Spring naar bijdragen

Accu capaciteit


Recommended Posts

Hoi,

Vraagje

Ik moet mijn accu van mijn jeep gaan vernieuwen.Nu zit ik er al te denken

om binnenkort waarschijnlijk een lier aan te schaffen.

Wat is een accu met een goede capaciteit om straks niet tegen problemen

aan te lopen. Zelf dacht ik dat 60Ah wel voldoende is.

Ik hoor van jullie

groetjes wiljan

PS 87Wrangler kruiskoppelingen zijn gesmeerd en alle aansluitigen met

vetnippels zijn ook gesmeerd.Was nodig inderdaad Bedankt voor je advies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Wiljan,

toen ik mijn lier voor het eerst probeerde(had hem er net opgezet)

zat er een 60ah accu in m'n jeep. dry.gif

het enige lampje wat brande was het lampje onder de motorkap.

en je raad het al....... lier aan,lampje uit blink.gif

ik vind 60ah een beetje te weinig voor een lier.

heb er nu een 100ah accu in en dat gaat perfect. biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

nog een tip:

zet een hoofdschakelaar en een zekering tussen de accu en de lier (op de +draad).

dan blijft er geen stroom opstaan als je de lier niet gebruikt.

suc6, Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeep@Oct 10 2004, 05:12

hoi Wiljan,

toen ik mijn lier voor het eerst probeerde(had hem er net opgezet)

zat er een 60ah accu in m'n jeep. dry.gif

het enige lampje wat brande was het lampje onder de motorkap.

en je raad het al....... lier aan,lampje uit blink.gif

ik vind 60ah een beetje te weinig voor een lier.

heb er nu een 100ah accu in en dat gaat perfect. biggrin.gif   biggrin.gif   biggrin.gif

nog een tip:

zet een hoofdschakelaar en een zekering tussen de accu en de lier (op de +draad).

dan blijft er geen stroom opstaan als je de lier niet gebruikt.

suc6, Ruud

<div align="right">

Hoi

Alleen met ee 100 ah accu zul je waarschijnlijk ook een andere Dynamo moeten

plaatsen of niet

groeten wiljan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Wiljan,

Ik heb nog steeds de originele dynamo in m'n jeep.

Dit gaat prima.

Je zou wel de spanning afgifte van de dynamo even op kunnen meten.

Dan weet je hoeveel hij afgeeft.

Kan je altijd nog een andere dynamo plaatsen.

Als het niet nodig is zou ik er geen andere dynamo in plaatsen.

Groeten, Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe kun je idd gewoon je oude dynamo blijven gebruiken. Het enige nadeel is, dat het langer duurt totdat de accu weer volledig geladen is!

Bij een 100 AH accu, en een 45 A dynamo kost dat ongeveer 2¼ uur, uitgaande van een lege accu en geen stroomverbruik elders in de auto.

In werkelijkheid zal het laden dus korter zijn, omdat de accu niet helemaal leeggetrokken zal zijn!

Dat was de basis: Maar kijk eens naar de specs van een warn 9000i:

12V DC PERFORMANCE SPECS

Line Pull..................... Current

0................................ 70 amps

2000(910)................. 180 amps

4000(1810)............... 255 amps

6000(2720)............... 330 amps

8000(3630)............... 415 amps

9000(4080)............... 460 amps

De gemiddelde stroom zal dus tijdens het lieren zo'n 200A bedragen. Daarmee zou je met een 100A accu dus in theorie zo'n ½ uur kunnen lieren...

Maar, in de praktijk werkt dat anders! Dat komt doordat de spanning van de accu afneemt naarmate de lading terugloopt. Na een minuut of tien lieren zal de accu dan ook een groot deel van zijn lading kwijt zijn, zeker de helft, maar mogelijk nog meer! Op dat moment zal de kracht die je lier kan ontwikkelen, dramatisch gedaald zijn! Een eenvoudig sommetje leert dat de lier, bij een volle accu, 460x12=5520 Watt aan vermogen kan leveren. Wanneer echter de spanning daalt, gaat ook de stroom naar beneden ( wet van Ohm)! Dat werkt dus dubbel in het vermogen... immers, bij 8 volt loopt er bij diezelfde lier nog maar max 307Amp. door de draden! En... 307X8 in nog maar 2456 Watt!!

Wat wil ik met dit hele verhaal nou precies uitleggen:

Niet alleen de accucapaciteit is belangrijk, maar ook zijn karakteristiek! Het is bij het lieren dus enorm belangrijk dat de spanning zo lang mogelijk hoog blijft! Daarvoor zijn speciale accu's in de handel. Gebruik je zo'n accu niet, dan ben je na een paar minuten gewoon de helft van je liervermogen kwijt!!! Automatisch is het dus ook belangrijk dat je accu altijd maximaal geladen is, dus een zwaardere dynamo is zeer aan te raden!

Een nadere mogelijkheid is, dat je de lier minder belast. Hiermee voorkom je de hoge ontlaadstromen en dus blijft je accuspanning ook langer hoog! Dit doe je door bijv. een snatchblok te gebruiken. Keerzijde is weer dat lieren 2x zolang duurt...

Resumerend:

Neem je een sterke lier en wil je die kunnen gebruiken zoals hij bedoeld is, dan zul je naar een andere (speciale)accu en dynamo moeten! Alleen dan haal je uit de lier wat er in zit!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat deze heren dus willen zeggen is dat je voor een optima moet gaan. ze hebben als bijkomende voordelen dat ze volledig onderhouds vrij zijn, en bovendien helemaal ofgesloten, zodat ze ingeval van bv een rol over het dak gewoon blijft werken en ook voornaam: geen batterijzuur lekt.

de meest voorkomende tacktiek is de lier plaatsen en je oude batterij blijven gebruiken tot ze stuk gaat, en dan dus een "deep cycle" zoals bv optima plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dat blokje gaat niet werken.....

Zo'n ding meet namelijk de klemspanning van de accu.... Zodra je de lier bediend, is die volgens zo'n kastje al te laag....

Daar komt nog bij, dat zo'n ding voor een stroom van max. een 25 amp gemaakt is... Je moet dus al met relais e.d. gaan werken om de lier af te schakelen...

Nee.... Grote lier= zware accu en dynamo.... 't is niet anders tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Menno@Nov 26 2004, 21:33

nou ga er toch maar mee verder hij zit er al in met die 60 am ging het ook goed, alleen hopen dat me dynamo het nu een beetje bijhoudt

<div align="right">

Psies, wacht gewoon tot deze accu het begeeft.

...gas bij! rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij ging het gisteren redelijk accu is 75 Amp/U

Maar moest Utah uit een gat trekken en die had geen achteras meer en zn versnellingsbak liep leeg in de prut.

Lier dee het prima maar sleepte mij door de mud naar hem toe.

Toen heb ik kabel te veruitgerold omdat ik vastere grond onder de voeten uh wielen nodig had en zat de kabel niet strak om de rol dus brak boutje af waar de lierdraad mee vast zit. Dus dat wordt weer prutsen Gaatje boren en links tapje om boutje eruit te wurmen. Weet jij of dat metrisch draad is ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...