The Kick Geplaatst June 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2009 klopt het dat de moer om de lagers vast te zetten met 65-90 ft. lbs. aangedraaid moet worden ? maar begrijp de marge van 15 niet, komt dit dan niet zo nauwkeurig? nog 'n vraagje: moer is dop 54 ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2009 Nieuwe lagers op 90ft/lbs vast zetten, door het "inlopen" zal de spanning toch wel wat afnemen. En inderdaad, het luistert niet zo nauw. Ik zet ze altijd op gevoel vast. Dop is 54mm ofwel 2 1/8" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 24, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2009 thanks Ab, ga komend weekend ff controle-rondje lagers doen vind het nog steeds vreemd dat lager links naar de kl... ging en rechts nog oke is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst June 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2009 thanks Ab, ga komend weekend ff controle-rondje lagers doen vind het nog steeds vreemd dat lager links naar de kl... ging en rechts nog oke is Misschien een keerring die niet meer goed afdicht op de naaf:unsure: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2009 Is het nodig om de moeren voor de lagers nog na te trekken nadat ze een aantal km's gedraaid hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2009 Is het nodig om de moeren voor de lagers nog na te trekken nadat ze een aantal km's gedraaid hebben? Gewoon wiel even omhoog krikken en kontroleren of er speling op zit en effe voelen hoezwaar het wiel draait Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2009 Gewoon wiel even omhoog krikken en kontroleren of er speling op zit en effe voelen hoezwaar het wiel draait hoi Theo, hoe te controleren is me bekend maar moeten de moeren nog nagesteld worden na een aantal km's ? heb de moeren nu met 80 ft/lbs vastgezet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2009 De lagers afstellen doe je al draaiend aan het wiel, nu draai je de kroonmoer zo ver aan tot het wiel voelbaar zwaarder begint te draaien, vervolgens monteer je de borgring en draai je de buitenste moer met 80 ft/lbs tegen de andere, borgring ombuigen en klaar. Enkele weken later kun je hem even opkrikken en dan voel je wel of hij nog ongeveer even zwaar draait. Indien hij nog hetzelfde draait, niks meer aan doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2009 De lagers afstellen doe je al draaiend aan het wiel, nu draai je de kroonmoer zo ver aan tot het wiel voelbaar zwaarder begint te draaien, vervolgens monteer je de borgring en draai je de buitenste moer met 80 ft/lbs tegen de andere, borgring ombuigen en klaar. Enkele weken later kun je hem even opkrikken en dan voel je wel of hij nog ongeveer even zwaar draait.Indien hij nog hetzelfde draait, niks meer aan doen oke, zal eea na het volgende evenement controleren heb dan wel weer voldoende km's gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2009 ik kom nog ff terug op het "lagerverhaal" in m'n vooras op de terugreis uit Noorwegen waren de lagers links volledig naar de kl... gedraaid daar heeft behoorlijk wat speling opgezeten bij de eerste controle kon ik de borgmoer met de hand eraf draaien waarschijnlijk waren de lagers toen al rijp voor de sloop deze zijn toen niet vervangen, geen lagers beschikbaar wel de moeren weer vastgezet zodat er geen speling meer was een reden dat de moer los zat zou kunnen zijn 1- dat het lager al behoorlijk ingesleten was 2- dat de moer los heeft gezeten waardoor speling op de lagers ontstond ik denk aan 2e optie, want gisteren de lagers rechts gecontroleerd en wat blijkt ... daar zat de moer ook los maar de lagers waren nog in goede conditie ook de borgring was omgezet om loslopen te voorkomen het is me bekend dat de lagers harder slijten als er grote banden gemonteerd zijn maar dan zouden ze (denk ik) rechts dus ook versleten moeten zijn ruim een jaar geleden zijn voor alle lagers vernieuwd (deze klus heb ik toen niet zelf gedaan) nu ik ook heb gezien hoe rechts de borgmoeren van de lagers vast hebben gezeten, kan ik maar 1 reden bedenken waarom links de lagers stuk gingen: de borgmoeren zijn onvoldoende vast gezet of trek ik een verkeerde conclusie en zou er dus wel verschil in slijtage kunnen zijn tussen links en rechts ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2009 Tussen links en rechts zit wel verschil wat slijtage betreft, alleen is dit in het voordeel van links. De rechter kant rijd altijd over de zijkant van de weg en in geval van een B-weg moet het rechter wiel altijd langs de weg wanneer er een tegenligger passeert. Verder liggen de meeste wegen ook onder afschot naar de zijkant. Maar aangezien je je lagers een jaar geleden vervangen hebt is de kans groter dat er water in het lager is gekomen en dan vreet roest het lager weg . Op het moment dat de kroonmoeren te los zitten zal het lager ook flink extra slijten omdat het lager dan op de randjes van de "naalden" gat lopen al moet er dan ook speling voelbaar zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2009 Hans, als ik het goed begrijp, zat de borgring wel om de buitenste moer geborgd? Als je namelijk met de borg ring de binnenste moer borgt, kan de buitenste moer terug draaien. De borgring blijft alleen stilstaan op de asstomp door een klein lipje, deze valt in een gleufje op de asstomp. Deze is meest al zo vervormd dat deze gewoon met de moer mee draait....... Met als gevolg het loslopen van de lager borgmoeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2009 Borgring was alleen naar achteren omgezet en het lipje was nog goed en viel goed in de sleuf op de as. Nadat de borgring was verwijderd kon de achterste moer wel erg makkelijk los. Zoals vermeld, gisteren alles schoongemaakt, gevet en weer gemonteerd. De borgring heb ik naar achteren en naar voren omgezet om loslopen van beide moeren te voorkomen. Maar ..... ik ga komende week toch maar nieuwe lagers op de rechter as zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.