Spring naar bijdragen

Mistlampen werken niet


Recommended Posts

Ik zit met een eigenaardig probleem:

Mijn achterste mistlampen werken niet. Ik heb de zekering al gecontroleerd (nr 27, 15ampere). Deze is niet stuk. Ik heb ook beide lampjes gecontroleerd, deze zijn ook niet stuk. Waaraan zou mijn probleem kunnen liggen? Al mijn andere lichten werken normaal, ook de voorste mistlampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kan er een storing in de stekerdoos zitten. Bij een 13-polige aansluiting zit er een schakelaartje in de doos die de stroomtoevoer onderbreekt naar de lampen, zodat je geen bak licht tegen je aanhanger krijgt.

Stekerdozen willen nog wel eens last hebben van vocht en corrosie......;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is wel een 7-polige stekkerdoos. Ik ben tot volgende vaststellingen gekomen:

De mistlamp van mijn aanhangwagen werkt normaal. De mistlampen van mijn auto werken niet: niet als er een aanhangwagen aangesloten is, en ook niet als er geen aanhangwagen aangesloten is.

Als ik echter de bedrading van de trekhaak niet aansluit, en de voedingsstekker die uit mijn wagen komt, rechtstreeks aansluit op de lichten, dan werken mijn mistlampen van mijn wagen wel! Er is dus zeker niets mis met mijn lampjes, met mijn schakelaar of met een zekering.

Het volgende heb ik dan ook eens geprobeerd: ik heb de voedingsstekker terug ingestoken in mijn verdeelblokje van mijn aanhangwagenverlichting. Als ik dan de spanning meet op de mistlampaansluiting die naar mijn autolichten gaat, is dat ongeveer 1 volt minder dan de spanning die ik meet rechtstreeks op de voedingsstekker?!!? Maar ik meet dan nog altijd 10,5 volt ongeveer. Als ik er een lamp op aansluit, brandt die echter niet!? Hoe kan dat?

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het volgende heb ik dan ook eens geprobeerd: ik heb de voedingsstekker terug ingestoken in mijn verdeelblokje van mijn aanhangwagenverlichting. Als ik dan de spanning meet op de mistlampaansluiting die naar mijn autolichten gaat, is dat ongeveer 1 volt minder dan de spanning die ik meet rechtstreeks op de voedingsstekker?!!? Maar ik meet dan nog altijd 10,5 volt ongeveer. Als ik er een lamp op aansluit, brandt die echter niet!? Hoe kan dat?

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Ja, die spanning meet je onbelast, als je vervolgens belast meet, meet je niets. Typisch een klacht bij slecht contact/verbinding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zj uit 2004 ?

WJ dus....deze hebben slechte achterlichten.

Haal de lampenhouder er maar af. Zie je allemaal draaiknoppen zitten waar de insteeklampjes inzitten. Haal de draaidop van de mistlamp eruit (let op welke kant je op draaid, ze kunner er maar op 1 manier weer terug in!)

Even de lipjes nalopen, bijbuigen, vrij maken van corrosie) Lampje weer terug. Is een veel voorkomend probleem bij de WJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan mijn connecties in mijn achtelichten zelf, ligt het niet, want mijn achterlichten werken perfect als ik de connecor rechtstreeks in mijn achterlichten steek. Ik heb ook de stekker van de aanhangwagen open gemaakt. Dit ziet er allemaal heel proper en zuiver uit, geen enkel spoortje van roest of corrosie....

Ik heb dan de bekabeling bekeken, maar ik begrijp iets niet: aan mijn rechterachterlicht vertrekken enkele draadjes, deze lopen door de bumper naar mijn linkerachterlicht. Hier komen er dan nog enkele draadjes bij van mijn linkerachterlicht, en al deze kabeltjes samen vertrekken dan terug en "verdwijnen" dan ergens in het chassis van mijn auto (enkel de wartelingang zie ik, wat er achter zit weet ik niet). Waar de kabel in de wartel verdwijnt, komt ook een kabel terug, en deze gaat naar mijn trekhaak. Ik kan met andere woorden niet zien hoe de connectie is gemaakt tussen de draadjes afkomstig van mijn achterlichten, en de draadjes die naar mijn trekhaak gaan. Kan het zijn dat ik de binnenbekleding van mijn kofferruimte moet demonteren? Weet iemand raad?

Ter verduidelijking een foto: http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20aanhangwagenlichten.jpg

1 = draadjes afkomstig van mijn rechterachterlichten

2 = draadjes afkomstig van mijn rechterachterlichten (doorgelust) + linkerachterlichten

3 = draadjes die naar mijn trekhaak gaan.

De plaats waar kabel 2 in gaat en kabel 3 uitkomt kan ik dus niet bereiken. Iemand die weet hoe ik die kan bereiken?

bewerkt door Bobbydrop
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Misschien praat ik onzin want ik had een zj uit 1993, maar komen die kabels niet uit waar jij die conectors heb zitten waar je die test hebt gedaan?

Bij mij zat dat achter een luikje, achter het reserve wiel tevens zat daar een module die detecteerde of er teveel stroom gevraagd werd of als er een lampje kapot is.

Ik blijf het met voorgangers eens, zekers gezien je test dat het aan je contact doos van je trekhaak moet legen.(of begrijp ik je conector test verkeerd?)

Iets anders maar misschien hier geheel niet van toepassing, ik noemde net al de module die detecteert of er te veel stroom gevraagd word of dat er een lampje stuk is.

Ik weet niet of je hem hebt(ik denk van wel) en ik weet ook niet hoe dat zit ten aanzien van je conectors.

Maar ik weet wel uit ervaring bij mercedes en die link is er!

Dat de module voor Nederland zo gemaakt is dat er maar één mistlamp achter kan wezen ondanks de mogelijkheid van het plaatsen van twee lampjes.

Je krijgt daar op geen storing, maar bij het weghallen van het tweede lampje functioneert alles weer gewoon.(dat was bij mercedes, maar wie weet!)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog altijd niets wijzer geworden. Mijn aanhangwagenstekker is heel proper en corrosie-vrij. Weet niemand hoe ik die ruimte kan bereiken waar de twee kabels bij mekaar komen (zie foto in mijn vorige post)? Of heeft er misschien iemand een technisch boek beschikbaar op internet? Ik ben ten einde raad....

In mijn aanhangwagenstekker zit wel een drukschakelaartje dat detecteert of er al dan niet een aanhangwagen is aangesloten, waarschijnlijk om dan de mistlichten van de auto uit te schakelen. Ik heb dit schakelaartje nagemeten, dit werkt normaal en is dus niet stuk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

http://www.wjjeeps.com/index.htm

Ga hier maar eens wat lezen, ik begrijp dat je in jouw auto de gehele afdekplaat er uit moet links achter in.

Ik heb het toch goed dat die kabels ook links achter om hoog komen?

Wat ik nou niet begrijp is waar jij hebt lopen switchen met je conectors als je hier nog niet geweest bent.(zit dat bij je achterlichten?)

Zo als ik het begrijp is het goed als je de twee officiële conectors op elkaar aansluit dan kan het bijna niet anders dan dat het aan je splinter of schakelaar licht.

Wat je nu kan doen is de splinter er tussen(dan werkt je aanhangwagen ook perfect begrijp ik) en kijken of op de twee draadjes die naar je contactje in je trekhaak aansluiting gaan ook spanning staat.(zonder aanhangwagen)

Het feit dat je op je mistachterlicht al spannings verlies hebt gemeten duid op een overgangs weerstand. Dus als het goed is meet je op het ene draadje goed(gaat er naar heen) en op het andere draadje minder (komt terug en gaat naar je mistlampen)

Nu doe je dit eerst met een universeel meter, als je geconstateerd hebt wat ik vertel doe je het vervolgens met een lampje.(je hebt van die prikpennetjes met een lampje en een massa draadje).

Nu zou het wel eens zo kunnen wezen dat het schakelaartje niet goed functioneert onder belasting.

Of kom je er misschien wel achter dat het schakelaartje door malheur al buiten gebruik is gezet.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Het staat o.a bij de pdf beschrijving voor het plaatsen van achteruitrij sensoren.

(die zwerft hier op het forum ook ergens rond.)

Twee schroeven los van de lading vastzet ogen en dan trekken maar, waarbij je absoluut de bevestigings punten beschadigt. Dus het is niet gek om de boel nog een goed na te meten voor je begint.

Succes

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...