Spring naar bijdragen

Stuur los=naar links / remmen=naar rechts / 4WD melding VIC / foutcode 41


Recommended Posts

Alleen de FSM lezen is leuk, maar geeft toch een andere invalshoek.

Leuk en leerzaam, zeker, maar als je wil sleutelen moet je ook niet bang om iets te doen, juist dat maakt deel uit van het leerproces! Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het zeker niet doen, en in mijn geval haal ik dan er iemand bij met verstand van zaken. Maar al doende leert men het meest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Rechts voor zit nu een revisiesetje in en is weer gangbaar. Ook ontluchten is goed gegaan. Dus tijd voor de proefrit. Remkracht is goed, bij vooruit rijden, lichtjes remmen, hard remmen geen enkel probleem. Maar bij achteruit rijden is er nu ook een geluid rechtsachter horen, zonder te remmen!! Er loopt dus iets aan daar. Wiel eraf gehaald, klauw los gehaald, zuiger eruit, en nu het vastzittende nippel nog loshalen. En daar heb ik nu zware tools voor nodig, een moordernaar :yes:, want hij zit echt zo vast als een huis!! Heb gelukkig wel een 2e reserve nippel gehaald vanmiddag, das boffen. Nu nog los zien te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rechts voor zit nu een revisiesetje in en is weer gangbaar. Ook ontluchten is goed gegaan. Dus tijd voor de proefrit. Remkracht is goed, bij vooruit rijden, lichtjes remmen, hard remmen geen enkel probleem. Maar bij achteruit rijden is er nu ook een geluid rechtsachter horen, zonder te remmen!! Er loopt dus iets aan daar. Wiel eraf gehaald, klauw los gehaald, zuiger eruit, en nu het vastzittende nippel nog loshalen. En daar heb ik nu zware tools voor nodig, een moordernaar :yes:, want hij zit echt zo vast als een huis!! Heb gelukkig wel een 2e reserve nippel gehaald vanmiddag, das boffen. Nu nog los zien te krijgen.

Mooi!

Hoeveel tijd was je nou kwijt met zo'n revisie setje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi!

Hoeveel tijd was je nou kwijt met zo'n revisie setje?

Alles bij elkaar genomen iets van 1,5 a 2 uurtjes, zat alles weer dicht gebouwd en ontlucht. Tja, tot dat ik ontdekte dat r.a. ook nog sleepte... :lol: ben al bijna een uur bezig geweest die nippel eruit te halen! Maar goed. Ook deze schoon gemaakt, maar had lang niet zo'n vuile rand als r.v. Revisierestje besteld, ligt vanmiddag klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag r.a. ook revisiesetje gemonteerd, goed ontlucht en de remvloeistof ververst. Remkracht is goed, maar trekt toch nog een iets naar links bij wat steviger remmen??? ;) Hoe kan dat nou weer? Misschien eens bij een garage op de remmenbank testen??

Verder ivm me laadstroom klachten de dynamo eraf gehaald en deksel eraf gesloopt om alles eens goed schoon te blazen. Tevens alle bedrading los gehaald, + en - en de aansluitklemmen vrij gemaakt van corrosie. Ben benieuwd of dit iets wil helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb vrijdag mijn dynamo meegenomen naar een gespecisialisserd bedrijf en heeft deze door gemeten en de dynamo bleek goed. Hij had alleen wat twijfels over sommige windingen die er gecorrodeerd uitzagen, maar goed, op de testbank was hij okay. Door pratend met die man, besloten (omdat ik toch ook al de accu 2x diepgeladen hen) om de accu te vervangen. Was net 11 maanden oud, dus gelukkig garantie. Heb een klein half uurtje gereden en de motorloop voelde goed aan.

Toen bedacht ik me een topic op het US forum, dat de computer een mooie stabiele stroomvoorziening moet hebben. Deze zou ook rare storingen kunnen veroorzaken als er bij tijd en wijle een onderspanning ontstaat. In dit geval dus door een slechte accu.

Ik ben dus benieuwd de komende tijd in hoeverre een verse accu wat kan betekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klemmen na verloop van tijd van remklauwen heeft te maken met oxidatie van de cilinderwand. Wanneer er -door veroudering van de manchet- vocht tussen de zuiger (hoogwaardig staal) en de cilinder (aluminium) komt ontstaat een galvanisch koppel als gevolg waarvan het minst edele metaal, het aluminium dus, oxideert. Omdat oxide meer volume heeft dan het metaal zal de boel gaan klemmen. De varende jeepers onder ons zullen het principe van het galvanisch koppel kennen in de vorm van een blok zink op de romp of het roer, dat door zichzelf op te offeren het staal beschermt dat op zijn beurt weer dreigt te worden opgepeuzeld door de bronzen schroef.

Volgens jou beredenering hier onder, net andersom dus! en dat is ook zo!!!

Kortom: twee metalen van een verschillende edelheid in een vochtig milieu zal het minst edele metaal doen verteren. Daarom dus beter ook geen aluminium popnagels gebruiken als je een nieuwe kuip in de bodem van je jeepie maakt, maar dat terzijde. Overigens kan het genoemde fenomeen ook erg nuttig zijn; we hadden anders immers geen accu om te starten!

Verder ben ik het eens met de stelling: als je veel vragen moet stellen over remmen, kun je er beter niet alleen aan beginnen.

Succes.

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...