Spring naar bijdragen

Versnellingsbak wil niet schakelen


wjs78
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds een week wil mijn versnellingsbak (handschakel 5-bak) niet meer schakelen. Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven:

- Als de motor koud is is hij met een draaiende motor niet in versnelling te krijgen;

- Vanzelfsprekend wel als de motor uit staat, dan kan ik wegrijden en met de nodige moeite van 1 naar 2 schakelen; 3, 4 en 5 gaat al iets makkelijker;

- Als hij in 1 staat, slipt hij. Hij kruipt langzaam vooruit als ik de koppeling helemaal ingedrukt heb.

- Als ik een poosje in de stad heb gereden (veel op en terug schakelen) gaat het al een stuk soepeler en is het kruipen in zijn 1 ook verdwenen.

- Als ik echter op de snelweg heb gereden, is het probleem weer terug. Ofwel, als ik een poos gereden heb en niet heb hoeven schakelen.

- Naar achteruit schakelen heeft altijd al het nodige gekraak in de versnellingsbak opgeleverd.

Volgens de Haynes manual kan het aan een gebrek aan, of slechte versnellingsbakolie liggen. Die heb ik al een poosje willen vervangen, maar het is er niet van gekomen. Kan dat echt de oplossing zijn? Of is er wellicht meer (koppeling, versnellingsbak zelf) aan de hand?

Alle hulp is welkom. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Willem

bewerkt door wjs78
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh je hebt gelijk! Excuses voor de vergissing.

Dank voor je reactie. Versleten koppelingsplaten echter, lijkt me dat je een voortdurend slippende koppeling hebt. In dat geval loopt ie alleen maar 'vrij'.

Als je platen versleten zijn, krijg je namelijk geen aandrijving op de assen. In dit geval is dat het probleem niet. Maar ik kan me vergissen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je gelijk in maar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat het volgens mij in het koppelingsgedeelte zit en niet de versnellingsbak aangezien hij in zijn 1 met de koppeling in vooruit gaat;), je kan denken aan drukplaat, druklager en misschien de kabel maar ik weet niet of de xj die heeft :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij in 1 staat, slipt hij. Hij kruipt langzaam vooruit als ik de koppeling helemaal ingedrukt heb
dit is niet slippen, maar ingrijpen, net het tegenovergestelde...

Ben je zeker dat de koppeling nog wel 'ontkoppelt' ?

Lijkt precies alsof je drukgroep constant de verbinding tussen motor en versnellingsbak behoudt.

Ik vermoed dat er ergens iets aan de afstelling van je ontkoppeling defect is.

Als het een kabelbediening is: check de kabel, de kabelhoes en de afstelling.

Als het een hydraulische koppeling is: dan is wellicht de hydraulische pomp naar de haaien.

Er is niets aan je versnellingsbak waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans,

Dank voor je reactie!

Klinkt aannemelijk wat je zegt. De koppeling pakt hem pas op het allerlaatste moment (diep intrappen).

Ik vraag me echter af waarom het verschil tussen warme/koude motor... Dat wijst namelijk op te weinig (of te dikke) olie die onderin de bak blijft hangen of iets dergelijks?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans,

Dank voor je reactie!

Klinkt aannemelijk wat je zegt. De koppeling pakt hem pas op het allerlaatste moment (diep intrappen).

Ik vraag me echter af waarom het verschil tussen warme/koude motor... Dat wijst namelijk op te weinig (of te dikke) olie die onderin de bak blijft hangen of iets dergelijks?

Ik denk dat het meer te maken heeft met druk opbouwen of idd een kabel. Dat heeft dan niks te maken met koude of warme motor.

Probeer eens als hij koud is een aantal keren de koppeling in te drukken, dan bouw je iets druk op mocht het een hydraulisch probleem zijn.

Ik (ver)denk idd ook de drukgroep..

bewerkt door Kameel
Verplaatst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een hydraulische koppeling kan inwendig lekken.

dit wil zeggen, als je het pedaal indrukt, dan moet de druk hiervan via de hydraulische vloeistof overgebracht worden op de drukcilinder van de koppelingsgroep.

Als er een lek is in het circuit, dan ontsnapt de druk en gaat de koppeling niet vrijkomen, waardoor de motor steeds de versnellingsbak aandrijft.

dit kan dus verklaren waarom hij zo slecht schakelt en kraakt in zijn achteruit.

Eerst en vooral dus het oliepeil van de hydraulische koppeling controleren. Indien dit te laag staat of er geen meer in is, is de pomp aan het bell-house gegarandeerd kapot.

Indien er nog wel olie in is en de koppeling komt toch niet vrij, zit er een fout in het circuit.

Kruip eens onder de jeep en kijk eens of er een rubber vierkant dekseltje is ter hoogte van de bell house. Haal dit eruit en je kunt de koppelingsplaat zien zitten. Laat dan iemand het pedaal indrukken en kijk of de zaak vrijkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk eerder aan het priesas toplager welke te zwaar loopt met als gevolg dat de priesas mee blijft draaien.

Dit verklaart het kraken in achteruit, het niet in 1e versnelling willen en het wegrijden met ingetrapte koppeling.

Het veelvuldig schakelen(koppeling intrappen) zou verklaren waarom het na een tijdje rijden wat beter gaat en na de snelweg gaat het moeilijker omdat het dan weer een tijdje stil staat.

In ieder geval suc6 en laat even weten wat het was.

Jack

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...