RANDOMAN Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Hoi, zojuist twee sensoren binnengekregen omdat mijn meter van de motortemperatuur niet verder komt dan 40 graden. Dus even kijken wat dit oplost. Alleen had ik een vraag daarover. Waar zitten die sensoren voor de temperatuur van de motor precies? Het is een 4 liter 6 cilinder automaat uit 1989. Als je een plaatje hebt, graag!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 7, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Inmiddels 1 kunen vinden. Die zat rechtsachterop het blok. Het betreft hier een aansluiting die je in het blok draait met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift. Deze sensor was het in elk geval niet. Temperatuur blijft vlak boven de 40 hangen. Als ik deze loskoppelde dan daalde die naar de beginstand. Waar zit de tweede sensor?? Mijn dank zou groot zijn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BassmanXJ Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 hi RANDOMAN ik heb een maual van de xj in pdf ik zet er wel effe 2 bestandjes hier!!!!! kan je effe kijken of het er bij staat zo niet hoor ik het wel!!!! 1 klik 2 klik Grr Ron (BassmanXJ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 7, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Originally posted by BassmanXJ@Oct 7 2004, 14:17 hi RANDOMAN hij zit aan de linkerkant als je er voor staat een beetje in het midden van de motor aan de zijkant kan niet missen !!!!!! Grr Ron (BassmanXJ) <div align="right">← net gekeken maar ik zie niets. Moet aan de linkerkant van de motor in het midden zitten? Waar precies? Ter hoogte van de bougies? Vewrerlerkap? Zit die stekker wel op het blok? Of zit ik verkeerd te loeren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BassmanXJ Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 hi nou ik krijg die linken niet voor elkaar snap er niks van ik hoop dat je ze toch kan gebruiken????? Gr Ron (BassmanXJ) (dus wel hehehehehe ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
René Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Originally posted by RANDOMAN@Oct 7 2004, 14:02 Inmiddels 1 kunen vinden. Die zat rechtsachterop het blok. Het betreft hier een aansluiting die je in het blok draait met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift. <div align="right">← Volgens mij zit hij aan de rechterkant van je thermostaathuis, locatie voor je cylinderblok bovenaan en achter je radiateur. Waar een dikke koelslang aanzit. Het is ook een sensor met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift René Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BassmanXJ Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 hi linken werken RANDOMAN!!!!! Gr Ron (BassmanXJ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
René Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Ik stuur je nu een foto met de locatie. Vanavond zet ik wel een link van het fotootje hier in het forum. Edit: dit is hem dus. René Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BassmanXJ Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 hi Renee nog bedankt voor de mail over de plakset thxx Gr Ron (BassmanXJ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 7, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Originally posted by René@Oct 7 2004, 15:25 Ik stuur je nu een foto met de locatie. Vanavond zet ik wel een link van het fotootje hier in het forum. Edit: dit is hem dus. René <div align="right">← Hoi, dat heb ik dus niet onder de kap. Misschien verschil tussen een low en high output model?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Dit is de sensor die het injectiesysteem gebruikt. Deze heeft niets met de meter te maken! De sensor rechts achter op je blok ( eigenlijk links natuurlijk... ) is voor de meter! Maar wordt de motor wel warmer dan 40 graden dan? anders kun je sensoren wisselen to je een ons weegt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 7, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 7 2004, 22:46 Dit is de sensor die het injectiesysteem gebruikt. Deze heeft niets met de meter te maken! De sensor rechts achter op je blok ( eigenlijk links natuurlijk... ) is voor de meter! Maar wordt de motor wel warmer dan 40 graden dan? anders kun je sensoren wisselen to je een ons weegt.... <div align="right">← hmmzz die sensor achter op het blok is al vervangen. En held Ed (jeeped) heeft al de thermostaat vervangen. Wat kan er dan nog meer aan de hand zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 8, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn.... Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet..... Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" ) succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
René Geplaatst October 8, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 Originally posted by RANDOMAN@Oct 7 2004, 21:49 Hoi, dat heb ik dus niet onder de kap. Misschien verschil tussen een low en high output model?? Wie weet is dit een van de verschillen... Jammer, ik heb het in ieder geval geprobeert. Maar samen met andere forum leden komen we er wel uit hoor! René Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 03:32 Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn.... Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet..... Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" ) succes! <div align="right">← Dat van die massa... Ik heb met een pincet in het kapje van de stroomdraad tegen het chassis van de auto aangehangen. Toen sloeg de meter dus helemaal niet uit, hij zakte juist in. Moet ik hem verlengen (met de pincet) tegen het blok om hem uit te doen slaan?? En maakt het dan uit waar op het blok? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 UPDATE: Ik heb de sensor sluiting laten maken met het blok. De meter slaat nu uit naar het maximum aan de rechterkant. Wat houdt dit in? Waar moet ik verder gaan zoeken?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 03:32 Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn.... Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet..... Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" ) succes! <div align="right">← De meter mslaat vol uit.. Wat nu?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 8, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 iig is de meter blijkbaar goed... Er zijn nu nog maar 2 mogelijkheden: 1- Je hebt het verkeerde type sensor 2- Je motor wordt gewoon niet warm.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 8, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 20:31 iig is de meter blijkbaar goed... Er zijn nu nog maar 2 mogelijkheden: 1- Je hebt het verkeerde type sensor 2- Je motor wordt gewoon niet warm.... <div align="right">← Heb er 2 sebsoren in gehad, en ze geven allebei hetzelfde aan. Dat zal het dus wel niet zijn. Als ik die slangen van het koelwater aanraak, die worden gewoon erg heet. De verwarming echter die wordt weer niet zo heel erg warm. Ervan uitgaande dat de motor niet echt warm wordt... - Wat zijn de (schadelijke) gevolgen hiervan? - Wat kan de oorzaak van het niet warm worden van de motor zijn? - Wat kan de oplossing dan zijn?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 9, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2004 Niemand?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 9, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2004 Niemand?? Rustig.... Nadenken kost tijd..... Maar waarom je motor eventueel echt niet warm wordt, kan eigenlijk maar aan één ding liggen: Je thermostaat..... Maar wat is "erg heet"?? Zo'n temperatuurmeter op je dashboard is bijv. geen nauwkeurig instrument, maar meer een indikatie. Mogelijk is de motor al een graad of 60, en da's ook te warm om vast te houden.... Wil je dus de temperatuur precies weten, zul je toch echt ff een thermometer in de radiateur moeten hangen! Dan kun je meteen zien of de thermostaat opent, en... bij welke temperatuur. Zolang de motor aan het opwarmen is, zal de vloeistof in de radiateur namelijk naganoeg stilstaan. Bij het openen van de thermostaat zal het "plotseling" beginnen te stromen. Als je op dat moment in de vloeistof meet, moet je een graad of 80 meten.... Oja... draai de dop van de radiateur er VOOR het opwarmen af!! Ik zie niet graag een medejeeper in Beverwijk liggen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 9, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 9 2004, 09:48 Rustig.... Nadenken kost tijd..... Maar waarom je motor eventueel echt niet warm wordt, kan eigenlijk maar aan één ding liggen: Je thermostaat..... Maar wat is "erg heet"?? Zo'n temperatuurmeter op je dashboard is bijv. geen nauwkeurig instrument, maar meer een indikatie. Mogelijk is de motor al een graad of 60, en da's ook te warm om vast te houden.... Wil je dus de temperatuur precies weten, zul je toch echt ff een thermometer in de radiateur moeten hangen! Dan kun je meteen zien of de thermostaat opent, en... bij welke temperatuur. Zolang de motor aan het opwarmen is, zal de vloeistof in de radiateur namelijk naganoeg stilstaan. Bij het openen van de thermostaat zal het "plotseling" beginnen te stromen. Als je op dat moment in de vloeistof meet, moet je een graad of 80 meten.... Oja... draai de dop van de radiateur er VOOR het opwarmen af!! Ik zie niet graag een medejeeper in Beverwijk liggen.... <div align="right">← Hmmzzz Maar er zit al een nieuwe thermostaat op.. En wat zijn de nadelige gevolgen van een motor die niet op temperatuur komt?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 10, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 10, 2004 Meer slijtage en een hoger brandstofverbruik..... Bovendien zal je olie eerder verouderen, omdat water en benzineresten niet snelgenoeg kunnen verdampen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 10, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 10, 2004 Originally posted by 87wrangler@Oct 10 2004, 12:45 Meer slijtage en een hoger brandstofverbruik..... Bovendien zal je olie eerder verouderen, omdat water en benzineresten niet snelgenoeg kunnen verdampen! <div align="right">← Is mooi dan dat ik op gas rijd.. Maar ben weer een stap verder.. De fan, die grote bij de radiateur, draait al vanaf de koude start mee. En dat is dus niet de bedoeling lijkt me. Ik heb al begrepen dat die mechanisch wordt aangestuurd en niet elektrisch. Dus dan is er iets stuk daarin waardoor dat ding maar blijft draaien en er onnodig wordt gekoeld. Maar nu de vraag.. Wat moet ik nu?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 10, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 10, 2004 Die fan draait altijd, en dat klopt ook! Eigenlijk wordt hij min of meer losgeloppeld, doordat er een zg "visco koppeling" op zit. Dat betekent dat de fan wel meedraait, maar niet veel vermogen afneemt. Wanneer de motor warmer wordt, gaat de fan meer vermogen gebruiken, dus de verbinding wordt stijver, zeg maar... Dat de fan meteen meedraait, zegt dus niets! Dat doen ze nl allemaal... Bovendien, als het buiten 0 graden is en je rijdt op de snelweg, wordt de motor ook gewoon warm! Terwijl er dan echt wel gekoeld wordt..... Dat is gewoon het werk van de thermostaat, niet meer, en niet minder! Nogmaals: Meet eerst de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof, dan pas kun je echt e.e.a. uitsluiten.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.