Spring naar bijdragen

Koplamp "dingentje"


Recommended Posts

Okay , na afgelopen week flink wat rondgetuft te hebben, ook met de batterij verstralers & breedstralers voorop kwam net voor ik thuis kwam een raad "dingentje" tegen.

( extra lampen zitten keurig over extra relais-geschakeld )

Verlichting viel volledig uit, ( dus ook de dashbord verlichting )

Kon worden "gereset" door de verlichting aan/uit te zetten.

Daarna het probleem niet meer kunnen terug krijgen.

Viel me wel op dat het waarschuwings-tuuuuuutertje van de verlichting bij motor-uit het niet meer doet, tot wat geprobeer / geschakel met de

verlichtings-knop.

Spul doet het nu weer , ook het tuuuuuutertje.

1e verdenking is natuurlijk de schakelaar zelf, zo te lezen op het forum

gaan die wel vaker kapot.

( of als iemand nog een andere sugestie heeft ? )

Maar, zit nu te denken om de verlichting schakelaar ( de trek-knop ) te vervangen voor een gewone wip-schakelaar, kan die nooit meer problemen

veroorzaken.

Heeft iemand dit wel eens gedaan ? Is het te doen of beter gewoon

een nieuwe orginele te steken ?

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Stefan. Ik zou er gewoon een orginele nieuwe inzetten. Het gaat dan allemaal weer jaren mee. Er zitten toch nog wel veel aansluitingen, dus lijkt het me ingewikkeld om andere schakelaars te gaan gebruiken. Een advies is om de dimming van de dashboardverlichting niet te gebruiken. Dus gewoon vol aan. Dimming gaat via een weerstand,dus wordt behoorlijk warm.

De werking van de nieuwe schakelaar zal je verbazen: geen twijfelachtige bewegingen inwendig meer, maar voelbaar een duidelijke werking.:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank heren, hou het dan gewoon op vervangen,

ding heeft al eens eerder problemen gegeven, kan nooit kwaad een

nieuwe steken.

( had .. kuch.. ) .. alleen niet zoveel trek om dat dashbord open te maken.

Maarja..

Moet wel lampjes houden ;)

Zal em binnenkort eens openmaken , zag dat '94 net het omslag-jaar was met welke schakelaar ik nodig heb.

( lekker dan.. 2x open maken! :no: )

Toch nog allemaal goed gelukt, dik 2500km in een week, 1 warme rem en een niet lekker werkende schakelaar. Valt mee ! :yes:

( okay okay.. voor het tripje er zat werk aan gehad natuurlijk )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mee eens!!

Ik zou alleen wel een relais plaatsen tussen de lampen en de shakelaar, de normale situatie is dat alle stroom door de schakelaar gaat en deze ook erg warm wordt (de mijne was gesmolten)

Pullie. Bedoel je de stroom die van de schakelaar komt als stuur/schakelstroom voor een relais te gebruiken en de voeding voor de lampen van de accu door/via het relais naar de lampen laten lopen. Zodat de schakelaar ontzien wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pullie. Bedoel je de stroom die van de schakelaar komt als stuur/schakelstroom voor een relais te gebruiken en de voeding voor de lampen van de accu door/via het relais naar de lampen laten lopen. Zodat de schakelaar ontzien wordt?

<_< hoe minder stroom in de cabine hoe beter, heb een keer een autobrand gehad en wil dat nooit weer hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeerde er net achter te komen welke schakelaar te kopen,

kleine complicatie :huh: < zoals altijd ? >

Door wat bonus matriaal aan audio spulletjes kan de voorplaat van m'n dashbord er niet helemaal af.

Ja.. dat kan wel, moet ik voor naar de inbouwer , alleen is die momenteel wat ver weg.

Heb nu de plaat voor de 1/2 weg kunnen krijgen, maar kan nog niet bij de

schakelaar zelf komen.

Hoe zit dat gekke ding nu vast ??

Moet de komplete voorkant er uit ( tellers enz.. ) of probeer ik het nu gewoon vanaf de verkeerde kant.

Als je onder de schakelaar zit, zit er een hoop ijzer in de weg.

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Stephan, Er zijn meerdere topics van het vernieuwen van de schakelaar.

Onderste dashboard d.m.v. 7 schroeven eraf.

Dan knop zover mogelijk uittrekken en onderin de schakelaar een pinnetje indrukken. Nu kan je de knop geheel eruithalen. Holle moer vanvoren met een brede schroevendraaier erafhalen. Connector eraf en klaar is die.:huh:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had gezocht , ja.. echt, alleen je wilt dus niet weten hoeveel onderwerpen

er zijn met.. "licht" "lichtschakelaar" of dat soort varianten :huh:

Had inmiddels op gegeven & spul weer terug gebouwd, van de week poging 2 & op zoek naar het pinnentje.

Even zien welke er bestelt moet worden.

Komende maand nog een hoop kilometers te maken met Jeepje, moet het wel allemaal weer op orde zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Denk zal eens een update maken,

En jawel, het pinnetje gevonden ;)

Met een beetje klooien, kwam ik er echter achter dat er een relais wat los zat ( en.. hoe toevallig (?) nét het relais wat mee klikte bij het aanzetten van de verlichting )

Soort mini-relaisje, had ze nog nooit gezien, zal wel iets Amerikaans zijn ;) Hij zit op die relais-plaat die geschroeft op de onder-dashbord-plaat zit ( 3x woordwaarde?)

Dus.. relaisje aangedrukt, en ga het eerst eens zo proberen.

De storing heeft zich alleen laten zien na ongeveer een uur of 2(?) rijden met verlichting aan, de keer daarvoor pas na een uur of 8 rijden.

- ook zo iets raars -

Sappig detail.. kuch, kreeg de schakelaar er niet uit, had de trek knop er uit geklikt , en die grote moer los gedraait. Alleen de schakelaar zelf zat klem achter "iets" in het dashbord.

Ding wilde er gewoon achteruit niet uit.

Helaas kan door de audio instalatie de dashbord plaat er niet zo eenvoudig uit, ( die waar je tellers inzitten )

Dus het spul nog maar even laten zitten, dit zal bij de audio-boer moeten gebeuren als het er echt uit moet. :P

Tja, over een week moet ie weer mee op een lange rit, maar zien of het dan is opgelost of dat het weer erg donker word op de autobahn :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik zit er toch meer aan te denken dat je lichtschakelaar bezig is kapot te gaan.

Of dat de conector achter op de schakelaar niet goed vast zit.

De schakelaar schakelt namelijk twee lijntjes, één voor gezekerd voor de diverse lampjes in en rond je auto.

En één niet voor gezekerd, maar beveiligt dmv een soort bimetaal in je schakelaar voor je koplampen.

Omdat bij jouw alles uit viel is de gehele schakelaar/conector verdacht.

Anders viel alleen je koplampen uit, door het aanspreken van de inwendige zekering en die moet je echt dan even laten afkoelen.

Of de rest viel uit, en dan moet je een zekering vervangen.

Beide hoor ik je niet over!

Aan het lijntje wat voor gezekerd is hangt ook een (print)relais voor je radio verlichting!

En komt al in bij de eerste stand van je schakelaar.

Misschien hoorde je die?

Volgens mijn onderdelen boek is er maar één schakelaar nr 4565 320

Wel zijn er meerdere knopen en afdekplaatjes.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeieavond , ja, klopt u heeft gelijk.

Was ondertussen ook redelijk in die buurt gekomen, alleen dat die relais pas ging bij de "1e" stand, die nog niet gevonden :blush:

Pest is, wil zonder problemen een nieuwe steken , alleen omdat m'n xj'tje op het omslag jaar zit ( '94 ) kunnen er bij mij 2 versie's in zitten.

DAT is niet zo erg, alleen om dit te kunnen zien moet ik 260km verderop zijn om die zooi eruit te bouwen ( ivb audio systeem )

Dan nieuwe bestellen...

Dan weer naar audio-shop, nieuwe inbouwen..

Komende 2 weekenden gaat het echt niet lukken om naar Haarlem te rijden voor de operatie , tegen die tijd maar wat proberen af te spreken met een onderdelen verkoper om voor mij pard allebij de schakelaars te kopen "kijken welke er in moet" , dan diegene die overblijft weer terug te sturen.. zo iets.

Anders word het wel heel idioot allemaal, die dingen zijn nu ook weer niet zo goedkoop om ze maar allebij te bestellen om zeker te weten dat k de goeie heb.

Toch raar.. heel in het begin wat problemen met de verlichting gehad "zelfhelend geen last mee van storing gehad"

-----

Zat me zo te bedenken.. in theorie is de schakelaar ook te omzeilen

( in theorie :blink: )

2 relais onder de motorkap, 2 schakelaars in de auto..

1 relais op 1 koplamp-draad aansluiten

1 relais op 1 parkeer/stads lamp aansluiten ( die geeft ook dashbord stroom )

bedien je het spul vanaf de verkeerde kant, maar heeft wel alles stroom.

( als er nergens een diode tussen zit )

Dan zou je in theorie (!!!) de "oude" schakelaar helemaal buiten spel zetten, en eventuele storingen..

( verdenk ook stiekem dat er iets niet helemaal lekker zit in m'n zekeringen-blok )

Toch ??

Stefan ( zzzzzz )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ze bij mij besteld , wil ik wel afspreken dat je er 1 mag retourneren.

Goeieavond , ja, klopt u heeft gelijk.

Was ondertussen ook redelijk in die buurt gekomen, alleen dat die relais pas ging bij de "1e" stand, die nog niet gevonden :blush:

Pest is, wil zonder problemen een nieuwe steken , alleen omdat m'n xj'tje op het omslag jaar zit ( '94 ) kunnen er bij mij 2 versie's in zitten.

DAT is niet zo erg, alleen om dit te kunnen zien moet ik 260km verderop zijn om die zooi eruit te bouwen ( ivb audio systeem )

Dan nieuwe bestellen...

Dan weer naar audio-shop, nieuwe inbouwen..

Komende 2 weekenden gaat het echt niet lukken om naar Haarlem te rijden voor de operatie , tegen die tijd maar wat proberen af te spreken met een onderdelen verkoper om voor mij pard allebij de schakelaars te kopen "kijken welke er in moet" , dan diegene die overblijft weer terug te sturen.. zo iets.

Anders word het wel heel idioot allemaal, die dingen zijn nu ook weer niet zo goedkoop om ze maar allebij te bestellen om zeker te weten dat k de goeie heb.

Toch raar.. heel in het begin wat problemen met de verlichting gehad "zelfhelend geen last mee van storing gehad"

-----

Zat me zo te bedenken.. in theorie is de schakelaar ook te omzeilen

( in theorie :blink: )

2 relais onder de motorkap, 2 schakelaars in de auto..

1 relais op 1 koplamp-draad aansluiten

1 relais op 1 parkeer/stads lamp aansluiten ( die geeft ook dashbord stroom )

bedien je het spul vanaf de verkeerde kant, maar heeft wel alles stroom.

( als er nergens een diode tussen zit )

Dan zou je in theorie (!!!) de "oude" schakelaar helemaal buiten spel zetten, en eventuele storingen..

( verdenk ook stiekem dat er iets niet helemaal lekker zit in m'n zekeringen-blok )

Toch ??

Stefan ( zzzzzz )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Geef als je wil, even de twee nummers van de schakelaars en ondersteun die nummers met een foto.

Ik heb ook een 1994er, dus voor mij en mensen die dit lezen in de toekomst is het wel interessant om het verschil te weten.

Om dan wel in één keer de goede schakelaar te bestellen.

Bedankt al vast.

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...