Spring naar bijdragen

Spelling??


Roland
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Afgelopen Zondag op weg naar huis na de tourrit hoorde ik af en toe een raar rammelend/schurend geluid onder de Jeep vandaan komen.

Vandaag ff onder de Jeep gekeken en niets kunnen vinden,Alleen spelling op de uitgaande as naar de achteras, is dit normaal of mag hier geen spelling opzitten???? (Ok is het daar nat van de olie, niet zeiknat maar er zit duidelijk olie)

Ook kan ik de aandrijfas naar de vooras met de hand rondraaien absolut geen weerstand,is dit normaal???

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, in principe mag er geen duidelijke speling in zitten. Misschien kruisje(s) aan vervanging toe?

De olie, ik neem aan dat het wat 'zweet' kan erop duiden dat je pinion kering ook vervangen moet worden.

Alles in een keer doen is wel zo makkelijk.

Dat 'rammelen' heb je dan zeker meestal met optrekken/gas geven?

Kijk ook even naar de kruisjes van de vooras, als daar één van kapot is kan dat ook behoorlijk gaan rammelen... ook daar mag geen speling op zitten.

Als die (of 1 ervan) kapot zijn, kun je ook de voorste aandrijfas erg ver rond draaien.

Schurende geluiden is wel vreemd.. waar komt dat ergens vandaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisje zit geen speling op, speling zit duidelijk op de as die uit de (tussen)bak komt(zekker 1 mm:wacko: en bij nadere inspektie zit ermeer olie tegen de bodemplaat dan ik dacht:unsure:)

Vooras zitten 2 nieuwe kruisjes op rammelen ook niet, en de as NAAR de vooras kan ik onbeperkt ronddraaien:unsure:.

Het is niet echt een rammel en ook niet echt een schurend geluid.

Gr Roland.

bewerkt door Roland
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een beetje zitten lezen hier, en nu las ik dat als de jeep verhoogd wordt je ook een SYE nodig hebt:huh:. ik vraag me af of dat er wel op zit??

1000492gv6.jpg

Ik kan me voorstellen dat als de hoek te klein wordt het lager meer op z´n donder krijgt!! (en dus speling)

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat je je vooras zo ronddraait is normaal, die wordt alleen ingeschakeld als je hem in 4wd zet,

Maar dan mag de as toch niet draaien als beide voorwiellen op de grond staan, of zie ik dat verkeerd:unsure:.

om speling op je kruisjes te vinden moet je wel de versnellingsbak in ze vrij zetten, die 1mm speling uit je tussenbak zou ik me niet zo veel zorgen om maken

Als dit het lekken kan verhelpen, wil ik het toch graag aanpassen (liever dan dat ik de tussenbak aan gort draai omdat er geen olie meer inzit) en ik wil het graag goed voor elkaar hebben:P, en heb ik nu een SYE of niet:blink:. en hoe "dringend" is dit nodig met een verhoging van 7 inch (2 inch veren met schokbrekers, 3 inch bodylift, 2 inch shakle lift)???

Moet nog veel leren over en € uitgeven aan Jeep:whistle:

Gr Roland.

bewerkt door Roland
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat lekken van de tussenbak verhelp je door de keering te vervangen, die 3"bodylift hoef je niet mee te rekenen, en een sye heb je niet, en naar mijn mening niet nodig ook.

Waneer heb je dan een SYE nodig??? (ik weet het!! Ik wil graag alles weten:whistle:)

Als er minder speling op het lager(s) zit dicht de keerring dan niet beter af (er zit net een nieuwe keerring in:wacko:)

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan het mis hebben.

maar volgens mij is jouw tussenbak niet verlaagd?

maak anders eens een foto van de complete aandrijfas en de plaat onder de tussenbak, "daar waar hij aan het chassis vast zit"

Voor zover ik weet is de tussenbak niet verlaagd, de plaat zit direct op het chassis, zal morgen ff een foto maken.

Dit is om de hoek groter te maken??? Veel werk???

start ook de auto eens en zet hem in 4wd, en probeer dan nog eens de vooras te draaien.

Ga ik morgen ook ff proberen.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je 2"langere schommels en 2"verhoogde verenpakket hebt dan moet je wel je tussenbak laten zakken om de juiste hoeken op je kruiskoppelingen te krijgen, zo zijn er ook nog wiggen om tussen je bladen en as te leggen zodat je pignionas wat meer omhoog gaat wijzen, de voorste en de achterste koppeling moeten zo ongeveer bijna dezelfde hoek maken, anders kost het een hoop kruisjes, en als je aandrijfas onder spanning staat dmv de versnelling is dit bijna niet te ontdekken, maar wel te merken met optrekken, gasgeven gas loslaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een beetje aan het lezen geweest hier (Ook jou draadje uit 2004 Menno:P), en ik ben tot de conclusie gekomen dat de tussenbak moet zakken:wacko:.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?? Of is het alleen een kwestie van de spacers er tussen??

Blijft alleen nog de vraag, waneer is een SYE nodig.

Bedankt voor de input:yes:.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een beetje aan het lezen geweest hier (Ook jou draadje uit 2004 Menno:P), en ik ben tot de conclusie gekomen dat de tussenbak moet zakken:wacko:.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?? Of is het alleen een kwestie van de spacers er tussen??

Blijft alleen nog de vraag, waneer is een SYE nodig.

Bedankt voor de input:yes:.

Gr Roland.

Het kan zijn dat de tussenbak pook niet meer netjes schakelt, omdat die natuurlijk met de tussenbak omlaag gaat.

Verder is een SYE echt nodig als een tussenbak verlaging niet helpt tegen het trillen van de aandrijving. Dus eerst verlagen en dan maar weer zien.

SYE in combinatie met een verstevigde aandijfas is trouwens een top idee mocht je ooit wat centjes overhebben, het verschil in rijgedrag is aanzienlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo.

Afgelopen Zondag op weg naar huis na de tourrit hoorde ik af en toe een raar rammelend/schurend geluid onder de Jeep vandaan komen.

Vandaag ff onder de Jeep gekeken en niets kunnen vinden,Alleen spelling op de uitgaande as naar de achteras, is dit normaal of mag hier geen spelling opzitten???? (Ok is het daar nat van de olie, niet zeiknat maar er zit duidelijk olie)

Ook kan ik de aandrijfas naar de vooras met de hand rondraaien absolut geen weerstand,is dit normaal???

Gr Roland.

Hoeveel inch is jouw jeep verhoogd? Bodylift niet meegerekend. Heb jij bij die verhoging shims gebruikt om je achteras te kantelen?

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je transfercase niet verlaagd is. Dat moet je zeker doen als je een jeep gaat verhogen icm de keggen ( shims) om je as te kantelen.

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan zijn dat de tussenbak pook niet meer netjes schakelt, omdat die natuurlijk met de tussenbak omlaag gaat.

Wat kun je daar eventueel aan doen?? (Als het straks niet meer goed werkt)

SYE in combinatie met een verstevigde aandijfas is trouwens een top idee mocht je ooit wat centjes overhebben, het verschil in rijgedrag is aanzienlijk.

Ga eerst de tussenbak verlagen (en de keering en eventueel lager vervangen van de uitgaande as) en dan bekijk ik het nog eens:whistle:.

Hoeveel inch is jouw jeep verhoogd? Bodylift niet meegerekend. Heb jij bij die verhoging shims gebruikt om je achteras te kantelen?

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je transfercase niet verlaagd is. Dat moet je zeker doen als je een jeep gaat verhogen icm de keggen ( shims) om je as te kantelen.

Mvg

Jeep is 4" verhoogd (Excl 3" Bodylift)

Heb de auto 3 maanden geleden zo gekocht en i.v.m. werk nu pas tijd om me er echt in te vediepen.

Achteras is volgens mij ook niet gekanteld.

Zal morgen ff naar Wommels bellen of daar de benodigde onderdelenliggen. Is toch wel iets wat ik zo snel mogelijk voor elkaar wil hebben:unsure:.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal morgen ff naar Wommels bellen of daar de benodigde onderdelenliggen.

Dan zul je waarschijnlijk ook wel weer wat goed advies meekrijgen... goed bezig.

wat de pook betreft..

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de YJ situatie van een verlaagde tussenbak, maar je kan de pook/stangen iets verlengen of een klein stukje uit het plaatje vijlen onder de middenconsole waar de pook doorheen loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zul je waarschijnlijk ook wel weer wat goed advies meekrijgen... goed bezig.

Ben een paar keer bij Nico geweest en het is gewoon een gezellige bende daar:lol:, Ik heb ook wel het idee dat Nico wel weet waar hij over praat:yes:.

wat de pook betreft..

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de YJ situatie van een verlaagde tussenbak, maar je kan de pook/stangen iets verlengen of een klein stukje uit het plaatje vijlen onder de middenconsole waar de pook doorheen loopt.

Ga ik wel zien als het zover is. (vijlen/zagen zal het probleem ook niet zijn.)

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel op het internet zitten zoeken maar ze adviseren bij een 2.5 inch verhoging al een transfer lowering kit. Ik ben van mening als ik dit alles goed heb gelezen dat je bij een 4 inch verhoging het niet alleen red met een transfer lowering kit maar wie weet zal Nico daar anders over denken. Maar als ik alle merken even bekijk die 4 inch verhogingen verkopen adviseren ze allemaal een transfer lowering kit en een SYE kit icm met shims om je achteras te kantelen. Dan speel je dus echt op safe!

Blijf wel van mijn SYE kit af als je bij Nico bent :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat hij in totaal op 4"komt je shakels geven niet de voledige 2" verhoging.

maar goed als je gelijk geld uit wilt geven, dan moet je een sye instaleren

die versnellingspook is niet zon probleem even bij de 2de 4de en achteruitversnelling wat wegvijlen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel op het internet zitten zoeken maar ze adviseren bij een 2.5 inch verhoging al een transfer lowering kit. Ik ben van mening als ik dit alles goed heb gelezen dat je bij een 4 inch verhoging het niet alleen red met een transfer lowering kit maar wie weet zal Nico daar anders over denken. Maar als ik alle merken even bekijk die 4 inch verhogingen verkopen adviseren ze allemaal een transfer lowering kit en een SYE kit icm met shims om je achteras te kantelen. Dan speel je dus echt op safe!

Eerst maar afwachten wat de Jeep doet met een transfer lowering kit:B.

Blijf wel van mijn SYE kit af als je bij Nico bent :)

Als het past:whistle:

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben een paar keer bij Nico geweest en het is gewoon een gezellige bende daar:lol:, Ik heb ook wel het idee dat Nico wel weet waar hij over praat:yes:.

Ga ik wel zien als het zover is. (vijlen/zagen zal het probleem ook niet zijn.)

Gr Roland.

Dit vond ik op de site van rubicon express.

Stock Jeeps have a slip yoke style output shaft at the rear driveline. This stock design is not conducive to off road use nor the steeper operating angles caused by suspension lifts. To ensure smooth and durable driveline operation, you should convert to a fixed yoke output and install a rear CV driveshaft.

We highly recommend a SYE on all lifts over 3.5". This Heavy Duty SYE kit includes a new output shaft that is larger than the stock unit for extra durability. No core required

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net Nico aan de telefoon gehad, Ga er morgen heen en gaan we kijken wat de beste oplossing is.

Straks eerst maar eens kijken of or nog voldoende olie op zit:wacko:.

Is dat de plug op de foto (Zie bericht #4) onder dat rood/grijze typeplaatje??

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...