Bobbydrop Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Ik zit met een eigenaardig probleem: Mijn achterste mistlampen werken niet. Ik heb de zekering al gecontroleerd (nr 27, 15ampere). Deze is niet stuk. Ik heb ook beide lampjes gecontroleerd, deze zijn ook niet stuk. Waaraan zou mijn probleem kunnen liggen? Al mijn andere lichten werken normaal, ook de voorste mistlampen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Welkom Bobby, Eerst even meten of je wel spanning op de bedrading achter hebt, daarna is de schakelaar verdacht. Gelijk naar juiste subfora verplaatst Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Ik denk dat mijn schakelaar wel werkt, want ik hoor het relais "tikken" als ik de schakelaar opzet. Bovendien brandt het indicatielampje op mijn dashboard ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2009 Als dat zo is, is de bedrading verdacht. Heb je een trekhaak gemonteerd zitten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Ja, er is een trekhaak geïnstalleerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Dan kan er een storing in de stekerdoos zitten. Bij een 13-polige aansluiting zit er een schakelaartje in de doos die de stroomtoevoer onderbreekt naar de lampen, zodat je geen bak licht tegen je aanhanger krijgt. Stekerdozen willen nog wel eens last hebben van vocht en corrosie...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Het is wel een 7-polige stekkerdoos. Ik ben tot volgende vaststellingen gekomen: De mistlamp van mijn aanhangwagen werkt normaal. De mistlampen van mijn auto werken niet: niet als er een aanhangwagen aangesloten is, en ook niet als er geen aanhangwagen aangesloten is. Als ik echter de bedrading van de trekhaak niet aansluit, en de voedingsstekker die uit mijn wagen komt, rechtstreeks aansluit op de lichten, dan werken mijn mistlampen van mijn wagen wel! Er is dus zeker niets mis met mijn lampjes, met mijn schakelaar of met een zekering. Het volgende heb ik dan ook eens geprobeerd: ik heb de voedingsstekker terug ingestoken in mijn verdeelblokje van mijn aanhangwagenverlichting. Als ik dan de spanning meet op de mistlampaansluiting die naar mijn autolichten gaat, is dat ongeveer 1 volt minder dan de spanning die ik meet rechtstreeks op de voedingsstekker?!!? Maar ik meet dan nog altijd 10,5 volt ongeveer. Als ik er een lamp op aansluit, brandt die echter niet!? Hoe kan dat? Heeft iemand hier een verklaring voor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Ook de 7 polige stopcontacten zijn er met zo'n schakelaartje, stopcontact al al open gemaakt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Nee ik heb het nog niet open gemaakt, ik zal dat een van de komende dagen doen. Kan dat een verklaring zijn voor die ene volt spanningsverschil? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Het volgende heb ik dan ook eens geprobeerd: ik heb de voedingsstekker terug ingestoken in mijn verdeelblokje van mijn aanhangwagenverlichting. Als ik dan de spanning meet op de mistlampaansluiting die naar mijn autolichten gaat, is dat ongeveer 1 volt minder dan de spanning die ik meet rechtstreeks op de voedingsstekker?!!? Maar ik meet dan nog altijd 10,5 volt ongeveer. Als ik er een lamp op aansluit, brandt die echter niet!? Hoe kan dat? Heeft iemand hier een verklaring voor? Ja, die spanning meet je onbelast, als je vervolgens belast meet, meet je niets. Typisch een klacht bij slecht contact/verbinding. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Ook de 7 polige stopcontacten zijn er met zo'n schakelaartje, Ahh, wist ik niet...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Zj uit 2004 ? WJ dus....deze hebben slechte achterlichten. Haal de lampenhouder er maar af. Zie je allemaal draaiknoppen zitten waar de insteeklampjes inzitten. Haal de draaidop van de mistlamp eruit (let op welke kant je op draaid, ze kunner er maar op 1 manier weer terug in!) Even de lipjes nalopen, bijbuigen, vrij maken van corrosie) Lampje weer terug. Is een veel voorkomend probleem bij de WJ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2009 Hoi, Ik zou toch gegeven je test met je conectors, even gokken op de aanhangwagen aansluiting. Een goede cleaner met perslucht doen vaak wonderen. Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2009 (bewerkt) Aan mijn connecties in mijn achtelichten zelf, ligt het niet, want mijn achterlichten werken perfect als ik de connecor rechtstreeks in mijn achterlichten steek. Ik heb ook de stekker van de aanhangwagen open gemaakt. Dit ziet er allemaal heel proper en zuiver uit, geen enkel spoortje van roest of corrosie.... Ik heb dan de bekabeling bekeken, maar ik begrijp iets niet: aan mijn rechterachterlicht vertrekken enkele draadjes, deze lopen door de bumper naar mijn linkerachterlicht. Hier komen er dan nog enkele draadjes bij van mijn linkerachterlicht, en al deze kabeltjes samen vertrekken dan terug en "verdwijnen" dan ergens in het chassis van mijn auto (enkel de wartelingang zie ik, wat er achter zit weet ik niet). Waar de kabel in de wartel verdwijnt, komt ook een kabel terug, en deze gaat naar mijn trekhaak. Ik kan met andere woorden niet zien hoe de connectie is gemaakt tussen de draadjes afkomstig van mijn achterlichten, en de draadjes die naar mijn trekhaak gaan. Kan het zijn dat ik de binnenbekleding van mijn kofferruimte moet demonteren? Weet iemand raad? Ter verduidelijking een foto: http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20aanhangwagenlichten.jpg 1 = draadjes afkomstig van mijn rechterachterlichten 2 = draadjes afkomstig van mijn rechterachterlichten (doorgelust) + linkerachterlichten 3 = draadjes die naar mijn trekhaak gaan. De plaats waar kabel 2 in gaat en kabel 3 uitkomt kan ik dus niet bereiken. Iemand die weet hoe ik die kan bereiken? February 14, 2009 bewerkt door Bobbydrop Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2009 Hoi, Misschien praat ik onzin want ik had een zj uit 1993, maar komen die kabels niet uit waar jij die conectors heb zitten waar je die test hebt gedaan? Bij mij zat dat achter een luikje, achter het reserve wiel tevens zat daar een module die detecteerde of er teveel stroom gevraagd werd of als er een lampje kapot is. Ik blijf het met voorgangers eens, zekers gezien je test dat het aan je contact doos van je trekhaak moet legen.(of begrijp ik je conector test verkeerd?) Iets anders maar misschien hier geheel niet van toepassing, ik noemde net al de module die detecteert of er te veel stroom gevraagd word of dat er een lampje stuk is. Ik weet niet of je hem hebt(ik denk van wel) en ik weet ook niet hoe dat zit ten aanzien van je conectors. Maar ik weet wel uit ervaring bij mercedes en die link is er! Dat de module voor Nederland zo gemaakt is dat er maar één mistlamp achter kan wezen ondanks de mogelijkheid van het plaatsen van twee lampjes. Je krijgt daar op geen storing, maar bij het weghallen van het tweede lampje functioneert alles weer gewoon.(dat was bij mercedes, maar wie weet!) Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2009 Ik ben nog altijd niets wijzer geworden. Mijn aanhangwagenstekker is heel proper en corrosie-vrij. Weet niemand hoe ik die ruimte kan bereiken waar de twee kabels bij mekaar komen (zie foto in mijn vorige post)? Of heeft er misschien iemand een technisch boek beschikbaar op internet? Ik ben ten einde raad.... In mijn aanhangwagenstekker zit wel een drukschakelaartje dat detecteert of er al dan niet een aanhangwagen is aangesloten, waarschijnlijk om dan de mistlichten van de auto uit te schakelen. Ik heb dit schakelaartje nagemeten, dit werkt normaal en is dus niet stuk.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2009 Zitten er geen twee schakelaartjes, ook voor de achteruitrij-verlichting? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Hoi, http://www.wjjeeps.com/index.htm Ga hier maar eens wat lezen, ik begrijp dat je in jouw auto de gehele afdekplaat er uit moet links achter in. Ik heb het toch goed dat die kabels ook links achter om hoog komen? Wat ik nou niet begrijp is waar jij hebt lopen switchen met je conectors als je hier nog niet geweest bent.(zit dat bij je achterlichten?) Zo als ik het begrijp is het goed als je de twee officiële conectors op elkaar aansluit dan kan het bijna niet anders dan dat het aan je splinter of schakelaar licht. Wat je nu kan doen is de splinter er tussen(dan werkt je aanhangwagen ook perfect begrijp ik) en kijken of op de twee draadjes die naar je contactje in je trekhaak aansluiting gaan ook spanning staat.(zonder aanhangwagen) Het feit dat je op je mistachterlicht al spannings verlies hebt gemeten duid op een overgangs weerstand. Dus als het goed is meet je op het ene draadje goed(gaat er naar heen) en op het andere draadje minder (komt terug en gaat naar je mistlampen) Nu doe je dit eerst met een universeel meter, als je geconstateerd hebt wat ik vertel doe je het vervolgens met een lampje.(je hebt van die prikpennetjes met een lampje en een massa draadje). Nu zou het wel eens zo kunnen wezen dat het schakelaartje niet goed functioneert onder belasting. Of kom je er misschien wel achter dat het schakelaartje door malheur al buiten gebruik is gezet. Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2009 Die twee kabels komen inderdaad naar boven aan het linkerachterlicht ja. Die connectors zitten inderdaad aan de achterlichten. Waar vind ik ergens op de website (http://www.wjjeeps.com/index.htm) hoe ik het paneel kan verwijderen, zodat ik kan zien wat er gebeurt tussen die twee kabels? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2009 Hoi, Het staat o.a bij de pdf beschrijving voor het plaatsen van achteruitrij sensoren. (die zwerft hier op het forum ook ergens rond.) Twee schroeven los van de lading vastzet ogen en dan trekken maar, waarbij je absoluut de bevestigings punten beschadigt. Dus het is niet gek om de boel nog een goed na te meten voor je begint. Succes Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bobbydrop Geplaatst February 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2009 Kan je dan even de link geven van deze pdf, want ik krijg het echt niet gevonden? Bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2009 http://www.wjjeeps.com/pdf/park_sensor_inst_01.pdf Ik hoop dat het duidelijk is! Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.