Spring naar bijdragen

lagers achteras vervangen ?


Recommended Posts

ik heb nu al een poosje last van een schurend schavend geluid uit de achteras.

ik verdenk de lagers het gekke is , dat het geluid met een bocht naar rechts in geluid afneemt,en met een bocht naar links juist toeneemt.

ik snap er niks meer van ik heb al van alles geprobeerd om het geluid te lokaliseren , er zit nul speling op de wielen, en als ik de auto aan een kant op bokken zet en stationer laat lopen hoor ik niets ,dan lijkt het geluid weg.

als lagers stuk zijn moet je dit toch voelen door middel van speling???

is er misschien iemand in de buurt van wateringen/den haag die eens kan luisteren???,en weet iemand wat het kost om lagers in je achteras te vernieuwen.

wat trouwens ook vreemd is ,dat zodra ik remmen moet ,ik het schavende geluid ook in mn rempedaal voel.

alsof mijn remmen krom zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ricardo,

Ik zit met zoiets aan de voorkant, en nog een paar anderen hier op het forum ook.

het is niet omdat er geen speling op je wielen zit, dat daarom er geen lagers kunnen versleten zijn in je differentieel.

De wagen opkrikken en laten draaien is m.i. niet echt een goede manier om dit op te sporen, omdat je er wel een ton gewicht afhaalt en dan draaien alle lagers wat lichter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi frans weet jij hoe je dan kan checken of je lagers versleten zijn

misschien als het diff deksel eraf is kan ik meer zien want daar zitten toch ook lagers onder de lagerschalen ?

zo irritant om het geluid te lokaliseren

ik denk dat er trouwens geen 1 jeep is die helemaal geruisloos is, dit

omdat een jeep met 4x4 natuurlijk enorm veel draaiende delen heeft.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ricardo,

Ja, een goede vraag natuurlijk.

We zitten hier al gans de zomer met verschillende mensen over dit probleem te praten. blijkbaar is het dit jaar het jaar van de lawaaiierige differentiëlen... :)

Maar zomaar op het zicht zeggen of een lager defect is kan niemand.

Ik heb mijn diff's al open gehaald en volledig uitgekuisd: je ziet alles wel zitten, maar met het blote oog kan je er niets aan zien. en dan aan de wielen draaien, of zelfs de auto laten rijden als hij op steuntjes staat levert niet veel op. Je haalt immers het gewicht eraf en dat veroorzaakt m.i. ook veel van het lawaai.

Er zijn hier wel mensen op het forum met een getraind oor die misschien kunnen uitmaken wat er precies bij jouw scheelt hoor.

Wacht maar een paar dagen af, er komt heus wel reactie op je vraag.

Sterkte

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het geen wiellagers zijn, kan het misschien iets met de remmen zijn.

Uit eigen ervaring weet ik dat vuil en steentjes je het erg lasting kan maken. Zelfs een schokdemper die aan de bovenkant iets speeling op zit, maar krijg hem niet vast.

Zijn dingen waar ik zelf veel tijd aan heb besteed om het geluid oorzaak te kunnen vinden.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de lagers van mijn achteras waren volgens de keurmeester van de APK hoorbaar. Dat was reden tot afkeur. Mijn lagers zijn toen vervangen ( en daarna kon ik mijn beurs vervangen ! ggrr ). Zo constateerden dat, door gewoon aan het wiel te draaien en te luisteren. Bleek inderdaad na demontage een , volgens mij NIET noemenswaardige, doffe vlek op te zitten. Bijna met het blote oog niet te zien. Ze moesten hem op een bepaalde manier tegen het licht houden om het überhaupt te kunnen zien. Het was overigens ook een soort schurend geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Theo,

Dat is nou net wat ik bedoel met een 'getraind oor'...

Maar misschien is het ook statistisch te verklaren.

hier bij ons in België weten de keurmeesters van de technische controle aan de hand van bijscholingscursussen precies wat de zwakke punten zijn van alle automodellen.

Ooit ben ik dit 's te weten gekomen door iemand die dit wist te vertellen. Van zodra je met automerk X model Y bouwjaar Z binnenkomt, weten ze al dat een bepaald percentage aan een bepaald mankement gaat lijden. Dan is het makkelijk om de diagnose te stellen niet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

nou ik heb gelezen dat je er limitid slip in kunt gooien heb ook gelezen

dat je er vari lock in kunt gooien

hij kraakt achter dus wilde ik er iets ingooien dat dit minder werd wat kan ik het beste doen

ik denk zelf olie vervangenmet eentje waar ls al inzit of denk jij dat zo een flesje vari lock ook goed is

bedankt alvast

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had de voorste diff opengelegd alles laten wegdruppen... dan de oude silicone er af gescheurd en nieuwe gezet omdat hij lekte.... dus heb ik nieuwe silicone ertussen gezet(speciale van mopar) maar normaal moest het een hele nacht drogen ofzo... maar ik kon niet wachten dus het zal nog eens opnieuw moeten

als je diff niet lekt ofzo kan je het er gewoon ingooien maar pas op dat het niet overloopt anders heeft het niet veel nut denk k...

ben zelf geen expert hoor misschien een tweede mening iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

grommelt??? is het niet je homokineet die versleten is ???

is je ashoes nog heel ?

ik had een paar weken ook (weer) een raar geluid in de auto .

Alleen bij vlot wegtrekken ,bleek achteraf na de (apk) dat er een kruisje van de voorste as die in de tussenbak gaat voor 1/4 finaal afgebroken was.

en dat schavende geluid wat ik rechtsachter constant heb ?????? ik weet het niet meer dacht eerst aan een lager maar nu zei de keurmeester dat het ook best het kroonwiel uit het achterste diff kan zijn..

ik neem het maar voor lief ik heb er nu 20.000 km met dit irritante geluid op zitten en het word niet erger, dus het zal wel meevallen

Ik vraag mijn eigen af of er GC zj zijn die geruisloos zijn ik denk het niet:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...