jeepertje Geplaatst March 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2009 (bewerkt) Hallo, Met mijn 1994 ZJ 5.2 met NP 249 heb ik nu ineens last van trillingen. Het is niet het stuur dat gaat trillen, maar de volledige Jeep. -Bij het hevig optrekken reeds vanaf lage snelheid. -of zowel bij optrekken als uitlopen vanaf snelheden boven de 90km/h. Ik heb niet echt problemen om in 8-en te rijden stationair, maar voel wel het stuur lichtjes trekken. Dit heeft ie echter al altijd gedaan, zelfs bij het nemen van lange bochten zoals op een verkeerswisselaar (ik heb er zelf zo'n 30.000km's mee, maar er staan 345.000 op de teller). De kruisjes zijn nog goed. De homokineten van de vooras, geen idee hoe ik dit moet controleren. Omdat ik een vermoeden heb dat het de visco is heb ik eens de voorste cardan gedemonteerd. Nu is alles normaal. Enkele vragen: -Weet ik nu 100% zeker dat de visco de boosdoener is? -Wat kost zoiets en waar is dit aan te kopen? -Kan ik blijven rijden zonder voorste cardan met kapote visco (wil 't weekend naar Barneveld) Dank, Geert March 13, 2009 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2009 Lastig... aan de ene kant klinkt het als de visco... maar bij een defecte visco gaat de auto echt wringen. Een beetje zoals een part-time 4x4 in de verkeerde stand op asfalt... Het zou ook "gewoon" je vooras kunnen zijn... Pignonlager, tanden uit de ring, enz... En ja, op zich kun je met een ZJ van jouw bouwjaar met gedemonterde voorste aandrijfas rijden. Maar aangezien je niet weet wat er precies aan de hand is, moet ik het je toch ernstig afraden om zo ver te gaan rijden... Als het namelijk iets in de vooras is... nahja, vul zelf maar in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 7, 2009 Hallo, Heb ondertussen reeds het voorste differentieel open gehad. Daar was er 1 tand van een satteliettandwiel voor 1/3 verdwenen. Ben begonnen die te demonteren, maar blijkbaar moet de ringgear daarvoor los. Uiteindelijk 't boeltje gereinigd en terug dicht gedaan. Cardan vooraan voorzien van een nieuw kruisje, en gemonteerd. Testrit aan 160km/h gaf geen problemen meer. Blijkbaar lag dat kruisje aan de oorzaak. Geert (de grote test is voor Wamel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.