Dieseltank Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Hallo! Heeft iemand advies? De zekering van de knipperlichten (15A) en van de remlichten (25A) branden tegelijk door. Gisteren voor zover mogelijk de bedrading onder het dashboard gecontroleerd, maar vind geen kortsluiting. Daarna bleven de zekeringen heel, tot vanmorgen na drie kilometer. Heeft iemand een tip, of is het draad voor draad nakijken? Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 2 circuits die tegelijkertijd doorbranden ? Lijkt erop dat ze samen iets gemeen hebben: kortsluiting Haal 's de stekkers van je lichtblokken en steek er goede zekeringen in. Branden ze niet door, dan zijn de kabels + de fichen nog in orde Branden ze wel door ---> oei ! Dan één voor één de stekkers monteren : branden ze plots door, dan is waarschijnlijk één van de lichtblokken binnenin defect. Kan een metalen plaatje zijn die losgekomen is, of iets anders. eliminatiemethode werkt altijd. heb je onlangs iets uitgespookt met water of zo ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst August 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 2 circuits die tegelijkertijd doorbranden ?Lijkt erop dat ze samen iets gemeen hebben: kortsluiting Haal 's de stekkers van je lichtblokken en steek er goede zekeringen in. Branden ze niet door, dan zijn de kabels + de fichen nog in orde Branden ze wel door ---> oei ! Dan één voor één de stekkers monteren : branden ze plots door, dan is waarschijnlijk één van de lichtblokken binnenin defect. Kan een metalen plaatje zijn die losgekomen is, of iets anders. eliminatiemethode werkt altijd. heb je onlangs iets uitgespookt met water of zo ? Ja, nu je het zegt! de ellende is begonnen met een aanhanger in een plensbui. Zondag op de Maasvlaket bleef de stekkeraansluiting voor de aanhanger ook niet droog. Ik ga die eerst openschroeven. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 de ellende is begonnen met een aanhanger in een plensbui Dat is al een goed begin ! De eliminatiemethode kan beginnen. Altijd het meest voor de handliggende bekijken vooraleer het uit te sluiten. Straks zit die stekkerdoos van je aanhangwagen vol smurrie, of is er een pin geplooid, of liggen er draden tegen elkaar... je vindt vast wel iets... ben benieuwd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Dat de zekering van remlichten én knipperlichten tegelijk gaan, is niet zo raar, trouwens. Knipperlicht achter en remlicht zijn immers hetzelfde bij een CJ.... Ofwel: Het oplossen van het ene probleem verhelpt meteen het andere! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Het oplossen van het ene probleem verhelpt meteen het andere! Was alles maar zo eenvoudig... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronnie123 Geplaatst August 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Achterlichten al eens los gehaald? Mogelijk kan er gewoon iets mis zijn met een van de fitinkjes (afgebroken of verbogen). Kan door trillen af en toe sluiting maken. Het kan zelfs gewoon een defect lampje zijn. (defecte gloeidraad rolt dan mogelijk over de aansluitdraden in de lamp) Gaan de zekeringen er spontaan uit of bij het remmen oid? Je schrijft dat het drie kilometer goet ging. Deed de verlichting het wel normaal die drie kilometer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst August 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 25, 2008 Probleem lijkt opgelost, ook na een proefrit! Heb eerst na de tip van Frans de stekkerdoos opengemaakt: hier bleek niets aan de hand. Vervolgens volgde ik de kabel naar de stekkerdoos en kwam bij een pleek die tegen de uitlaat was gekomen: blanke draden! Ik heb voorlopig de kabel naar de stekkerdoos afgeknipt ( en de eindjes geisoleerd). Nieuwe zekeringen er in en alles werkt, zelfs mijn interieurverlichting! Bedankt voor de tips, dit scheelt uren, zo niet dagen, zoeken en bergen zekeringen. Op naar het volgende probleem. Bert ps. als je de tijdklok uit het dashboard haalt, heb je door het gat, met een lampje van onder af, een heel goed zicht op je zekeringkast. Op die manier kun je tenminste zien waar de zekeringen in moeten. Welke idioot/amerikaan (no offence) bedenkt nou zo een plek voor zekeringkast! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2008 .... Welke idioot/amerikaan (no offence) bedenkt nou zo een plek voor zekeringkast! Dit is hem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2008 (bewerkt) Dit is hem Jazeker !! Ik herken hem ook. Dat is die stierenl*l die er 's nachts van wakker ligt, hoe hij overdag mecaniciens zou kunnen pesten... August 27, 2008 bewerkt door 87wrangler Sterretje geplaatst ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 26, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2008 Goed...... over zekeringen maar weer;) Heb er flink om moeten lachen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 27, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2008 Heb er flink om moeten lachen Om het probleem van dieseltank ? Of om de intelligente blik van de ingenieur ? Nu terug over zekeringen: het is inderdaad maar best dat dit bestaat. Ongelooflijk hoe in een auto draden een eigen leven gaan leiden. In onderhavig geval spreken we dus van een zeer erge beschadiging die zonder zekering wel desastreuse gevolgen zouden hebben gehad. Electriciteit is en blijft een gevaarlijk iets. Daarom geef ik altijd de goede raad aan mezelf: als een zekering springt, heeft dit een reden. zomaar een andere erin plaatsen en hopen dat het goed blijft is niet de juiste methode. Een 12 volt accu is niet te onderschatten ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.