Laurent Geplaatst June 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2009 heeft iemand hier al iets van gehoord/resultaat van gezien? hesco heeft een kit te koop (die trouwens veel te veel geld kost) waarbij de sensor naar de krukaspoelie vooraan verplaatst wordt. op de poelie zitten dan om de 60° om beurt een groep tanden (4) en een kale zone. als ik op mijn originele starterkrans (eigenlijk de ring op de starterkrans) kijk zitten er bij mij 3 zones waar een een tandje uit is. ik schat dat dit maar om 5 graden van de ganse cirkel gaat. vraag ik mij nu af hoe de ecu nu weet wanneer cilinder 1 op het BDP is? Als ik me goed herinner op industriele motoren zit er maar 1 zo'n onderbreking, hier 3? weet er iemand raad? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2009 Volgens mij is deze voor achteraf opbouwen van injectie kits. Waarom zou je de CPS willen verplaatsen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst July 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2009 omdat op een TF727 geen gat zit voor een CPS sensor. heb je enig idee hoe het signaal eruit ziet wanneer de ecu het BDP herkent? ik begrijp de logica van de drie onderbrekingen op het originele starterkranswiel niet.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2009 Uitsparing erin maken en markering in vliegwiel overnemen geen optie? Ik heb zoiets hier ook al eens voorbij zien komen, o.a. bij Jos-Jeep en Tosca. fototje geleend bij Jos-Jeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 2, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2009 ja, maar dat was een handbak.... Bij een automaat is het anders, ik weet niet of dat net zo "simpel" gaat. 3 onderbrekingen heb je nodig omdat het een 6 cilinder motor is. De ECU weet pas na max. 2 volle omwentelingen van de krukas welke cilinder de eerste is. Voor de ontsteking niet interessant ( bij een HO), omdat de verdeler de vonk naar de juiste cilinder stuurt. Bij de sequentieele inspuiting is het wel belangrijk om te weten welke cilinder op bdp van de compressieslag staat. De ECU "weet" dat door de signalen van de krukassensor te vergelijken met de signalen van de nokkenassensor. ( daarom ook die maximaal 2 omwentelingen...) In principe zou één puls per omwenteling van de krukas en één puls per omwenteling van de nokkenas voldoende kunnen zijn. De ECU kan uit de tijd tussen de pulzen dan wel bepalen wanneer er een bougie moet vonken en wanneer er ingespoten moet worden. Maar het systeem zoals bij de Jeep wordt toegepast is naukeuriger (vooral met het oog op de ontsteking) en vergt minder rekenwerk van de ECU. Relocaten van de sensor is een goede optie en werkt prima. Wel komt het behoorlijk kritisch met de plaatsing, omdat de veel kleinere omtrek van de pulley natuurlijk standaard een kleinere foutmarge toestaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst July 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2009 2 krukasomwentelingen zijn dus 4 nokkenasomwentelingen. da zijn dus 4 + 6 signalen om het 1ste bdp te weten goed, dank voor de uitleg dan rest mij enkel nog, waarom de onderbreking op het vliegwiel (grote diameter) klein zijn en de onderbreking op de poelie (kleine diameter)(zoals de hesco kit) groot zijn logischerwijs zou je toch het omgekeerde vermoeden nee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2009 Denkfoutje: Nokkenas draait het halve toerental van de krukas, niet het dubbele. 2 krukasomwentelingen geeft dus 1 omwenteling van de nokkenas... Niet belangrijk verder... Wat de markeringen op de pulley en het vliegwie betreft: Het gaat om het aantal graden. Met een rolmaat gemeten zou de markering op de pulley dus korter zijn. De verhouding markering/geen markering is per omwenteling dus gelijk. Omdat de lengte van de markering op de pulley korter is, komt de afstelling van de sensor kritischer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst July 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2009 Denkfoutje: Nokkenas draait het halve toerental van de krukas, niet het dubbele. 2 krukasomwentelingen geeft dus 1 omwenteling van de nokkenas... Niet belangrijk verder... Wat de markeringen op de pulley en het vliegwie betreft: Het gaat om het aantal graden. Met een rolmaat gemeten zou de markering op de pulley dus korter zijn. De verhouding markering/geen markering is per omwenteling dus gelijk. Omdat de lengte van de markering op de pulley korter is, komt de afstelling van de sensor kritischer. heu, juist ja. even niet bij de les maar dat is dus hetgene ik niet snap. als je kijkt naar de hesco kit is de "niet markering" 60° op het vliegwiel is die niet markering mss maar 10° Met de rolmaat gemeten is de lengte op de pulley dus zeker langer ook zijn er maar 3 nokken per "markering" aangebracht. allemaal een beetje gek he Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2009 Mogelijk voor een non HO motor? De pulstrein bij een HO is anders.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.