Spring naar bijdragen

Lekkende Dana300


Recommended Posts

Sinds ik nieuwe olie in mijn tussenbak heb gedaan, lekt hij ineens als een vergiet. Zelfs als er niet mee gereden is en in de loods waar de Jeep staat ongeveer -3 is...

Voor zover ik kan zien is het niet de aftapplug maar komt het uit een boutje dat er vlak naast zit.

Ik heb er 80W90 in gedaan. Moet toch goed zijn?

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen (misschien een vaker voorkomend probleem?)

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de bak gevult tot aan de vuldop, dus tot er niks meer uit liep.

Er kwam wel pikzwarte olie uit en ik denk inderdaad wel iets minder dan dat erin hoort.

Via waar zou de bak dan lekken, denken jullie?

Dit is lastig. Volgens je eigen profiel heb je een dana 300 tussenbak. Weliswaar niet origineel voor het bouwjaar, maar dat maakt niet veel uit. Ik zie niet wat daarin kan zitten dat de olie pikzwart maakt. Een quadratrac zou met verbrande remconussen misschen nog wel iets zwarte olie kunnen hebben, maar die heb je niet.

Ik neem aan dat je weet wat je doet, dat je echt de tussenbak hebt afgetapt en gevuld, maar wat je nu zegt brengt toch de volgende herinnering bij me boven: bij ons in de werkplaats meldde zich ooit een zelfsleutelaar met overmatige olielekkage aan de motor en een slecht schakelende versnellingsbak. Hij had de bak afgetapt en de motor bijgevuld.... :whistle:

Jij niet, natuurlijk, maar weet je wie die olie er ooit ingedaan heeft? Was het wel verse versnellingsbakolie?

En over die lekkage: poets de boel eens mooi schoon, dan moet je de bron kunnen vinden. Maak er een foto van toon hem ons, dan kunnen we verder met je meedenken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

hallo,

Ik heb net mijn Jeepie terug van de garage. Moest APK hebben en de nodige olie lekkages verhelpen.

Een van de lekkages was van de tussenbak, een dana 300. Lekkage oorzaak was van de onderkant niet goed te zien. Er bleek een pakking van een deksel volledig versteend. Ik kan niet zeggen welke pakking dit was, maar er lekte per jaar ( ongeveer 1500 kilometer) ongeveer 0,3 liter uit. Pakkingsetje koste EUR 29 ex btw voor een complete pakkingset voor de Dana 300.

Groet, jeep7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik ga de pakking aan de onderkant vervangen. Weet bijna zeker dat het probleem zich daar voor doet.

Kan ik dit deksel er zo af halen (nadat de olie eruit is)??

Of moet ik nog ergens specifiek op letten?

Olie eruit deksel eraf, als hij erg vast zit een beetje warm maken met een hobbybrandertje.

Let op dat je deksel goed vlak is als je m dr weer op zet.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
heeft iemand een handige tip om de moer ("nummer 11", op de tekening) los te krijgen?

12403410390.jpg

de joke 12 blokkeren met een grote tang of bako en dan is het kracht maal arm, hoe langer je arm[lees (dop)sleutel verlengt met een stuk pijp]hoe makkelijker het gaat;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...