Spring naar bijdragen

wiellagers vooras Dana 30/CJ


The Kick
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

De lagers afstellen doe je al draaiend aan het wiel, nu draai je de kroonmoer zo ver aan tot het wiel voelbaar zwaarder begint te draaien, vervolgens monteer je de borgring en draai je de buitenste moer met 80 ft/lbs tegen de andere, borgring ombuigen en klaar. Enkele weken later kun je hem even opkrikken en dan voel je wel of hij nog ongeveer even zwaar draait.

Indien hij nog hetzelfde draait, niks meer aan doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lagers afstellen doe je al draaiend aan het wiel, nu draai je de kroonmoer zo ver aan tot het wiel voelbaar zwaarder begint te draaien, vervolgens monteer je de borgring en draai je de buitenste moer met 80 ft/lbs tegen de andere, borgring ombuigen en klaar. Enkele weken later kun je hem even opkrikken en dan voel je wel of hij nog ongeveer even zwaar draait.

Indien hij nog hetzelfde draait, niks meer aan doen

oke, zal eea na het volgende evenement controleren

heb dan wel weer voldoende km's gemaakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kom nog ff terug op het "lagerverhaal" in m'n vooras

op de terugreis uit Noorwegen waren de lagers links volledig naar de kl... gedraaid

daar heeft behoorlijk wat speling opgezeten

bij de eerste controle kon ik de borgmoer met de hand eraf draaien

waarschijnlijk waren de lagers toen al rijp voor de sloop

deze zijn toen niet vervangen, geen lagers beschikbaar

wel de moeren weer vastgezet zodat er geen speling meer was

een reden dat de moer los zat zou kunnen zijn

1- dat het lager al behoorlijk ingesleten was

2- dat de moer los heeft gezeten waardoor speling op de lagers ontstond

ik denk aan 2e optie, want gisteren de lagers rechts gecontroleerd

en wat blijkt ... daar zat de moer ook los

maar de lagers waren nog in goede conditie

ook de borgring was omgezet om loslopen te voorkomen

het is me bekend dat de lagers harder slijten als er grote banden gemonteerd zijn

maar dan zouden ze (denk ik) rechts dus ook versleten moeten zijn

ruim een jaar geleden zijn voor alle lagers vernieuwd

(deze klus heb ik toen niet zelf gedaan)

nu ik ook heb gezien hoe rechts de borgmoeren van de lagers vast hebben gezeten,

kan ik maar 1 reden bedenken waarom links de lagers stuk gingen:

de borgmoeren zijn onvoldoende vast gezet

of trek ik een verkeerde conclusie en zou er dus wel verschil in slijtage kunnen zijn tussen links en rechts ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussen links en rechts zit wel verschil wat slijtage betreft, alleen is dit in het voordeel van links. De rechter kant rijd altijd over de zijkant van de weg en in geval van een B-weg moet het rechter wiel altijd langs de weg wanneer er een tegenligger passeert. Verder liggen de meeste wegen ook onder afschot naar de zijkant.

Maar aangezien je je lagers een jaar geleden vervangen hebt is de kans groter dat er water in het lager is gekomen en dan vreet roest het lager weg .

Op het moment dat de kroonmoeren te los zitten zal het lager ook flink extra slijten omdat het lager dan op de randjes van de "naalden" gat lopen al moet er dan ook speling voelbaar zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans, als ik het goed begrijp, zat de borgring wel om de buitenste moer geborgd?

Als je namelijk met de borg ring de binnenste moer borgt, kan de buitenste moer terug draaien. De borgring blijft alleen stilstaan op de asstomp door een klein lipje, deze valt in een gleufje op de asstomp. Deze is meest al zo vervormd dat deze gewoon met de moer mee draait....... Met als gevolg het loslopen van de lager borgmoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Borgring was alleen naar achteren omgezet en het lipje was nog goed en viel goed in de sleuf op de as.

Nadat de borgring was verwijderd kon de achterste moer wel erg makkelijk los.

Zoals vermeld, gisteren alles schoongemaakt, gevet en weer gemonteerd.

De borgring heb ik naar achteren en naar voren omgezet om loslopen van beide moeren te voorkomen.

Maar ..... ik ga komende week toch maar nieuwe lagers op de rechter as zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...