Spring naar bijdragen

mysterieuze nippel op inlaatspruitstuk 4.0


fransdemers
 Share

Recommended Posts

Vandaag even aan de Jeep gewerkt. zag ik plots op het inlaatspruitstuk een 3-tal nippels. Op 2 ervan zit een rubberslang die ergens naartoe loopt waar wellicht vacuum nodig is... :bye1:

Maar de derde nippel zat daar alleen, zonder slang en zonder dopje.

Dus dacht ik: héla, dit is niet pluis. Is er ergens een slang los ?

Bleek niet zo te zijn, geen enkele verdachte losse slang gezien.

Dus dacht ik opnieuw: héla, dit zuigt valse lucht, daar moet een dopje op !

Misschien is het dopje eraf gevallen, of heeft iemand dit eraf gedaan en nooit teruggezet...

Dopje gemaakt uit rubber en erop gezet ! Ziezo... klaar !

MAAR TOEN WOU MENEERTJE GROTE CHEROKEE NIET MEER STARTEN !!!

Hij slaat gewoon niet aan en is op 3 seconden verzopen !

Dopje er vlug terug af, even gewacht en ja hoor, start terug !

Dus vraag ik me af, wat is dit nippeltje ? Ik dacht zo altijd dat een inlaatcollector toch volledig dicht moest zijn ? Of ben ik mis ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, heb je niet mis.

Maar het kan wel een aansluiting zijn waar normaal lucht naartoe wordt gebracht.

Een paar vraagjes:

Heb je het originele luchtfilter?

Loopt er een leiding naar de kleppendeksel?

Loopt er een leiding naar de MAP?

Loopt er een leiding naar de brandstofdrukregelaar? ( NVT, is alleen bij motoren van 1996 en eerder.)

Loopt er een leiding naar de EVAP tank?

Post anders eens een foto...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar vraagjes:

Heb je het originele luchtfilter?

Loopt er een leiding naar de kleppendeksel?

Loopt er een leiding naar de MAP?

Loopt er een leiding naar de brandstofdrukregelaar? ( NVT, is alleen bij motoren van 1996 en eerder.)

Loopt er een leiding naar de EVAP tank?

antwoord op bovenstaande vragen: JA...

Rare is dat de motor perfect loopt met dat nippeltje open... Ga eens een foto proberen maken vanavond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke puzzle. Mijn redenering:

Het gat hoort dicht te zijn (daar waren we het al over eens). Misschien is het een meetaansluiting, waarvan het dopje verdwenen is. Gevolg daarvan zal geweest zijn dat de motor plotseling verhoogd stationair ging draaien. Er is geen sprake van valse lucht omdat de mengselsamenstelling niet in een carburateur wordt bepaald of d.m.v. een luchtweger en een aparte stationairregeling, zoals bij oude injectiesystemen, maar door de lambdaregeling. Verdere aanname: er is geen verklaring gevonden voor het plotseling verhoogd stationaire lopen en als remedie is de gasklep teruggedraaid in z'n stationairaanslag. Alles weer ok. Al je nu het gaatje dicht maakt loopt-ie niet meer stationair, tenzij je de gasklep weer opstelt.

Als deze redenering klopt moet de motor wel blijven lopen als je wat gas geeft voordat je het gaatje dicht.

Ik ben benieuwd.

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, de foto... ahum... komt eraan...

en van dat blijven lopen bij gas geven: gaat niet

hij wil gewoon niet starten.

dus de theorie van de gasklep iets open te zetten vervalt daarbij. Als ik het gaatje dicht doe, en ik probeer te starten, zonder gas, met halfgas of met volgas.... hij slaat gewoon niet aan.

Gaatje terug open en vroemmmmm....

zeer bizar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pieker me suf! Waarom wil-ie niet starten met het gaatje dicht maar bijft hij wel lopen als je hem later afsluit? Wat veroorzaakt de tijdelijke verhoging van het stationair toerental. Heeft de WJ een gewone gaskabel of is-ie 'driven by wire'? Wordt het stationair toerental geregeld door de gasklepstand of is er een aparte bypassklep?

Ben helaas niet gedocumenteerd op de WJ. Ik zou willen weten waar die open aansluiting voor dient. Kun je bij een andere WJ-er checken wat er bij hem aan zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi,

Als je nou de rest van de spruiten op de tekening ook een nummer geeft, en vervolgens verteld wat daar wel aan hangt gaat er misschien bij iemand een lampje branden!

Het feit dat ie open is, en dicht niet wil starten doet mij vermoeden dat hij ergens een luchtje moet aanzuigen.(zit de evap ergens bij op?)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Heb hier een foto van een 4.0 motor van een amerikaanse vriend... de linkse nippel loopt hier precies naar de inspuitingsrail...en wat zie ik: de uiterst rechtse nippel is niet gebruikt...Of zie ik niet goed.

ja lap... kan die foto nu niet opladen....

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnu, even duidelijk zijn: die foto is NIET van mijn jeep, maar van een Amerikaanse ergens in Oklahoma...Het is niet echt goed te zien waar alles naartoe loopt. Op deze foto hier zie je dat de rechternippel open staat, maar dit kan zijn omdat deze nog in reparatie is.bij mij loopt de slang op de rechternippel naar beneden toe en verdwijnt onder het schutbord.De middenste leiding gaat naar de evapDe linkernippel is bij mij open en de vraag is , wat hoort daarop ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas... ik kom er niet uit.

Links/rechts...??

Heel eerlijk gezegd heb ik geen idee welke nippels je bedoeld.

De enige die ik zie, met een links en rechts, zijn waterpompaansluitingen... en die bedoel je vast niet ;)

Misschien is het handiger om ff een foto van je eigen motor te nemen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...