fransdemers Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Vandaag even aan de Jeep gewerkt. zag ik plots op het inlaatspruitstuk een 3-tal nippels. Op 2 ervan zit een rubberslang die ergens naartoe loopt waar wellicht vacuum nodig is... Maar de derde nippel zat daar alleen, zonder slang en zonder dopje. Dus dacht ik: héla, dit is niet pluis. Is er ergens een slang los ? Bleek niet zo te zijn, geen enkele verdachte losse slang gezien. Dus dacht ik opnieuw: héla, dit zuigt valse lucht, daar moet een dopje op ! Misschien is het dopje eraf gevallen, of heeft iemand dit eraf gedaan en nooit teruggezet... Dopje gemaakt uit rubber en erop gezet ! Ziezo... klaar ! MAAR TOEN WOU MENEERTJE GROTE CHEROKEE NIET MEER STARTEN !!! Hij slaat gewoon niet aan en is op 3 seconden verzopen ! Dopje er vlug terug af, even gewacht en ja hoor, start terug ! Dus vraag ik me af, wat is dit nippeltje ? Ik dacht zo altijd dat een inlaatcollector toch volledig dicht moest zijn ? Of ben ik mis ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Nee, heb je niet mis. Maar het kan wel een aansluiting zijn waar normaal lucht naartoe wordt gebracht. Een paar vraagjes: Heb je het originele luchtfilter? Loopt er een leiding naar de kleppendeksel? Loopt er een leiding naar de MAP? Loopt er een leiding naar de brandstofdrukregelaar? ( NVT, is alleen bij motoren van 1996 en eerder.) Loopt er een leiding naar de EVAP tank? Post anders eens een foto... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 9, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Een paar vraagjes:Heb je het originele luchtfilter? Loopt er een leiding naar de kleppendeksel? Loopt er een leiding naar de MAP? Loopt er een leiding naar de brandstofdrukregelaar? ( NVT, is alleen bij motoren van 1996 en eerder.) Loopt er een leiding naar de EVAP tank? antwoord op bovenstaande vragen: JA... Rare is dat de motor perfect loopt met dat nippeltje open... Ga eens een foto proberen maken vanavond. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Leuke puzzle. Mijn redenering: Het gat hoort dicht te zijn (daar waren we het al over eens). Misschien is het een meetaansluiting, waarvan het dopje verdwenen is. Gevolg daarvan zal geweest zijn dat de motor plotseling verhoogd stationair ging draaien. Er is geen sprake van valse lucht omdat de mengselsamenstelling niet in een carburateur wordt bepaald of d.m.v. een luchtweger en een aparte stationairregeling, zoals bij oude injectiesystemen, maar door de lambdaregeling. Verdere aanname: er is geen verklaring gevonden voor het plotseling verhoogd stationaire lopen en als remedie is de gasklep teruggedraaid in z'n stationairaanslag. Alles weer ok. Al je nu het gaatje dicht maakt loopt-ie niet meer stationair, tenzij je de gasklep weer opstelt. Als deze redenering klopt moet de motor wel blijven lopen als je wat gas geeft voordat je het gaatje dicht. Ik ben benieuwd. Carl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Of: Stationairsteller defect en de vorige eigenaar had het lumineuze idee om 'm wat extra lucht te geven door een dopje weg te halen. Werkt wel...... Verstandig is anders. Nahja... allemaal speculeren natuurlijk. Ff de foto afwachten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 ja, de foto... ahum... komt eraan... en van dat blijven lopen bij gas geven: gaat niet hij wil gewoon niet starten. dus de theorie van de gasklep iets open te zetten vervalt daarbij. Als ik het gaatje dicht doe, en ik probeer te starten, zonder gas, met halfgas of met volgas.... hij slaat gewoon niet aan. Gaatje terug open en vroemmmmm.... zeer bizar... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Bizar, idd.... Wat als de motor loopt, en je sluit het gaatje af? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Wat als de motor loopt, en je sluit het gaatje af? als ik mijn vinger op het gaatje hou , terwijl hij draait, dan verhoogt hij gedurende 1 seconden het toerental naar 800 RPM om dan vervolgens terug op 650 lekker rustig verder te draaien... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Pieker me suf! Waarom wil-ie niet starten met het gaatje dicht maar bijft hij wel lopen als je hem later afsluit? Wat veroorzaakt de tijdelijke verhoging van het stationair toerental. Heeft de WJ een gewone gaskabel of is-ie 'driven by wire'? Wordt het stationair toerental geregeld door de gasklepstand of is er een aparte bypassklep? Ben helaas niet gedocumenteerd op de WJ. Ik zou willen weten waar die open aansluiting voor dient. Kun je bij een andere WJ-er checken wat er bij hem aan zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 (bewerkt) wel euh... dat is het juist, ik zou graag eens vragen of er hier iemand is met een 99 WJ 4.0 motor ? kunnen we zo vergelijken hier alvast een tekening, in rood is aangeduid welke nippel ik bedoel... November 3, 2009 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2009 Al nieuws? Of is met de recente serverperikelen en het daaruit voortvloeiende doorelkaar husselen van de postjes het onderwerp overleden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2009 neenee, onderwerp is nog actueel. Een tijdje geleden heb ik een afbeelding gepost (zie hierboven) en ik wacht nog op reacties van mensen met een 4.0 ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2009 Hoi, Als je nou de rest van de spruiten op de tekening ook een nummer geeft, en vervolgens verteld wat daar wel aan hangt gaat er misschien bij iemand een lampje branden! Het feit dat ie open is, en dicht niet wil starten doet mij vermoeden dat hij ergens een luchtje moet aanzuigen.(zit de evap ergens bij op?) Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2009 Ja, Arie, de evap zit op de middenste en de rechtse gaat naar het gasklephuis... en ik zie ook nergens losse slangen of zo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2009 (bewerkt) Heb hier een foto van een 4.0 motor van een amerikaanse vriend... de linkse nippel loopt hier precies naar de inspuitingsrail...en wat zie ik: de uiterst rechtse nippel is niet gebruikt...Of zie ik niet goed. ja lap... kan die foto nu niet opladen.... March 18, 2009 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2009 Mail 'm me eens.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 lukt niet met foto als bijlage... kan enkel bericht zonder bijlage versturen via het forum...</p>Krijg error: exceeds your quota by 80 Mb ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 80MB??? Ehh... een foto zei je? Mail 'm maar eens naar rob@annerob.nl dan... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 Mogen wij hem daarna ook zien? Zeer benieuwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 Mogen wij hem daarna ook zien? Zeer benieuwd. Dat was mijn bedoeling;) Zit nu op m'n werk, dus vanavond wordt het nix. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 Ok, de mail is verstuurd.Bij mij zit op de rechternippel een slang die helemaal tot onderaan de auto verdwijnt...Op de middelste zit een leiding die naar de evap unit gaat...De linkernippel is dus open en ik vind nergens een leiding die los hangt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2009 En ontvangen.... Hier issie dan: Ik ga nu plat.... morgen kijk ik er ff goed na. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2009 Kun je, aan de hand van deze foto, wat exacter zijn over welke nippel? Er hangt nog zoveel los... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2009 Welnu, even duidelijk zijn: die foto is NIET van mijn jeep, maar van een Amerikaanse ergens in Oklahoma...Het is niet echt goed te zien waar alles naartoe loopt. Op deze foto hier zie je dat de rechternippel open staat, maar dit kan zijn omdat deze nog in reparatie is.bij mij loopt de slang op de rechternippel naar beneden toe en verdwijnt onder het schutbord.De middenste leiding gaat naar de evapDe linkernippel is bij mij open en de vraag is , wat hoort daarop ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2009 Helaas... ik kom er niet uit. Links/rechts...?? Heel eerlijk gezegd heb ik geen idee welke nippels je bedoeld. De enige die ik zie, met een links en rechts, zijn waterpompaansluitingen... en die bedoel je vast niet Misschien is het handiger om ff een foto van je eigen motor te nemen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.