Spring naar bijdragen

Overbrenging verhoudingen??


Roland
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Net voorgesteld en nu al een vraag!!!

Ik heb een YJ uit "93 gekocht met 35/12.5.15 Creepy Crawlers.

En een overbrening van 3.54.

Nu hoor ik dat dit niet vestandig is:ohmy:, Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn, de risico´s zijn (Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met verschillende krachten op de assen e.d. ,Maar hoe en wat:huh: ) en hoe dit op te lossen.

(Misschien geen slecht idee om een werkplaats handboek of i.d. zien te vinden ;))

Groeten Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo.

Net voorgesteld en nu al een vraag!!!

Ik heb een YJ uit "93 gekocht met 35/12.5.15 Creepy Crawlers.

En een overbrening van 3.54.

Nu hoor ik dat dit niet vestandig is:ohmy:, Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn, de risico´s zijn (Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met verschillende krachten op de assen e.d. ,Maar hoe en wat:huh: ) en hoe dit op te lossen.

(Misschien geen slecht idee om een werkplaats handboek of i.d. zien te vinden ;))

Groeten Roland.

je zult merken dat bijv. op de weg je je hoge versnellingen nauwelijks kunt gebruiken van wege een gebrek aan kracht, door je grotere banddiameter dan standaard.

in het terrein ga je het zeker merken.

met die 3.54 zul je niet alleen je R&P moeten vervangen maar ook de kooi, die is te klein voor een 4.1

vergelijk het maar met de versnellingen van een een racefiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo.

Net voorgesteld en nu al een vraag!!!

Ik heb een YJ uit "93 gekocht met 35/12.5.15 Creepy Crawlers.

En een overbrening van 3.54.

Nu hoor ik dat dit niet vestandig is:ohmy:, Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn, de risico´s zijn (Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met verschillende krachten op de assen e.d. ,Maar hoe en wat:huh: ) en hoe dit op te lossen.

(Misschien geen slecht idee om een werkplaats handboek of i.d. zien te vinden ;))

Groeten Roland.

Hoi Roland,

Doordat je flink grotere banden hebt als standaard kan je je wel voorstellen dat het meer kracht kost om de wielen een keer rond te krijgen. Eigenlijk krijgt je hele aandrijflijn meer krachten te verduren.

Als je de krachten wil verminderen denk ik dat je het beste over kan gaan naar andere differentieel verhoudingen. Zelf rij ik met 34-ers en 4.88 in de diffs. De (standaard) steekassen zijn bij mij het zwakste punt.

Suc6!

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide bedankt voor de snelle antwoorden:thumbsup:.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste de overbreng verhoudingen in de diff´s veranderen??

En waar praten we dan over, Alleen tandwielen of nog andere delen.

Wat is R&P?? wat is de kooi??(Een plaatje/foto zou veel duidelijk maken:yes:)

Ik merk het al, Ik moet nog veel leren over JEEP:P,(En hij staat nog niet eens voor de deur;)) Maar met de hulp hier moet dat zeker gaan lukken.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben m'n paperclipje kwijt voor een exploded view maar hieronder nog een linkje van een Dana 30 (je vooras)

R&P = ring en pignon

Kooi is diff. case.

http://www.billhughes.com/dana30/

Ik neem aan dat je proefgereden hebt met de Jeep;

Kon je toen doorschakelen naar z'n 5 met die grote banden?

Als dat het geval is lijkt het me dat de verhoudingen in de diffs geen 3.55 meer zijn maar 4.10 of groter.

Ikzelf kon met 33" en orginele overbrengingen bij 90 km. per uur nauwelijks snelheid meer maken in de 5de versnelling. Misschien een tip om nog ff op te letten.....

Groet,Yvan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide bedankt voor de snelle antwoorden:thumbsup:.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste de overbreng verhoudingen in de diff´s veranderen??

En waar praten we dan over, Alleen tandwielen of nog andere delen.

Wat is R&P?? wat is de kooi??(Een plaatje/foto zou veel duidelijk maken:yes:)

Ik merk het al, Ik moet nog veel leren over JEEP:P,(En hij staat nog niet eens voor de deur:lol:) Maar met de hulp hier moet dat zeker gaan lukken.

Gr Roland.

R&P zijn je Ring and Pinion ofwel je kroonwiel en pignonas

de kooi is het gedeelte waarop het kroonwiel is vastgezet en je sateliettandwielen in zitten

verhouding 1:3.55 = bijv dat je pignonwiel(aandrijfas) 3,55 keer rondgaat en je kroonwiel 1 keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je proefgereden hebt met de Jeep;

Kon je toen doorschakelen naar z'n 5 met die grote banden?

Als dat het geval is lijkt het me dat de verhoudingen in de diffs geen 3.55 meer zijn maar 4.10 of groter.

Ikzelf kon met 33" en orginele overbrengingen bij 90 km. per uur nauwelijks snelheid meer maken in de 5de versnelling. Misschien een tip om nog ff op te letten.....

Groet,Yvan.

Had hier overheen gelezen.

Ik heb natuurlijk proefgereden en ook in z´n 5 maar toen hield de weg op,

maar ik heb niet het idee gehad dat de Jeep er "moeite" mee had.

Zal er vrijdag als ik hem ophaal ff goed op letten:huh:.

Er zal toch nog wel aan gesleuteld moeten worden, Wil er ooit (Volgend jaar???) nog airlocker´s opzetten , als de verhouding die er nu opzit niet teveel problemen geven een mooi klusje om tegelijk te doen:wacko:.

Eerst maar zorgen dat tie hier voor de deur komt te staan:whistle:.

Kriebel, wat duurt dat toch lang voor dat het vrijdag is :lol:

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt in z'n 5 gereden op 35" banden met 3.54 overbrenging en je had niet het idee dat de YJ er last mee had? ...ik weet niet of die 3.54 wel klopt. Is het geen 4.56?

Met de proefrit heb ik maar heel kort in z´n 5 gereden maar absolut niet het idee gehad dat de motor er moeite mee had.

Ik begin nu ook te twijfelen of het wel een 3.54 overbrenning is, Vrijdag kan ik meer vertellen.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto´s :thumbsup:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=7215&page=26

Vandaag m´n Jeep op gehaald en nog een vraagje.

Wat is de normale oliedruk (Meter geeft net geen 1,5 (Bar??) aan tijdens het rijden.

Ook zijn er nog een paar probleempje´s,

Lekkage op de rechter vooras (Waarschijlijk tijdens het vervangen van de kruisjes de oliekeerring beschadigd:wacko:,word nog gerepareerd)

Morgen ff kijken of er nog wel olie inzit:wacko:.

Linker deur gaat niet opslot (Kan niet veel zijn, morgen ff naar kijken).

En er zit wel een 3.54 overbrenning is:no:,in z´n 5 gebeurd er nagenoeg niets (100 kmh is met die Creepy Crawlers trouwens hard zat:blink:), moet volgend jaar maar een 4.10 in.(Iemand enig idee wat dit gaat kosten??)

Morgen ook maar ff de radio inbouwen.

Nu eerst lekker slapen.

Gr Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto´s :thumbsup:

En er zit wel een 3.54 overbrenning is:no:,in z´n 5 gebeurd er nagenoeg niets (100 kmh is met die Creepy Crawlers trouwens hard zat:blink:), moet volgend jaar maar een 4.10 in.(Iemand enig idee wat dit gaat kosten??)

Gr Roland.

ca 200 euro per as voor de R&P en dan nog een 80 euro voor een kooi bij een dana 30 en dan olie, vloeibare pakking en het werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...