Spring naar bijdragen

Locatie lambda sensor


Recommended Posts

heb iets gevonden wat erop lijkt. Zit recht boven de plek waar de uitlaat het blok in gaat.

In haynes boek lees ik dat ik dat ding moet vervangen terwijl de auto op bedrijfstemperatuur is. Dat is lekker zo naast die uitlaat en dan onder je auto liggen als een slangenmens.. :whistle:

Iemand nog tips voor de replacement??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar was ik zojuist dus ook al achter gekomen :whistle:

Enig idee waar dat ding zit?

Lees ook dat je met teflon het schroefdraad in moet tapen bij het plaatsen. Is dat van dat gastape??

Hallo Jeeper. Het vervangen van een oude Lambdasensor is voor het benzine verbruik altijd wel goed. In Canada moet je zelfs wettelijk om de 100 K miles deze vervangen heb ik gelezen op een USA site. Ga voorzichtig om met dit tamelijk gevoelige ding.

Alleen kopervet op de schroefdraad. Meestal is dit al voorzien door de fabriek, wanneer je hem koopt. Ik zou zeker geen teflontape gebruiken i.v.m. de temparatuur. Veel succes:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vervangen van een oude Lambdasensor is voor het benzine verbruik altijd wel goed

Hoe gaan ze dat verantwoorden ?

het ding kan toch maar pingelen tussen het laagste en de hoogste voltage ?

Zie echt niet in wat een nieuwe sonde meer kan meten dan een oude...:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaan ze dat verantwoorden ?

het ding kan toch maar pingelen tussen het laagste en de hoogste voltage ?

Zie echt niet in wat een nieuwe sonde meer kan meten dan een oude...:ohmy:

Hallo Jeeper. De sensor kan in de loop der tijd gaan afwijken, zonder dat de computer dit meldt. De computer regelt de verhouding lucht en brandstof door constant de luchthoeveelheid te meten met behulp van deze sensor in de uitlaatpijp, wanneer deze opgewarmd is en regelt de tijdsduur van de brandstofinjectoren.

Het is echt aangetoond , dat vernieuwing van deze sensor direct aanleiding geeft tot zuiniger verbruik. Dus advies: zuiniger rijden,lambdasensor nakijken.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik eerst eens vragen, waarom je zo zeker bent dat de O2 sensor aan vervanging toe is ?

auto bokt en houdt in. Is zo goed als niet mee te rijden. Zowel op lpg als benzine.

-Heb alle zichtbare stekkers al ingespoten met contactspray

-Kleppen auto zijn gesteld

-zit een andere cps sensor in

-nieuwe bougies

-nieuwe verdelerkap

-nieuwe bougiekabels

-nieuw luchtfilter

Dus nu gaan we eens uitzoeken of het wat uithaalt de lambdasonde te vervangen... ik hoop het maar, kan ik dat ding eindelijk een beetje fatsoenlijk verkopen :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude sensor er gisteren uitgehaald. Zat wat oxidatie op de stekker. Nieuwe erin. Stekkers accu tegen elkaar en na wat inleren weer rijden als een zonnetje.

Blij dat ik eindelijk na een maandje of 2 achter de oorzaak van de ellende ben gekomen.. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Oude sensor er gisteren uitgehaald. Zat wat oxidatie op de stekker. Nieuwe erin. Stekkers accu tegen elkaar en na wat inleren weer rijden als een zonnetje.

Blij dat ik eindelijk na een maandje of 2 achter de oorzaak van de ellende ben gekomen.. :rolleyes:

Heb je dat ding er op bedrijfstemperatuur uitgehaald? Of koud?

Ik wil ook de mijne vervangen (is wel een ZJ, maar concept = gelijk)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je dat ding er op bedrijfstemperatuur uitgehaald? Of koud?

Ik wil ook de mijne vervangen (is wel een ZJ, maar concept = gelijk)...

Op bedrijfstemperatuur..

oppassen dat je je handen niet brand, was een soort houdini-act om dat ding eruit te krijgen zonder dat ik naar beverwijk moest :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukt, met een warme motor (of vooral uitlaat-dinges) was het een fluitje van een cent. Met een kwartiertje klaar, inclusief foto's nemen...

Weet iemand of de staat van de oude sensor nog iets te melden heeft, zoals dat bij bougies wel het geval is?

De mijne zag er zo uit:

o2sensor_oud.jpg

De nieuwe heeft trouwens meer gaatjes. Zou die daardoor beter werken (los van het feit dat hij nieuw is)?

o2sensor_nieuw.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenin die behuizing met dat gaatje, zit een keramisch element gemaakt van Zirconium dioxide.

Van zodra de gaatjes open zijn kan de luchtstroom passeren en detecteert het element het O2 gehalte.

Het al dan niet van corrossie ontdoen van de metalen behuizing kan toch in principe niet veel effect hebben op het keramisch deel binnenin ?

En binnenin kun je er niet aan om te kuisen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenin die behuizing met dat gaatje, zit een keramisch element gemaakt van Zirconium dioxide.

Van zodra de gaatjes open zijn kan de luchtstroom passeren en detecteert het element het O2 gehalte.

Dat snap ik. Maar betekend meer gaatjes dan een betere / snellere / nauwkeurigere meting?

Het al dan niet van corrossie ontdoen van de metalen behuizing kan toch in principe niet veel effect hebben op het keramisch deel binnenin ?

En binnenin kun je er niet aan om te kuisen...

Klopt, vandaar dat ik er ook een nieuwe in gezet heb (iets met benzine en whiskey geloof ik :D).

Maar ik vraag me af of je aan de sensor iets kan zien, zoals je dat aan de bougies kan zien (mokka-kleurig is goed geloof ik, bij bougies)? Zegt die rode aanslag (corrossie?) iets over de staat van de verbranding, of hebben die sensoren dat altijd zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zegt die rode aanslag (corrossie?) iets

Het is het element binnenin die de meting doet. Zaag de oude eens voorzichtig open en maak daar 's een foto van aub.

De rode kleur van de beschermkap met de gaatjes wordt wellicht veroorzaakt door de hoge temperatuur die het ding krijgt als de motor draait.

Is meer een verkleuring van het metaal en zegt niet veel over de verbranding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...