smokey2008 Geplaatst September 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 13, 2009 Daar ben ik weer. Gisteren en vandaag bezig geweest me de montage van de nieuwe Dana 35 3.73 vooras. Wat is ie heerlijk stil vanbnnen. Bij aanschaf had ik al het volledige interieur vervangen en de GC dubbel geisoleerd. Wat een genot zeg, kan ik iedereen aanbevelen. Terzake, waarom wilde de GC niet op benzine lopen? Na advies van Hans1560 had ik de ECU vervangen met een ander type. Een hele zware, zeker drie keer zo zwaar als de gedemonteerde. Dat bleek een schot in de roos te zijn omdat de GC daarna opeens weer begon te reageren op alle sensors etc. Zoals eerder vermeld had ik de brandstofpomp al eens vervangen, maar daarbleek dus duidelijk ook een defect in te zitten. De derde brandstofpomp (dit keer een gebruikte) bleek de missende link te zijn om mijn GC weer tot leven te wekken. Dus even recapituleren: een volledig nieuw motormanagementsysteem EN nieuwe brandstof pomp waren er nodig om de GC in orde te krijgen. Hij loopt heerlijk nu en ik heb het gevoel dat na deze ingrijpende operaties ik weer een nieuwe GC heb. Klaar voor de trip naar Zuid Spanje komende Oktober. Zoals bellofd zal ik de GC dan even aan Hans1560 in de buurt van Bordeaux gaan showen. Morgen post ik nog een aantal foto-tjes, hierop is de nieuwe Bullbar goed zichtbaar die ik vanaf afgelopen Zaterdag op heb zitten en de GC zonder voortrein. (vandaag meteen even een tripje ondernomen naar de zwarte markt in Tessenderlo, wat een auto's die GC. Vergeef me mijn euforie maar ik heb de laatste 8 maanden in een ratelende jap moeten rijden bij gebrek aan beter.) Aan iedereen, hartelijk bedankt voor jullie hulp, zonder jullie had ik de moed misschien al lang opgegeven hebben. Tot zover.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst September 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2009 Handig, zo'n forum. Top dat het weer voor mekaar is. Benieuwd naar de foto's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smokey2008 Geplaatst September 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2009 Bij deze de beloofde foto's. Beetje later als gepland, maarja dat heb je als je zelfstandig bent he? De GC zonder voorvoeten (voorras gedemonteerd wegens dif met oergeluiden): De GC met de nieuwe voorras Dana 35 3,73 van bij Bastings in Valkenburg. Pas gereviseerd zo te zien. De pakking tussen de deksel en dif was nieuw!! Geruisloos glijdt hij nu weer over de weg. Mijn vorige GC na het dramatische ongeval. Dame in de Mercedes reedt 110 waar 70 was toegestaan en heeft mij frontaal geschept. Lang leve Jeeps, zonder had ik het misschien niet zo goed doorstaan. Foto 2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcojeep Geplaatst September 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2009 Hoi daar, Ik heb een ZJ van '96 met hetzelfde probleem. Vele hebben zich reeds over dit probleem gebogen, echter zonder resultaat. Wat is een ECU? is dat " de computer" van de auto? Zo ja, hoe kan je er dan een zwaardere in zetten?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hannes Geplaatst September 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2009 Ik ben zo nieuwsgierig dat ik me ook wel heel hard afvraag wat er 'zwaarder' aan is, is deze voor een ander motortype, van een andere uitvoering? Is de sturing naar de benzinepomp (gaat via relais waarschijnlijk) anders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hans1560 Geplaatst September 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2009 nou even uitleg wat bedoel ik met zwaarder heb die computer (ecu) van mijn zj 1994 4.0 eruitgehaald die weegt+-350gr daarna heb ik de andere uit mijn 1995 zj 4.0 gehaald die er nieuw ingezet was bij jeep stealer die weegt +- 550gram is dus zwaarder het verschil is met die van 1994 op gas zat ik gemiddeld op 19 litre/100km en met die van 1995 met progamme van 2006 zit ik op 16 litre/100km :bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smokey2008 Geplaatst September 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2009 Hallo allemaal, het verschil in de ECU of ook wel PCM (gewoon motormanagement system) zit hem in de koel elementen/ribben die op de printplaat zitten om de temperatuur in het gareel te houden. Daarbij is bij de zwaardere variant ook nog eens de printplaat verzegeld in een soort van hars een laag van circa 2 centimeter dik. Dat heeft de lichte allemaal niet en weegt daarom dus maar 1 derde van. Deze lichte kan wel veel beter zijn hitte kwijt en is daarom wellicht veel duurzamer als de zware variant. Nieuwer is dus niet altijd beter in dit geval. Hoe deze ook de benzine pomp aanstuurt en wat hij precies regelt weet ik niet. Maar mijn vermoeden bestaat dat de oude ECU alleen nog maar over een noodprogramma beschikte en niet het gangbare programma, dat in combinatie met een slechte/verkeerde of defecte benzine pomp was bij mij het probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.