wjs78 Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 (bewerkt) Hallo allemaal, Sinds een week wil mijn versnellingsbak (handschakel 5-bak) niet meer schakelen. Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven: - Als de motor koud is is hij met een draaiende motor niet in versnelling te krijgen; - Vanzelfsprekend wel als de motor uit staat, dan kan ik wegrijden en met de nodige moeite van 1 naar 2 schakelen; 3, 4 en 5 gaat al iets makkelijker; - Als hij in 1 staat, slipt hij. Hij kruipt langzaam vooruit als ik de koppeling helemaal ingedrukt heb. - Als ik een poosje in de stad heb gereden (veel op en terug schakelen) gaat het al een stuk soepeler en is het kruipen in zijn 1 ook verdwenen. - Als ik echter op de snelweg heb gereden, is het probleem weer terug. Ofwel, als ik een poos gereden heb en niet heb hoeven schakelen. - Naar achteruit schakelen heeft altijd al het nodige gekraak in de versnellingsbak opgeleverd. Volgens de Haynes manual kan het aan een gebrek aan, of slechte versnellingsbakolie liggen. Die heb ik al een poosje willen vervangen, maar het is er niet van gekomen. Kan dat echt de oplossing zijn? Of is er wellicht meer (koppeling, versnellingsbak zelf) aan de hand? Alle hulp is welkom. Ben benieuwd naar jullie reacties! Willem December 23, 2008 bewerkt door wjs78 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Lijkt mij versleten koppelingsplaten (oh ja ik zie dat je een xj hebt dit is het zj & wj topic ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjs78 Geplaatst December 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Oh je hebt gelijk! Excuses voor de vergissing. Dank voor je reactie. Versleten koppelingsplaten echter, lijkt me dat je een voortdurend slippende koppeling hebt. In dat geval loopt ie alleen maar 'vrij'. Als je platen versleten zijn, krijg je namelijk geen aandrijving op de assen. In dit geval is dat het probleem niet. Maar ik kan me vergissen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Daar heb je gelijk in maar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat het volgens mij in het koppelingsgedeelte zit en niet de versnellingsbak aangezien hij in zijn 1 met de koppeling in vooruit gaat;), je kan denken aan drukplaat, druklager en misschien de kabel maar ik weet niet of de xj die heeft Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjs78 Geplaatst December 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Hi Lars, Nogmaals dank voor je snelle reactie! Ik zie wat je bedoelt. Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. In dat geval is het probleem wat ingewikkelder dan ik had gehoopt. Dan moet dus de koppeling uit elkaar. Iemand ervaring mee? Of nog andere mogelijkheden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Als hij in 1 staat, slipt hij. Hij kruipt langzaam vooruit als ik de koppeling helemaal ingedrukt heb dit is niet slippen, maar ingrijpen, net het tegenovergestelde...Ben je zeker dat de koppeling nog wel 'ontkoppelt' ? Lijkt precies alsof je drukgroep constant de verbinding tussen motor en versnellingsbak behoudt. Ik vermoed dat er ergens iets aan de afstelling van je ontkoppeling defect is. Als het een kabelbediening is: check de kabel, de kabelhoes en de afstelling. Als het een hydraulische koppeling is: dan is wellicht de hydraulische pomp naar de haaien. Er is niets aan je versnellingsbak waarschijnlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjs78 Geplaatst December 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Hallo Frans, Dank voor je reactie! Klinkt aannemelijk wat je zegt. De koppeling pakt hem pas op het allerlaatste moment (diep intrappen). Ik vraag me echter af waarom het verschil tussen warme/koude motor... Dat wijst namelijk op te weinig (of te dikke) olie die onderin de bak blijft hangen of iets dergelijks? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Bij een warme motor slipt je koppeling meer is het zelfde effect als je omschrijft met over de snelweg rijden en in de stad, in de stad moet je veel schakelen waardoor je platen warmer zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 (bewerkt) Hallo Frans,Dank voor je reactie! Klinkt aannemelijk wat je zegt. De koppeling pakt hem pas op het allerlaatste moment (diep intrappen). Ik vraag me echter af waarom het verschil tussen warme/koude motor... Dat wijst namelijk op te weinig (of te dikke) olie die onderin de bak blijft hangen of iets dergelijks? Ik denk dat het meer te maken heeft met druk opbouwen of idd een kabel. Dat heeft dan niks te maken met koude of warme motor. Probeer eens als hij koud is een aantal keren de koppeling in te drukken, dan bouw je iets druk op mocht het een hydraulisch probleem zijn. Ik (ver)denk idd ook de drukgroep.. December 23, 2008 bewerkt door Kameel Verplaatst Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 check in ieder geval ff het oliepeil van de koppeling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Ontstaat dit probleem ook niet als je koppelingscylinder lek is? Kan me herrineren dat Desp in Noorwegen net zoiets had en dat zijn koppelingscylinder inderdaad later de boosdoener bleek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Goed mogelijk Charlie, heb hetzelfde gehad en het verhaal klinkt hetzelfde. Kijk maar eens of je nog olie hebt in het resevoir. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjs78 Geplaatst December 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Hallo allemaal, Dank voor jullie tips en het meedenken, fantastisch! Ik ga zaterdag aan de slag en ga in ieder geval alle oliën vervangen (versnellingsbak & koppeling). Daarnaast ga ik kijken of de kabel in orde is en of er geen lekken zijn. Ik houd jullie op de hoogte. Fijne kerst! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Koppelingscylinder lek zie je niet aan de buitenkant normaal. Ergens intern raakt hij zijn vloeistof kwijt waardoor de druk niet goed genoeg vastgehouden kan worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 een hydraulische koppeling kan inwendig lekken. dit wil zeggen, als je het pedaal indrukt, dan moet de druk hiervan via de hydraulische vloeistof overgebracht worden op de drukcilinder van de koppelingsgroep. Als er een lek is in het circuit, dan ontsnapt de druk en gaat de koppeling niet vrijkomen, waardoor de motor steeds de versnellingsbak aandrijft. dit kan dus verklaren waarom hij zo slecht schakelt en kraakt in zijn achteruit. Eerst en vooral dus het oliepeil van de hydraulische koppeling controleren. Indien dit te laag staat of er geen meer in is, is de pomp aan het bell-house gegarandeerd kapot. Indien er nog wel olie in is en de koppeling komt toch niet vrij, zit er een fout in het circuit. Kruip eens onder de jeep en kijk eens of er een rubber vierkant dekseltje is ter hoogte van de bell house. Haal dit eruit en je kunt de koppelingsplaat zien zitten. Laat dan iemand het pedaal indrukken en kijk of de zaak vrijkomt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hi-Jack Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Denk eerder aan het priesas toplager welke te zwaar loopt met als gevolg dat de priesas mee blijft draaien. Dit verklaart het kraken in achteruit, het niet in 1e versnelling willen en het wegrijden met ingetrapte koppeling. Het veelvuldig schakelen(koppeling intrappen) zou verklaren waarom het na een tijdje rijden wat beter gaat en na de snelweg gaat het moeilijker omdat het dan weer een tijdje stil staat. In ieder geval suc6 en laat even weten wat het was. Jack Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst December 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2008 Hydraulische koppeling stuk, of de cilinder in het koppelingshuis, of de plunjer tegen het schudbord. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjs78 Geplaatst December 24, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2008 Wederom goeie tips allemaal! Ik ga er zoals gezegd mee aan de slag. Nog één laatste vraag: Welke olie is het beste voor de koppeling? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2008 remvloeistof of hydrauliek vloeistof Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst December 29, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2008 En? heb je een diagnose kunnen stellen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nathan1985 Geplaatst January 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2009 Ik heb hetzelfde gehad, ook met een handgeschakelde cherokee uit 1994. Bij mij waren de beide koppelingscilinders lek, zowel boven als onder. Dit was pas te zien nadat deze cilinders eruit waren gehaald. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.