Spring naar bijdragen

Tik in motor nu op video, luister en oordeel !


Limited 97
 Share

Recommended Posts

Dank, voor alsnog houden we het bij de stoters..

We hebben 3 dagen de tijd om alles op ons gemakje te onderzoeken.

Stel dat de nokkenas is ingelopen, hoe kan je die verwisselen ?

Volgens mij aan de voorzijde eruithalen als de ketting eraf is, maar kan dat als de motor nog in de auto zit ?

Grill en radiateur eruit uiteraard..maar heb je dan vrij baan om de hele as eruit te halen ?

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Update tussendoor:

Kop ligt eraf, alles gecontroleerd, geen rariteiten tegengekomen.

Cilinderwanden, kleppen, stoterstangen opgemeten: alles perfect.

Gelukkig ook geen slijtage aan de nokkenas te zien.

We hadden wel verwacht slijtage aan de stoters te zien, maar deze leken wel nieuw.

Laatste hoop is dus gericht op het inwendige van de stoters.

Nieuwe zitten erin, morgen afbouwen en starten en hopen dat de tik weg is !

Wordt vervolgd..

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toen........auto starte meteen, maar tik is hetzelfde gebleven:(.

Nog een keer met 2 monteurs geluisterd (met electrische stetoscoop), geluid blijft echt bovenin de kop hoorbaar aan de zijkant van het spruitstuk. Kleppen dus toch.

Laatste theorie is dat de klepsteel te strak in de klepgeleider zit, waardoor deze te laat/langzaam terugkomt.

Stationair merk je dat niet, omdat hij dan nog op tijd terug is. Maar bij meer toeren klappen de tuimelaar en klepsteel dus tegen elkaar. Fout dus van de koprevisie firma. (geen garantie, is failliet)

Drijfstanglager kunnen we uitsluiten omdat ik er al 50 K mee rijdt en het geluid niet toeneemt.

Kantelende zuiger wordt ook uitgesloten, dan zou de cilinderwand wel sporen vertonen of de zuiger zou je handmatig moeten kunnen bewegen.

Aan de ene kant balen dus, maar ook blij dat het geen zuigers zijn.

Klepstoters zijn nu ook vervangen, gelijk ook de hele electriek vervangen (bobine, verdeler, etc.)

Verdeler was aardig geoxideerd, vandaar het slechte starten met koud/nat weer.

Denk dat ik het hierbij laat, tenzij het probleem zonder de kop los te maken te verhelpen is...

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

hallo ,

mischien onnodig om nog te reageren maar toch ....

na het lezen van je verhaal hier deed mij dit heel erg denken aan mijn eigen auto (audi a6 v6 ) die maakte ook zo'n soort toerental afhankelijk tik geluid .

eerst heb ik er nog redelijk lang mee doorgereden maar het werd nooit erger .

ik dacht ook aan stoters en zelfs gebroken klepveren waardoor de klep de zuiger zou kunnen raken .

na allerlei onderzoek en andere klepveren en stoters (wat nog steeds niet hielp ) heb ik uit pure nieuwschierigheid (en ook wanhoop mischien )

de carterpan er even onderuit gehaald ...

en.....jawel voorste drijfstang lager eruit .....zonder dat er ook maar 1 keer ooit een olielampje is gaan branden (door oliedrukverlies ) of iets anders merkbaars ,alleen dat geluid dan .

dus mischien beter even je pan eronderuit halen en toch checken ..

ik kon met enkel 2 lagerschalen van maar liefst 9 euro per stuk de boel weer geruisloos draaiend krijgen

heel veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...