Spring naar bijdragen

Sensoren temperatuur


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

Hoi,

zojuist twee sensoren binnengekregen omdat mijn meter van de motortemperatuur niet verder komt dan 40 graden. Dus even kijken wat dit oplost.

Alleen had ik een vraag daarover. Waar zitten die sensoren voor de temperatuur van de motor precies?

Het is een 4 liter 6 cilinder automaat uit 1989. Als je een plaatje hebt, graag!!

smile.gifsmile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels 1 kunen vinden.

Die zat rechtsachterop het blok. Het betreft hier een aansluiting die je in het blok draait met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift.

Deze sensor was het in elk geval niet. Temperatuur blijft vlak boven de 40 hangen.

Als ik deze loskoppelde dan daalde die naar de beginstand.

Waar zit de tweede sensor??

Mijn dank zou groot zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by BassmanXJ@Oct 7 2004, 14:17

hi

RANDOMAN

hij zit aan de linkerkant als je er voor staat een beetje in het midden van de motor

aan de zijkant kan niet missen !!!!!!

Grr Ron (BassmanXJ)

<div align="right">

net gekeken maar ik zie niets.

Moet aan de linkerkant van de motor in het midden zitten?

Waar precies? Ter hoogte van de bougies? Vewrerlerkap?

Zit die stekker wel op het blok?

Of zit ik verkeerd te loeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RANDOMAN@Oct 7 2004, 14:02

Inmiddels 1 kunen vinden.

Die zat rechtsachterop het blok. Het betreft hier een aansluiting die je in het blok draait met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift.

<div align="right">

Volgens mij zit hij aan de rechterkant van je thermostaathuis, locatie voor je cylinderblok bovenaan en achter je radiateur. Waar een dikke koelslang aanzit.

Het is ook een sensor met als uiteinde een puntje waar je een dingetje overheenschuift laugh.gif

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by René@Oct 7 2004, 15:25

Ik stuur je nu een foto met de locatie.

Vanavond zet ik wel een link van het fotootje hier in het forum.

Edit: dit is hem dus.

sensor.jpg

René

<div align="right">

Hoi,

dat heb ik dus niet onder de kap.

Misschien verschil tussen een low en high output model??

sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is de sensor die het injectiesysteem gebruikt. Deze heeft niets met de meter te maken! De sensor rechts achter op je blok ( eigenlijk links natuurlijk... tongue.gif ) is voor de meter!

Maar wordt de motor wel warmer dan 40 graden dan? anders kun je sensoren wisselen to je een ons weegt.... rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 7 2004, 22:46

Dit is de sensor die het injectiesysteem gebruikt. Deze heeft niets met de meter te maken! De sensor rechts achter op je blok ( eigenlijk links natuurlijk... tongue.gif ) is voor de meter!

Maar wordt de motor wel warmer dan 40 graden dan? anders kun je sensoren wisselen to je een ons weegt.... rolleyes.gif <div align="right">

hmmzz

die sensor achter op het blok is al vervangen.

En held Ed (jeeped) heeft al de thermostaat vervangen.

Wat kan er dan nog meer aan de hand zijn?

sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn....

Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet.....

Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" )

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RANDOMAN@Oct 7 2004, 21:49

Hoi,

dat heb ik dus niet onder de kap.

Misschien verschil tussen een low en high output model??

sad.gif

Wie weet is dit een van de verschillen...

Jammer, ik heb het in ieder geval geprobeert.

Maar samen met andere forum leden komen we er wel uit hoor!

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 03:32

Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn....

Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet.....

Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" )

succes!

<div align="right">

Dat van die massa...

Ik heb met een pincet in het kapje van de stroomdraad tegen het chassis van de auto aangehangen. Toen sloeg de meter dus helemaal niet uit, hij zakte juist in.

Moet ik hem verlengen (met de pincet) tegen het blok om hem uit te doen slaan?? En maakt het dan uit waar op het blok?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 03:32

Tja.... het kan natuurlijk wel degelijk elektrisch zijn....

Wat ik me nog wel herinner is, dat toen ik de motor in mijn Wrangler vervangen heb de temperatuurmeter niet meer onderin kwam! Zelfs bij een ijskoude moter gaf hij 30 graden aan! Nadat ik de sensor van m'n oude blok heb overgezet, werkte alles weer prima! Blijkbaar worden er dus 2 typen sensoren en dus ook meters gebruikt.... Misschien is dat je probleem, en is er bijv. een keer een ander instrumentenpaneel in je auto gezet.....

Wat je ook nog kunt proberen: zet de auto op kontakt, en houdt de draad van de sensor tegen de massa van het motorblok. De meter moet nu vol uitslaan!! ( zeg maar "krom in de hoek" )

succes!

<div align="right">

De meter mslaat vol uit..

Wat nu??

blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 8 2004, 20:31

iig is de meter blijkbaar goed...

Er zijn nu nog maar 2 mogelijkheden:

1- Je hebt het verkeerde type sensor  blink.gif

2- Je motor wordt gewoon niet warm.... rolleyes.gif <div align="right">

Heb er 2 sebsoren in gehad, en ze geven allebei hetzelfde aan.

Dat zal het dus wel niet zijn.

Als ik die slangen van het koelwater aanraak,

die worden gewoon erg heet.

De verwarming echter die wordt weer niet zo heel erg warm.

Ervan uitgaande dat de motor niet echt warm wordt...

- Wat zijn de (schadelijke) gevolgen hiervan?

- Wat kan de oorzaak van het niet warm worden van de motor zijn?

- Wat kan de oplossing dan zijn??

blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand??

sad.gif   sad.gif   sad.gif

Rustig.... wink.gif

Nadenken kost tijd..... yes.gif

Maar waarom je motor eventueel echt niet warm wordt, kan eigenlijk maar aan één ding liggen: Je thermostaat.....

Maar wat is "erg heet"?? Zo'n temperatuurmeter op je dashboard is bijv. geen nauwkeurig instrument, maar meer een indikatie. Mogelijk is de motor al een graad of 60, en da's ook te warm om vast te houden.... Wil je dus de temperatuur precies weten, zul je toch echt ff een thermometer in de radiateur moeten hangen! Dan kun je meteen zien of de thermostaat opent, en... bij welke temperatuur. Zolang de motor aan het opwarmen is, zal de vloeistof in de radiateur namelijk naganoeg stilstaan. Bij het openen van de thermostaat zal het "plotseling" beginnen te stromen. Als je op dat moment in de vloeistof meet, moet je een graad of 80 meten....

Oja... draai de dop van de radiateur er VOOR het opwarmen af!! Ik zie niet graag een medejeeper in Beverwijk liggen.... no.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 9 2004, 09:48

Rustig.... wink.gif

Nadenken kost tijd..... yes.gif

Maar waarom je motor eventueel echt niet warm wordt, kan eigenlijk maar aan één ding liggen: Je thermostaat.....

Maar wat is "erg heet"?? Zo'n temperatuurmeter op je dashboard is  bijv. geen nauwkeurig instrument, maar meer een indikatie. Mogelijk is de motor al een graad of 60, en da's ook te warm om vast te houden.... Wil je dus de temperatuur precies weten, zul je toch echt ff een thermometer in de radiateur moeten hangen! Dan kun je meteen zien of de thermostaat opent, en... bij welke temperatuur. Zolang de motor aan het opwarmen is, zal de vloeistof in de radiateur namelijk naganoeg stilstaan. Bij het openen van de thermostaat zal het "plotseling" beginnen te stromen. Als je op dat moment in de vloeistof meet, moet je een graad of 80 meten....

Oja... draai de dop van de radiateur er VOOR het opwarmen af!! Ik zie niet graag een medejeeper in Beverwijk liggen.... no.gif <div align="right">

Hmmzzz

Maar er zit al een nieuwe thermostaat op..

En wat zijn de nadelige gevolgen van een motor die niet op temperatuur komt??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 10 2004, 12:45

Meer slijtage en een hoger brandstofverbruik..... sad.gif

Bovendien zal je olie eerder verouderen, omdat water en benzineresten niet snelgenoeg kunnen verdampen!

<div align="right">

Is mooi dan dat ik op gas rijd..

smile.gif

Maar ben weer een stap verder..

De fan, die grote bij de radiateur, draait al vanaf de koude start mee. En dat is dus niet de bedoeling lijkt me.

Ik heb al begrepen dat die mechanisch wordt aangestuurd en niet elektrisch. Dus dan is er iets stuk daarin waardoor dat ding maar blijft draaien en er onnodig wordt gekoeld.

Maar nu de vraag..

Wat moet ik nu??

sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die fan draait altijd, en dat klopt ook!

Eigenlijk wordt hij min of meer losgeloppeld, doordat er een zg "visco koppeling" op zit. Dat betekent dat de fan wel meedraait, maar niet veel vermogen afneemt. Wanneer de motor warmer wordt, gaat de fan meer vermogen gebruiken, dus de verbinding wordt stijver, zeg maar...

Dat de fan meteen meedraait, zegt dus niets! Dat doen ze nl allemaal...

Bovendien, als het buiten 0 graden is en je rijdt op de snelweg, wordt de motor ook gewoon warm! Terwijl er dan echt wel gekoeld wordt.....

Dat is gewoon het werk van de thermostaat, niet meer, en niet minder!

Nogmaals: Meet eerst de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof, dan pas kun je echt e.e.a. uitsluiten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...