Spring naar bijdragen

verschillen tussen de dana 30 as van een YJ en TJ


michel1972
 Share

Recommended Posts

Aangezien ik aan het kijken ben naar een andere R&P voor mijn Cherokee kwam ik een hele mooie aanbieding tegen van een dana 30 as van een tj.

Op het internet las ik dat de dana 30 as in een aantal varianten op de markt is gebracht. Zie het gevonden artikel.

The YJ and the TJ don't use locking hubs. The YJ uses a troublesome vacuum actuated axle disconnect system. The TJ uses high quality bearings that have very low resistence so it doesn't use hubs or an axle disconnect system. Wranglers use and smaller rotor than the CJ. The TJ also uses a different pinion from the YJ. The TJ pinion uses a crush sleeve instead of shims. This difference made gear R&P selection for the TJ a bit limited at first.

d30cjT.jpg TJ Normal cut Dana 30 d30yjt.jpg YJ Reverse cut Dana 30

A strength of the YJ Dana 30 is its use of reverse cut ring and pinion. The ring and pinion are stronger when they are reverse cut in front axles. The reverse cut axle also provides better ground clearance and driveline angles. Unfortunately, the TJ does not use the reverse cut Dana 30. It uses a normal cut Dana 30 similar, but not compatible to, the CJ Dana 30. The YJ Dana 30 uses an axle disconnect system that is prone to failure. Often the vacuum hoses the activate the disconnect system will fall off or tear. Sometimes the vacuum motor won't have enough power to engage the sleeve when the gear lube in the disconnect housing gets gummed up. Another problem is that since only one axle is ever disconnected, an automatic locker or limited slip differential can cause problems with the axle and with handling. The drivers side axle is always spinning the differential. The TJ has done away with with the system completely which is good in that it is not likely to fail, but since there is no way to stop the differential from spinning, an automatic locker or limited slimp can degrade handling on the road.

Ze praten hier over meer nadelen dan voordelen dat de dana 30 as van een TJ heeft t.o.v. de dana 30 as van een YJ of Cherokee. Er zullen vast ook voordelen zijn maar die noemen ze niet echt.

Nu wil ik dus weten. Is de dana 30 as met zijn low pinion nu echt een stukje lager als de dana 30 as met zijn high pinion? Tevens begrijp ik dat je voorste aandrijfas bij de low pinion dana 30 een dan nog steilere hoek krijgt als bij de high pinion dana 30. Is dit ook een behoorlijk verschil of zijn deze 2 punten te verwaarlozen en vallen ze best wel mee?

Kan iemand mij daar wat meer over vertellen.

Alvast bedankt Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A strength of the YJ Dana 30 is its use of reverse cut ring and pinion.
Dit is dus niet waar, uitzonderingen daargelaten. Het gaat hier over de XJ.

Wat betreft het verschil bij de YJ en TJ in sterkte zit dat hem alleen in de andere maat yoke/kruisjes van de TJ.

The TJ has done away with with the system completely which is good in that it is not likely to fail, but since there is no way to stop the differential from spinning, an automatic locker or limited slimp can degrade handling on the road.
Ook onzin, het diff draait wel mee maar er komt tijdens 2WD geen aandrijving op.
Nu wil ik dus weten. Is de dana 30 as met zijn low pinion nu echt een stukje lager als de dana 30 as met zijn high pinion? Tevens begrijp ik dat je voorste aandrijfas bij de low pinion dana 30 een dan nog steilere hoek krijgt als bij de high pinion dana 30. Is dit ook een behoorlijk verschil of zijn deze 2 punten te verwaarlozen en vallen ze best wel mee?

Het scheelt wel een paar cm, en dat kan een hoop uitmaken. Ik denk dat vooral de combinatie sterker/grondspeling de kracht van de HP is.

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is dus niet waar, uitzonderingen daargelaten. Het gaat hier over de XJ.

Wat betreft het verschil bij de YJ en TJ in sterkte zit dat hem alleen in de andere maat yoke/kruisjes van de TJ.

Ook onzin, het diff draait wel mee maar er komt tijdens 2WD geen aandrijving op.

Het scheelt wel een paar cm, en dat kan een hoop uitmaken. Ik denk dat vooral de combinatie sterker/grondspeling de kracht van de HP is.

Dus kort samengevat. Onder mijn Cherokee zit een dana 30 HP. Alle cherokee's tot 2001 waren uitgevoerd met een dana 30 HP. Ik zou er dus op achteruit gaan als ik de dana 30 LP zou aanschaffen van een Wrangler TJ. Het blijft wel eigenaardig dan toch dat jeep de opvolger van de YJ , de TJ uitvoerd met een vooras die minder voordelen bied.

Bedankt voor de uitleg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus kort samengevat. Onder mijn Cherokee zit een dana 30 HP. Alle cherokee's tot 2001 waren uitgevoerd met een dana 30 HP. Ik zou er dus op achteruit gaan als ik de dana 30 LP zou aanschaffen van een Wrangler TJ.

Klopt.

Het blijft wel eigenaardig dan toch dat jeep de opvolger van de YJ , de TJ uitvoerd met een vooras die minder voordelen bied.

Klopt niet, in die zin dat ze ongeveer gelijk in sterkte zijn. Iets sterker bij de TJ en geen vacuum meer om 4WD aan te drijven. Dus wel degelijk iets verbetering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt.

Klopt niet, in die zin dat ze ongeveer gelijk in sterkte zijn. Iets sterker bij de TJ en geen vacuum meer om 4WD aan te drijven. Dus wel degelijk iets verbetering.

Dus als die paar cm geen probleem zijn dan doe ik er verstandig aan om een dana 30 van een tj te kopen? Ik heb een partime 4wd dus op de weg rij ik alleen met 2wd. Dan heb ik op de weg toch geen last van trillingen omdat de voorste aandrijfas hoek wat steiler is geworden of ga ik dat wel degelijk merken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als die paar cm geen probleem zijn dan doe ik er verstandig aan om een dana 30 van een tj te kopen? Ik heb een partime 4wd dus op de weg rij ik alleen met 2wd. Dan heb ik op de weg toch geen last van trillingen omdat de voorste aandrijfas hoek wat steiler is geworden of ga ik dat wel degelijk merken?

Waarom geen andere HP Dana30 van een XJ? Of zit in die aangeboden as precies de goeie R&P? Zou een goeie deal zijn, prima asje hoor.

Of de hoek een probleem is bij de XJ weet ik niet. Hangt van veel dingen af en ik heb geen idee wat de max-hoek is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het verschil bij de YJ en TJ in sterkte zit dat hem alleen in de andere maat yoke/kruisjes van de TJ.

Toch kom je op meerdere US sites tegen dat de HP/RC sterker is dan de LP.:no:

Maarja als je weet waarom dat niet waar is weet je ook wel het verschil uit te leggen.

Ik weet het namelijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Artikel komt van Jeeptech.com ofniet?

Klopt. Ik was was aan het googlen en zocht naar de verschillen tussen de dana 30 as van een TJ en een YJ of cherokee enn toen kwam ik deze verschillen tegen. Ze noemen alleen maar nadelen op over de dana 30 as in de TJ t.o.v. de dana 30 as in de YJ of XJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reverse-Cut vs. Standard-Cut:

Often mistakenly referred to as "reverse rotation," the term "reverse-cut" is perhaps the single most misunderstood term by four wheelers and even many in the axle business. A reverse cut housing is not just like a standard cut housing turned upside down. It is a specially designed housing for fount driving axles. Contrary to popular belief, it does not turn backwards or in reverse. The term "reverse-cut" actually refers to the direction of the spiral cut in the ring gear.

In a reverse cut axle, the spiral on the ring gear is opposite form a standard -cut ring gear. The idea behind reverse cut is to strengthen the operation of the gear when it is used for a front axle application.

reverse_vs_std.gifIn the early day of four wheel drive, the front axle used the same gears and housing as an ordinary rearend. This was done for economic reasons, since the components were already in mass production. They simply added the necessary parts to enable steering. However, all ring and pinion gears are cut in such a way that they are inherently stronger when pushing the vehicle in the forward direction and weaker when driving in reverse. That means that a standard cut (rearend style) gear, when used in the front, must push on the weaker side of the gear to move the vehicle in a forward direction.

This practice continued until the late 1970s, when Dana designed a new axle that would be stronger for front axle use and also provide better driveline angles for the shorter front driveshafts then being used in new trucks. The reverse cut housing and reverse cut gear set can be identified by the pinion gear, which is located above the centerline of the axle shaft. Therefore, standard cut gears are always strongest when used in rear axles and reverse cut gears are stronger when used in front axles.

Reverse cut axles have also become popular for lifted short wheelbase vehicles like Jeeps, early Broncos and Land Cruisers. The reason is because the higher pinion location greatly reduces rear driveshaft angles. However, not all reverse cut axles are strong enough for use as a rearend. The cut of the gear that makes them stronger for the front axle use also makes them somewhat weaker for the rear axle use. The best and most popular reverse cut axle for rearend use is the Dana 60, a good choice because of its large ring gear diameter, tooth strength, ability to accept 35 spline axle shafts and wide selection of ratios and differentials.

Two other reverse cut axle are the Dana 44 and a new Ford 8.8" reverse cut. The Dana 44 makes an excellent front axle, but just isn't strong enough for rear axle use. The Ford 8.8", reverse cut rearend (new from Currie Enterprises) has a slightly larger ring gear than the 8.5" of the Dana 44 but is not nearly as strong as the Dana 60, which has a 9.75" ring gear. The new 8.8" uses a special third member that bolts into a removable carrier Ford 9 inch housing and its sometimes mistakenly referred to as a reverse cut Ford 9 inch. Both the Dana 44 and the ford 8.8" can accept a maximum of a 30 to 31 spline axle shaft.

The bottom line is that reverse cut gears (front axle style) and axle assemblies are inherently stronger for front axle use because of the way the gear mesh when moving the vehicle forward direction. They also provide better driveline angles because the pinion is located above the centerline of the axle. The gear set used in each type of axle are not interchangeable. Standard cut gears cannot be used in place of reverse cut and vice versa. The housings are also not interchangeable. However, differential cases, be open, limited slip or locker are compatible with both styles, as long as the spline count matches the axle shaft.

-Reverse-Cut vs. Standard-Cut taken from FourWheeler January 1999

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom geen andere HP Dana30 van een XJ? Of zit in die aangeboden as precies de goeie R&P? Zou een goeie deal zijn, prima asje hoor.

Of de hoek een probleem is bij de XJ weet ik niet. Hangt van veel dingen af en ik heb geen idee wat de max-hoek is.

Ik heb nu een HP dana 30 as onder mijn cherokee zitten maar daar zit een R&P in van 3.07. Nu heeft iemand een hele mooie dana 30 as te koop van een TJ met een R&P van 4.56 en daar zit ook nog een locker in. Dan moet ik dus in mijn chrysler 8.25 27 spline achteras ook een 4.56 R&P plaatsen en dan sta ik weer gelijk. Gaat grofweg 1750 euro kosten om dit te realiseren.

Ik kan ook een 29 spline chrysler achteras kopen ( bijna net zo sterk als de dana 44 ) met een 4.10 erin. Dan hou ik mijn HP dana 30 vooras en zet ik daar een 4.10 R&P in. Dan ga ik dus niet voor een locker plaatsen maar achter en dat gaat grofweg ook 1750 euro kosten.

Bij optie 1 blijft mijn achteras net zo sterk als voorheen maar ga ik met mijn vooras wat achteruit qua hoogte en sterkte misschien maar heb ik wel een ARB locker erin en een R&P van 4.56. Ik ben alleen bang dat de hoek niet gunstig wordt van de aandrijfas want dat blijft een gok.

Bij optie 2 krijg ik een sterkere achteras en een detroit locker en hou ik mijn eigen vooras. Ik ga dan naar een R&P van 4.10.

Dit zijn mijn opties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschil Hp vs LP is dus het RC verhaal.

Dus puur aan welke kant de krachten op de "ring" komen in al je rijdt.

Deze komen dus bij een Reverse Cut op de sterkere kant te staan op de "ring" tov van een Standard Cut.

Voor zover als ik het begrijp............................:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik dacht dat ik dat ook zei. :o

Yep klopt dat had je geschreven. Ik vond deze link nog op het internet. In amerika blijken TJ rijders hun dana 30LP as te vervangen voor een dana 30HP uit een cherokee vanwege de volgende redenen.

The high pinion Dana 30 front axle from an XJ Cherokee is an obvious but seldom seen upgrade for a TJ. The Cherokee front axle is a direct bolt in with all the brackets in the same place as a TJ, but it has the advantages of a pinion that is around four inches higher and a 30% stronger gear set. A more subtle advantage is the shimmed pinion pre-load versus the crush sleeve found on TJ front ends. Using shims for pinion pre-load is more stable and tends to help reduce leaky pinion seals when compared to similar crush sleeve equipped axles.

Het scheelt dus 10 cm de pinion en dat is behoorlijk veel. Zeker als je een jeep hebt die behoorlijk gelift is. Vind het wel jammer. Die as zag er heel interessant uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van mijn zoektocht naar andere en sterkere assen ben ik op de volgende 2 dingen gestoten.

Ik kan uit Amerika laten overkomen de volgende set:

Ready to bolt right into and XJ.

D30 with Detroit Treutrac Locker, 4.88 gears and USA Alloy Chromos. New wheel bearings and new brake rotors and pads.

XJ Dana 44 with 33 spline Detroit Locker, 33 spline Moser custom chromo shafts and 4.88 gears. New drums, shoes and hardware.

Ik kan ook gaan voor de oplossing dichter bij huis.

Dan ga ik naar een 4.10 overbrenging met Detroit locker voor en zwaardere steekassen

Achter de Chrysler 8.25 29 spline met zwaardere steekassen en ook een Detroit locker.

Dit alles wordt ingebouwd voor mij.

Oplossing 1 is een stuk goedkoper. Dat gaat mij toch gauw een kleine 1400 euro schelen t.o.v. oplossing 2 en Oplossing 1 wordt ook netjes thuis afgeleverd. Wel heb ik de zekerheid bij oplossing 2 dat het goed gebeurd. Oplossing 1 is afwachten wat er straks op de deurmat ligt.

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...