de nieuwe Bullbar goed zichtbaar die ik vanaf afgelopen Zaterdag op heb zitten en de GC zonder voortrein. (vandaag meteen even een tripje ondernomen naar de zwarte markt in Tessenderlo, wat een auto's die GC. Vergeef me mijn euforie maar ik heb de laatste 8 maanden in een ratelende jap moeten rijden bij gebrek aan beter.)

Aan iedereen, hartelijk bedankt voor jullie hulp, zonder jullie had ik de moed misschien al lang opgegeven hebben. Tot zover..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij deze de beloofde foto's. Beetje later als gepland, maarja dat heb je als je zelfstandig bent he?

De GC zonder voorvoeten (voorras gedemonteerd wegens dif met oergeluiden):

1.jpg

De GC met de nieuwe voorras Dana 35 3,73 van bij Bastings in Valkenburg. Pas gereviseerd zo te zien. De pakking tussen de deksel en dif was nieuw!! Geruisloos glijdt hij nu weer over de weg.

2.jpg

Mijn vorige GC na het dramatische ongeval. Dame in de Mercedes reedt 110 waar 70 was toegestaan en heeft mij frontaal geschept. Lang leve Jeeps, zonder had ik het misschien niet zo goed doorstaan.

3.jpg

Foto 2

4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou even uitleg wat bedoel ik met zwaarder

heb die computer (ecu) van mijn zj 1994 4.0 eruitgehaald die weegt+-350gr

daarna heb ik de andere uit mijn 1995 zj 4.0 gehaald die er nieuw ingezet was bij jeep stealer die weegt +- 550gram is dus zwaarder

het verschil is met die van 1994 op gas zat ik gemiddeld op 19 litre/100km

en met die van 1995 met progamme van 2006 zit ik op 16 litre/100km

:wub::bye1::bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal, het verschil in de ECU of ook wel PCM (gewoon motormanagement system) zit hem in de koel elementen/ribben die op de printplaat zitten om de temperatuur in het gareel te houden. Daarbij is bij de zwaardere variant ook nog eens de printplaat verzegeld in een soort van hars een laag van circa 2 centimeter dik. Dat heeft de lichte allemaal niet en weegt daarom dus maar 1 derde van. Deze lichte kan wel veel beter zijn hitte kwijt en is daarom wellicht veel duurzamer als de zware variant. Nieuwer is dus niet altijd beter in dit geval.

Hoe deze ook de benzine pomp aanstuurt en wat hij precies regelt weet ik niet. Maar mijn vermoeden bestaat dat de oude ECU alleen nog maar over een noodprogramma beschikte en niet het gangbare programma, dat in combinatie met een slechte/verkeerde of defecte benzine pomp was bij mij het probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...