Spring naar bijdragen

Motorisch Probleem?


Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Ik heb er een vraagtekentje achtergezet bij motorisch probleem, want ik weet niet of het motorisch of electrisch /sensor/ etc... is.

Zoals ik in mijn welkomsthread al had gemeld heb ik een 1997 Jeep Grand Cherokee Laredo 4.0 automaat (3 versn.) gekocht.

Nu is het probleem dat het beruchte "Check Engine" lampje is gaan branden 2 dagen geleden. Raar is dat dat lampje nu ook weer uit is?

Maar goed, dat terzijde, het probleem is als volgt.

Als ik met de auto rijd en op 30 miles (50KM) dan gaat de auto hikken.

Oftewel, het lijkt alsof hij tussen 2 versnellingen hangt.

Ik ga het nog beter proberen te omschrijven........

Ik start de auto, ik rij er mee, niets aan de hand... totdat de motor warm is (denk ik) en de automatische choke uitslaat?

Als ik dus ongeveer 5 minuten aan het tuffen ben begint het...

Dan zit ik rond de 30 mile per uur, dan wil de motor afslaan of zo, gas bijgeven maakt het alleen maar erger, dan is het.... HIK...HIK...HIK...HIK..

Wat ik dan doe is het gas los, in de vrij... dan een beetje gas bijgeven, dan loopt de auto weer redelijk normaal. weer in de versnelling en weer verder rijden.

Verder, als ik de auto uit laat rollen tot bijna stilstand, dan is er hetzelfde probleem. dan sta ik bijna stil en dan zie ik de toerenteller tussen 200 en 800 toeren schomellen. met daarbij het nodige gehik van de auto.

Als ik eenmaal stil sta, dan heb ik het nu 2 keer gehad dat hij dat ook nog blijft doen. (dan even de automaat in vrij en dan weer in de versnelling en de motor loopt dan op 500 toeren.)

Tot zover het "gehik" van de auto.

Wat mij verder opvalt is dat wanneer de motor koud is deze loopt als een zonnetje. mooi rustig en constant.

Wanneer de motor warm is, dan loopt deze onrustig. Heb zelfs het idee dat de motor hier en daar wel eens een vonk wil missen op een van de cylinders.

Rotor en verdeelkap zijn reeds vervangen, ook de bougies zijn vervangen.

Ik ga in ieder geval morgen de bougiekabels vervangen, better be save than sorry.

nu is het probleem dat ik die Jeep net een paar dagen heb, dus ik weet absoluut niet waar ik moet gaan zoeken naar een "raar" probleem als deze.

Ik krijg zelf een beetje het idee dat de auto teveel benzine krijgt?

Nu heb ik gelezen dat je ergens code's af kan lezen in een display over de "Check engine" problemen die hij heeft gehad? maar nu is de vraag waar kan ik die aflezen?

Een hoop vragen, ik hoop dat er iemand is die dit probleem ook wel eens heeft gehad en mij kan vertellen hoe ik het op moet lossen.

Alvast bedankt voor de reacties! :bye1:

Als er iemand is die mij hiermee kan helpen heel graag! als ik er iets voor meot doen, zoals iets nakijken of verdere informatie verstrekken.. laat het me even weten. dan duik ik eens lekker onder de motorkap :lol:.

Alvast bedankt!!:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn ZJ werkt het als volgt:

Contact aan, startonderbreker uitschakelen, maar niet starten. Dan minimaal 3 keer snel uit en weer aan. Daarna aan laten staan, maar absoluut niet starten.

Even wachten, en het Check-engine lampje begint te knipperen. Als bijzonder extraatje komen de codes ook in cijfers op de display van de kilometerteller. 55 is de laatste code.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, goede reacties :P

Ok dat verhaal over die startonderbreker, hoe zet ik die uit? En uuuh... Waar zit dat ding?

M.a.w. Hoe doe ik dat?

Ik wist niet eens dat dat ding een startonderbreker heeft....lol

Ik heb wel de volledige lijst met codes gevonden (en veilig gesteld op de pc).

Ik hoor het graag :bye1:.

voel me wel een Jeep-noob nu hoor...lol

Oh ja, ik woon in Den Haag, dus rotterdam is nog wel aan te tuffen.

Nu heb ik morgen een vrije dag, dus umm..... indien het uitkomt???

Moet ik wel even aan moeder de vrouw vragen, want die is ook vrij.. maar die vindt het vast leuk om mee te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk wordt de startonderbreker uitgeschakeld als je de afstandsbediening van de centr. vergrendeling gebruikt. Dan kan je dus meteen starten als je bent ingestapt, hoewel er ook modellen zijn waarbij na een half minuutje de startonderbreker zelf weer inschakelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mijn gegevens zijn de codes 12 en 21....

code 12 = transmission speed sensor.

code 21 = lambdasonde.

is dit correct?

Misschien is een van de 2 de oorzaak van de ander?

Code 12 is volgens mij de mededeling dat de accu was losgekoppeld van de accu. En dat gebeurt dus door de startonderbreker. Bijna iedereen heeft die.

Code 21 geeft inderdaad aan dat er iets mis is met de lambdasonde en daar gaat de motor inderdaad niet beter van lopen. Kan een geoxideerd contactje zijn (dat ding zit in de uitlaat, vlak bij het uitlaatspruitstuk). Een nieuwe kost tussen 100 en 120, exclusief montage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm, even terug naar de Jeep dealer dus!

Volgens de papieren die ik heb gekregen van de vorige eigenaar is dat lambda sonde ding een paar weken geleden vervangen.

Ook heb ik nog even van de vorige eigenaar gehoord dat de bougies niet waren afgesteld met een voelermaatje om ze op de juiste afstand te zetten.

het bleek dat cylinder 3 al een verbrande bougie had... lekkere garage dus.

Dus.... garantie :yes:

Gaan die dat maar mooi even oplossen daar.

Iemand ervaring met de 4x4 Scheveningen garage?

En waar brengen jullie de Jeep voor eventuele reparatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren aan de scanner gehad en diverse foutcodes opgeschreven. Eén ervan was P0132 : Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor1). Na een testritje met de Jeep en de symptoombeschrijving zou het heel goed kunnen dat er een deel van zijn problemen inderdaad voortvloeien uit de lambda-sensor. Even de code opgezocht : <<<KLIK>>> ; lambda-sensor zou kortsluiting kunnen maken, verkeerd kunnen zijn aangesloten of stomweg kapot zijn.

Daarnaast nog meldingen over misfires, een katalysator die niet helemaal meer jofel is en een paar brandstofmeldingen. Ik begreep dat hij nu eerst de lamda-sensor gaat laten vervangen (zou al vervangen zijn) en de bougies door allemaal dezelfde. Er zit nu ook een andere tussen en er was iets met gapping. Mogelijk is die ene ook een verkeerd type met de misfire-melding als gevolg.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(dat ding zit in de uitlaat, vlak bij het uitlaatspruitstuk). Een nieuwe kost tussen 100 en 120, exclusief montage.

Dat ding zit in je katalysator :whistle: en er zitten er 2 het gaat om degene die het dichtst bij het motorblok zit die andere heeft geen invloed op het lopen van de motor.

Was bij mij ook het probleem van een slecht lopende motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ding zit in je katalysator :whistle: en er zitten er 2 het gaat om degene die het dichtst bij het motorblok zit die andere heeft geen invloed op het lopen van de motor.

Was bij mij ook het probleem van een slecht lopende motor.

Ik weet niet hoe het bij een 4.0 zit, maar bij een 5.2/5.9 zit de upstream lambda-sonde in de uitlaatpijp net na de motor (waar hij naar beneden loopt). De downstream lambda-sonde zit inderdaad achterin de katalysator, en heeft inderdaad weinig tot geen invloed op de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,

Mijn morgen is helaas niet zo goed:(

We zijn zonet bij de garage geweest i.v.m. een reparatie die ze daar een anderhalve maand geleden hebben uitgevoerd. (door vorige eigenaar)

Rekening is van 18-06-2008

Wat ze hebben gedaan is:

Lambdasonde voor katalysator vervangen.

Verdeelkap vervangen.

Rotor vervangen.

Bougies vervangen.

Automatic Transmission Fluid vervangen.

De en montage voorpijp, inlassen nieuwe moer t.b.v. lambdasensor.

Dan heb ik ook nog een rekening van de Chrysler garage 29-07-2008.

diagnose gesteld aan inhouden motor en branden check engine lampje. Cylinder 3 misfire.

Bougie defect. 1 bougie vervangen.

Tevens nog storing in O2 sensor geconstateerd.

Verder wisten ze mij bij de eerste garage te vertellen dat ze er al geruime tijd mee bezig waren geweest en het probleem niet konden achterhalen.

Volgens de monteur aldaar zou het probleem in de computer zitten?????:whistle:

Volgens de monteur moet de computer uitgebouwd worden, de computer helemaal doorgemeten, dan de complete bedrading van de auto doormeten..etc.

oftewel... een HELE DURE GRAP!!!:(

Wat mij wel opvalt is dat de auto steeds slechter gaat rijden.

Gisteren stil gestaan op weg naar huis, vandaag weer.

Er zit dus echt ergens iets mis in dat ding.

Wat ik vandaag maar eens ga doen is in ieder geval de stekkertjes van die sondes eens doormeten.

Misschien zit er ergens een draadbreukje in een van de draadjes?

Ik denk dat ik die stomme computer maar even uit ga bouwen. dan controleer ik dat ding op eventuele waterschade en/of doorgebrande banen op de print.

Zoals jullie snappen baal ik als een stekker... en misschien is het ook alleen maar een stekkertje dat vervelend doet.:P

dus... wish me luck, i'm going in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover kan ik alleen vertellen dat de voorste sonde inderdaad vervangen is.

Ding ziet er nieuw uit en glimt nog.

Vraag is alleen, als ik mijn multimeter erop zet, wat de waardes moeten zijn die ik terug krijg.

Volgende vraag is, waar gaan die draadjes naar toe?

Ik heb ze kunnen volgen tot in de grote dikke kabel die naar achter de motor loopt.

maar dan???? waar gaan ze daarna naar toe?

Ik heb de volgende kleurtjes kunnen ontdekken aan de sensor kant.

2 x zwart blauw.

1 x zwart rood.

1 x groen.

De draadjes zijn aardig vies, en moest goed kijken, maar dat zijn (volgens mij) de kleuren.

Nu heb ik ook gehoord dat het eventueel aan (een) vervuilde fuel injector(s) zou kunnen liggen.

Dan krijg je een vervuilde verbranding en dan zou (theoretisch gezien) de lamda sensor misschien ook een foute aflezing kunnen hebben c.q. verkeerde waarde kunnen doorgeven aan de ECM/PCM?

Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad?

Komt het wel eens voor dat de ECM/PCM kapot gaat?

Is er misschien iemand in de buurt van den haag die zo'n ECM/PCM ding los heeft liggen? Misschien is het mogelijk om er even een andere computer aan te hangen en dan te kijken of het probleem verholpen is.

als dat het geval is dan weet ik in ieder geval waar het zit.

Leuk hoor een Jeep, koop zo'n ding en sta meteen stil...

Volgens mij krijg je gratis een paar schoenen bij een Jeep als je hem koopt...:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk hoor een Jeep, koop zo'n ding en sta meteen stil...

Volgens mij krijg je gratis een paar schoenen bij een Jeep als je hem koopt...:whistle:

Hangt er vanaf waar je woont, sommigen krijgen een fiets, maar er zijn er ook die daarom binnen een jaar besluiten een tweede Jeep te kopen:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2e Jeep???

Hallo, ik heet geen Rockefellah!!:(

Maar goed, ik ben er in ieder geval achter dat er in de computer geen "serviceable parts" zitten.

Dat hele ding zit in een siliconen achtige substantie gegoten. Afblijven dus!!!

Wat ik wel graag wil weten is of dat ding op een of andere manier getest kan worden???

Is er iemand die weet of je zo'n ECM/PCM kan testen?

Of dat ik dat ding ergens naartoe kan brengen om door te laten meten?

badankt alweer voor de eventuele reacties :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...