Spring naar bijdragen

GM en Chrysler krijgen 17,4 miljard dollar


Masis
 Share

Recommended Posts

De Amerikaanse president Bush heeft bekendgemaakt dat de autofabrikanten hun steun zullen ontvangen. Nu is er 13,4 miljard beschikbaar. In februari komt er nog eens vier miljard beschikbaar.

General Motors en Chrysler krijgen een lening van 13,4 miljard dollar van de Amerikaanse regering. Dat heeft president Bush bekend gemaakt op een persconferentie in het Witte Huis. Het geld komt uit het TARP-fonds (Troubled Asset Relief Program) dat aanvankelijk was bedoeld om de financiële wereld er weer bovenop te helpen. In februari komt er uit dat fonds nog eens vier miljard beschikbaar voor GM en Chrysler. Daarmee moeten de geplaagde autoconcerns het uitzingen tot maart. Beide bedrijven hadden aangegeven dat ze zonder de steun het einde van het jaar niet zouden halen.

Als de autofabrikanten niet voor 31 maart kunnen aantonen dat ze financieel levensvatbaar zijn, moeten ze de lening van de overheid meteen weer terugbetalen. Bush opteert er niet voor om de bedrijven failliet te laten gaan. Hij vreest dan een staking van autokopers en bovendien denkt hij dat de financiële crisis en de recessie er langer door zullen duren. Ook wil hij zijn opvolger niet met de afwikkeling van de bankroeten opzadelen. Als de concerns hun zaken echter niet op tijd op orde hebben, loert het gevaar van ‘Chapter 11’ echter nog steeds.

Bush vindt dat Chrysler en General Motors de steun hebben verdiend omdat hun zaken door de uitzonderlijke omstandigheden buiten hun schuld om ineens veel slechter zijn gegaan. “Normaal gesproken is het in Amerika logisch dat bedrijven die slecht presteren, failliet gaan,” verklaart Bush. Sinds 1980 zijn in de VS de autoverkopen niet meer zo schep gedaald als sinds de kredietcrisis. Begin december gaven de Amerikaanse ’Grote Drie’ aan dat ze 34 miljard dollar hulp nodig zouden hebben om de economische klappen te kunnen overleven.

Ford heeft te kennen gegeven (nog) geen overheidshulp nog te hebben. Zij willen hun kas vullen door Volvo binnen afzienbare termijn te verkopen.

Bron

Vraag me af of dit het probleem ook echt oplost, of dat het alleen maar een uitstel is. Ze deden er wel moeilijk over, het werd meerdere keren afgewezen. Als ze failliet zouden gaan, alle 3, zou dat voor totaal 2,5 miljoen werklozen zorgen.

Maar dan lees ik zoiets:

De Verenigde Staten hebben de afgelopen zeven jaar circa 904 miljard dollar (660 miljard euro) uitgegeven aan militaire operaties.
Dat is bijna 11 miljard dollar per maand! Dan kunnen ze toch ook wel makkelijk een paar miljard in de auto-industrie steken lijkt mij...

Chrysler heeft alle fabrieken een maand dicht gedaan. Linkje. Ook hebben ze de Viper fabriek in Detroit gesloten :thumbsup:

Weet bijna zeker dat er betere tijden zullen komen als Obama komt. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik heb laatst gelezen dat Hyundai:no: interesse heeft getoond voor

"ons" merk. Ik hoop dat Jeep er zelf weer bovenop komt of alleen verder gaat zonder Chrysler want Jeep heeft tot op heden het hooft boven water weten te houden.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

bewerkt door jeepat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb laatst in de gelezen dat Hyundai:no: interesse heeft getoond voor

"ons" merk. Ik hoop dat Jeep er zelf weer bovenop komt of alleen verder gaat zonder Chrysler want Jeep heeft tot op heden het hooft boven water weten te houden.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

moge god ons hiervan behoede:ohmy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...