Spring naar bijdragen

low output motor


aslf
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig met een cherokee uit 90. Het betreft een duitse import dus over het kilometrage durf ik niets te zeggen (teller 230000). Mijn vraag is hoe staan de low output motoren bekend. Ik ben nu aan het proefrijden en wat opvalt is:

-olieverbruik: nihil

-uitlaat: schoon

-luchtfilter: na uitwisseling (400km) ietwat nat bij de overloopslang (onderdruk??)

-motor had veel sludge in carter

-hydrauliche klepstoter maakte lawaai

-na olie-/filter verversing na 500 km is de klepstoter rustig

Alle info welkom

aslf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Cherokee uit 89. Deze heeft 180.000 miles gereden. De vorige eigenaar deed niet veel aan olie verversen (oude olie in carter, versnellingsbakolie grijs enz.) Ondanks dit loopt de motor nog steeds prima en ik verwacht (afkloppen) dat deze het ook nog wel even goed zal blijven doen. (olieverbruik ook 0)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by aslf@Dec 28 2003, 18:11

Mijn vraag is hoe staan de low output motoren bekend. Ik ben nu aan het proefrijden en wat opvalt is:

-olieverbruik: nihil

-uitlaat: schoon

-luchtfilter: na uitwisseling (400km) ietwat nat bij de overloopslang (onderdruk??)

-motor had veel sludge in carter

-hydrauliche klepstoter maakte lawaai

-na olie-/filter verversing na 500 km is de klepstoter rustig

Alle info welkom

aslf

Volgens mij heb je een uitstekende motor hieraan.. de 4.0L staat als heel betrouwbaar te boek en het is geen uitzondering dat ze de 300.000 mijlen of meer halen. Verder veel koppel en da's eigenlijk belangrijker dan de PK's die ie kan leveren. De Low-Output levert zijn maximale koppel ook bij een veel lager toerental dan de High-Output.

Laat hem (als ie warm is) ook eens een 10 minuutjes stationair lopen. Soms gaan ze dan wel roken, dan zijn de klepseals versleten, deze kunnen vervangen worden zonder de kop eraf te halen (alleen even kleppendeksel eraf)

Die olie in het luchtfilter betekend dat je carterventilatie niet meer goed (genoeg) functioneerd. Dit zijn de twee dunne slangen die aan de voor- en achterkant van het kleppendeksel zitten. De voorste gaat naar het luchtfilter (keertje doorblazen met perslucht) de achterste via een klepje of "metered orifice" (gaatje.. ) naar het inlaatspruitstuk voor vacuum. ff goed schoonmaken van binnen met carburateurreiniger ofzo.. is dat ook weer over. In het uiterste geval: kleppendeksel eraf en alle prut eruit scheppen/schrapen/schuren poetsen, vooral bij de twee 'snorkeltjes' aan de binnenkant.

Ook iets: gooi er eens een flinke scheut (halve liter ofzo) ATF in de motorolie.. dit is 'high detergent' olie die de sludge en aanslag LANGZAAM oplost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Jos,

Ik hoor (lees) wel vaker over ATF toevoegen aan de motorolie.

Wat is het voor spul, of waar wordt het normaal voor gebruikt?

Waar is dit te verkrijgen? (Niet bij de Halfords neem ik aan)

Heb je op die mannier geen kans dat de losgeraakte oliemeuk verstoppingen gaat veroorzaken in het blok?

Is het aan te raden dit voor of na het vervangen van het oliefilter te doen?

tnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ATF is Automatic Transmission Fluid, het rooie spul wat in een automaat gegooid wordt om te voorkomen dat ie gaat piepen smile.gif

ATF is - zo heb ik mij laten vertellen - de best geraffineerde olie die er is en is "high detergent" - voorzien van veel schoonmaakmiddelen.

Voordeel van de ATF methode is dat het vuil aan de binnenkant heel langzaam oplost zodat je juist niet met grote klonten zit die je oliekanalen kunnen verstoppen.

ATF kun je bij iedere oliehandel wel krijgen. Mercon, Dexron, zijn zo wat kreten die je op de verpakking tegen zult komen. Maakt voor dit niet uit.

Naderhand wel je oliefilter vervangen natuurlijk. De troep moet ergens blijven, maar liefst niet IN de motor.

@Bert

Het maximale vermogen van een HO is weliswaar hoger, maar het maximale koppel van een LO ligt bij een veel lager toerental. Uiteindelijk ben je met een LO dus niet slechter uit, tenzij je graag met 4000+ toeren door de modder freest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, allemaal bedankt vor de high input. Ik heb besloten om de auto te kopen. Ben er trouwens achter gekomen (ook via dit forum) dat de thermostaat het niet deed. Kan volgens mij mede de oorzaak van de vervuiling in de motor zijn. De klepdeksel gaat er van het weekend af en als alles schoon is dan ga ik 500 km rijden met ATF- toevoeging. De eerste volgende klus is dan vervanging van het uitlaatspruitstuk. Daar zitten wat scheurtjes in. Schijnt een kwaal te zijn die vaker voor komt. Ik heb mij laten vertellen dat er gemodificeerde uitlaatspruitstukken zijn (met ribbels) die niet schijnen te scheuren. Iemand daarmee ervaring? Eind januari wil ik alles gedaan hebben en dan zal ik de eerstkomende meeting bezoeken.

aslf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Jan 11 2004, 13:06

Jos,

Ik hoor (lees) wel vaker over ATF toevoegen aan de motorolie.

Wat is het voor spul, of waar wordt het normaal voor gebruikt?

Waar is dit te verkrijgen? (Niet bij de Halfords neem ik aan)

Heb je op die mannier geen kans dat de losgeraakte oliemeuk verstoppingen gaat veroorzaken in het blok?

Is het aan te raden dit voor of na het vervangen van het oliefilter te doen?

tnx

het toevoegen van atf kan inderdaad verstoppingen veroorzaken

ik zou er niet te veel aan toevoegen want anders komt alle shit in een keer los en zit de boel dicht

en heb je meer ellende dan dat je er goed aan doet

ik zelf ben voor een paar keer olie verversen in korte tijd want eeen goede olie heeft ook een reinigende werking

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by aslf@Jan 14 2004, 19:19

De eerste volgende klus is dan vervanging van het uitlaatspruitstuk. Daar zitten wat scheurtjes in. Schijnt een kwaal te zijn die vaker voor komt. Ik heb mij laten vertellen dat er gemodificeerde uitlaatspruitstukken zijn (met ribbels) die niet schijnen te scheuren. Iemand daarmee ervaring?

Als je toch aan een ander uitlaatspruitstuk zit te denken, bij E.P.S. in Hoogevand hebben ze de RVS headers voor de Cherokee in de aanbieding.

Het is jammer dat ik een beetje door mij dollars heen ben anders...... rolleyes.gif

Eind januari wil ik alles gedaan hebben en dan zal ik de eerstkomende meeting bezoeken.

Als je nou zorg dat je de 25e klaar ben, kan je naar de eerstvolgende meeting komen. Hoe meer XJ's hoe meer vreugd tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...