Spring naar bijdragen

Caravan trekken icm liftkit


nkijkuit
 Share

Recommended Posts

Ola,

Ik heb een JK 4D en ga regelmatig op vakantie met een behoorlijke caravan (8m, 1600kg). Met de standaard banden/vering heb ik al boven de 95 km/u last van slingeren v.d. caravan (ja hij is voorzien van stabilisator, goed beladen, zware spullen zo laag mogelijk, kogeldruk rond de 90kg).

Ik vermoed dat de standaard vering en de relatief hoge band-wangen bijdragen aan dit effect.

Wat is van het geacht forum zou willen weten:

a) klopt mijn veronderstelling mbt de oorzaak van het slingeren

;) suggesties om dit te verhelpen

c) zou een 2" liftkit (ik zit aan Old Man Emu te denken) het probleem verhelpen of vergroten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mag je harder dan 90 km/u ??

In Frankrijk 110km/u (voor deze gewichtscombinatie).

Maar zo'n korte wielbasis heeft de 4D toch niet??

Bestaat er zoiets als hulpveren? Ik las ergens dat er voor de TJ een soort Airbags waren die je in de schroefveer kunt doen om de boel was stugger te maken.

Nils

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Wij zijn geregeld met de caravan op vakantie gegaan. Wij hadden achter de auto een knaus tandem caravan.

We zijn de jaren dat wij met de caravan gingen met verschillende auto's gegaan. Deze caravan is ook uitgevoerd met een stabilisator.

Wij hebben gereden met een bmw 330 benzine, bmw 530 diesel , landrover discovery , mercedes ml en mercedes ml amg

Met de bmw 330 benzine konden wij het beste doorrijden en hadden wij met snelheden van rond de 110 km per uur in Frankrijk totaal geen last van zwabberen.

Met de 530 diesel hadden wij al meer last van zwabberen en was de beste snelheid rond de 100 km per uur.

Met zowel de landrover als de mercedes konden wij die snelheid nooit bereiken zonder het zwabberen van de caravan. Dan was 90 de beste sneleheid om mee te rijden.

Toen wij met de mercedes ml amg gingen konden we ineens weer 110 rijden zonder problemen. De ml amg was uitgerust met een sportonderstel en dat was goed te merken.

Ik denk dat het minder stabiel rijden te maken kan hebben met de soepele veer karakter van de trekkende wagen i.c.m. met misschien wel de hoogte en verlegging van het zwaartepunt. Zowel de bmw 330 benzine als de ml amg waren heel stug rijdende auto's. De andere drie waren veel soepeler geveerd. Zonder caravan rijden deze 3 veel comfortabeler dan de bmw 330 en de amg. Deze 2 zijn zeer stug op de weg maar i.c.m.de caravan was het juist weer fijner om mee te rijden.

Tis wat wij zelf hebben meegemaakt.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, de volgende keer iets meer tijd plannen voor de rit naar Zuid Frankrijk dus. Het ligt dus niet alleen aan mij. It's a Jeep thing, even I wouldn't understand ;-)

Zou een levelingkit zoals de Teraflex de problemen verergeren? Dan heb ik in elk geval weer de JK recht staan, geen luxe na het monteren van de bumper en lier (de 4D's hangen sowieso voorover). Bovendien win ik een inch aan speling. Ik (zeg ik nu)hoef geen enorme verhogen of grotere banden (eerst de oude op maken jongen!), maar iets meer hoogte zou prettig zijn.

Ik neem aan dat en levellingkit verandert het veergedrag niet echt (behalve de verhoging van het zwartepunt).

Nils

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het slingeren van een auto-aanhanger-combi heeft te maken met de eigenfrequentie van de combinatie. Een complex aan factoren is van invloed, waaronder de zijdelingse flex van aanhanger en vooral voertuig. Zijdelingse flex van het voertuig wordt in grote mate beïnvloed door de 'stugheid' van de wielophanging en de banden. Daarbij hoort ook de sliphoek van de banden van de hele combinatie. Niet in de laatste plaats is van invloed de afstand tussen trekhaakkogel en achteras in verhoudig tot de wielbasis. Ter illustratie: ik rij veel met een beladen autoambulance tussen NL en FR. Eerst met een Renault Master ervoor (max trekgewicht 2000kg), nu met een (achter de achteras) 30 cm verlengde Iveco Daily (2700kg). Wat een verschil! De Master was met 1500kg minigraver op 650 kg aanhanger bij 120 nog super stabiel, bij de Iveco, die nota bene meer mag trekken heb je bij 110 het zweet in je handen staan...

Terug naar de vraag: Een liftkit zal naar mijn idee een grotere zijdelingse flex met zich mee brengen en dus een negatieve invloed hebben op het rijden met de caravan.

Ter overweging: het slingeren van de combinatie, dat steeds heftiger wordt zolang je energie blijft toevoeren (dus niet remt), totdat de boel stuk gaat, is gebaseerd op het natuurkundige verschijnsel van de ongedempte slingering. Daarom wordt een demper toegepast om het fenomeen te onderdrukken. Misschien is de standaard demper die je nu hebt (in de koppeling waarschijnlijk?) onvoldoende en zou je een zwaarder, extern systeem kunnen overwegen.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer veel geleerd! Dank voor het delen van je inzichten.

Toch nog even een poging: denkt het geacht forum dat (bijvoorbeeld) de Teraflex Levelingkit (1-2") het veerkarakter zodanig zal veranderen dat rijden met een caravan aanzienlijk lastiger wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel stoer, zo'n kit, maar ik zie zo geen aanwijzingen dat de zijdelingse flex verbetert. Aan een beter 'caravangevoel' lijkt het me dus niet bij te dragen.

Overigens een toevoeging op mijn eerdere verhaal over het belabberde gedrag van de Iveco: Toen ik recentelijk de bus kocht zaten er twee voorbanden op van het kaliber 'Stimerol'. En nog van een verschillend -exotisch- merk ook. Ruim voldoende profiel, dus je gooit ze niet meteen weg. Maar de wegligging -met de aanhanger- was echt K*T. Met wat sporen in de weg was 90 kmh al angstaanjagend. Achterop lagen goede Michelin Agilis'. Inmiddels heb ik de voorbanden vervangen door de nieuwe generatie Agilis. Het weggedrag evenaart de Master (ook met rondom Agilis) nog niet, maar het verschil is desondanks als dag en nacht. Kwaliteit van de banden (ook van de caravan!) is dus een belangrijke factor!

Overigens rijd ik net zo lief met m'n schamelwagen. Dat ligt echt super stabiel. Maar ik geloof niet dat daar caravan-uitvoeringen van bestaan.....:yes:

Ter illustratie (omdat we van plaatjes houden):

post-1966-12873024294214_thumb.jpg

CJ in de schamel-huifwagen mee naar NL voor wat sleutelwerk. No problem.

post-1966-12873024290134_thumb.jpg

Jeepee weer terug naar Frankrijk. Dit was geen genoegen (nog met de oude banden)

post-1966-12873024297735_thumb.jpg

Zwaar overbeladen, even een Bobcatje ophalen in Nice, maar geen centje pijn...

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...