Spring naar bijdragen

Kruisjes in steekassen voor, bij permanent 4x4


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Ik had net een discussie met mijn vader en broer over de aankomende installatie van de D30 HP onder mijn ZJ. Bij die as heb ik steekassen met kruisjes.

Ik was van plan die steekassen te gaan plaatsen, maar volgens beide heren geeft dat problemen omdat bij een kruisje de ingaande as een ander toerental krijgt dan de uitgaande as.

Voor zover ik gelezen heb zou het wel moeten kunnen, maar nu twijfel ik. Zijn kruisjes voor soms alleen bedoeld voor part-time 4x4? In het terrein zal dat verschillende toerental geen probleem opleveren, maar op verhard wel.

Of hebben de heren het mis, en is er niets aan de hand.

Heeft iemand hier zo'n setup draaien, en dan ook nog op asfalt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...maar volgens beide heren geeft dat problemen omdat bij een kruisje de ingaande as een ander toerental krijgt dan de uitgaande as.

:bye1:

Geen idee wat ze bedoelen.. met de ingaande as bedoelen ze die naar het diff?

Ja, die heeft altijd een andere snelheid, daarvoor is nou juist het differentieel uitgevonden.

..in ieder geval heeft het niks met elkaar te maken, het feit dat er homokineten gebruikt worden heeft meer te maken met onderhoud dan met toerentallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie!

Geen idee wat ze bedoelen.. met de ingaande as bedoelen ze die naar het diff?

Ja, dat zou de ingaande as zijn, en de kant waar het wiel aan vast zit de uitgaande...

Ja, die heeft altijd een andere snelheid, daarvoor is nou juist het differentieel uitgevonden.

Dat was ook mijn idee. Maar mijn vader is erg eigenwijs en hield vol, dus ik dacht: ff checken...

..in ieder geval heeft het niks met elkaar te maken, het feit dat er homokineten gebruikt worden heeft meer te maken met onderhoud dan met toerentallen.

Precies. Ik had zelf het idee dat als Jeep dit gewoon standaard op de XJ zo levert (een auto die denk ik doorgaans veel asfalt ziet), het geen probleem zou moeten zijn.

Volgens mijn vader (en broer ging daar in mee) zou je een dubbel kruis moeten gebruiken. Zoals er ook aan de TC kant van de aandrijfas zit. Maar nog steeds had ik het idee dat het diff de verschillende snelheden moet opheffen, want in een bocht heeft het binnenste wiel ook een andere snelheid dan het buitenste wiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de snelheid waar de kruisjes mee ronddraaien maakt niet uit. Als dit de snelheid en de hoek waaronder ze draaien niet aan zouden kunnen, dan zouden ze de kruisjes ook niet in aftakassen van tractoren gebruiken om de getrokken machines mee aan te drijven. En ik weet uit ervaring dat deze wel eens onder extreme hoeken gezet worden tijdens gebruik. Dan nog niet over de krachten gesproken die erop komen voor de aandrijving.

Waarom gebruiken ze dan bij de CJ en YJ types overal kruisjes voor de aandrijving?

Ik zou me dus maar niet druk maken of dit wel goed zou gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...