Spring naar bijdragen

Schommel ingeklapt en bladveer gebroken


Recommended Posts

Hallo,

Gisteren naar Axel geweest en na slechts 50min rijden de CJ terug op de aanhangwagen moeten zetten. Links vooraan bladveer gebroken.

Dit is het bewuste putje:

[ATTACH]1856[/ATTACH] [ATTACH]1855[/ATTACH] [ATTACH]1854[/ATTACH]

Bij het neerkomen van de voorwielen op de bodem van de blubberput hoorden we ineens een KNAK.

De aandrijfassen waren op het eerste zicht nog goed, maar we konden wel zien dat het linker voorwiel zo'n 8cm meer naar achter zat dan dat het hoorde. Uiteindelijk uit de put getrokken (dank U Steven) en toen bleek de bladveer gebroken.

Ik veronderstel dat de schommel naar achter is geklapt en zo de veer is gebroken.

Enkele foto's:

[ATTACH]1857[/ATTACH] [ATTACH]1858[/ATTACH] [ATTACH]1859[/ATTACH] [ATTACH]1860[/ATTACH]

Heeft er iemand een idee wat hier verkeerd gegaan is? (ik denk niet dat de schommel in de put iets heeft geraakt waardoor deze naar achter is ingeklapt)

Wat is de oorzaak en vooral, hoe kan ik dit in het vervolg vermijden?

Moest dit de rechter bladveer geweest zijn, dan kon de cardanas niet ver genoeg inschuiven en was er misschien ook nog iets anders kapot (tussenbak).

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het nog 's bekeken (ook bij die bewuste put zondag) maar 't lijkt toch alsof de schommel geblocked heeft gestaan op de harde ondergrond onder die prut. Denk dat ie (als de veer het eerst had begeven bij het inveren onderin die bak) had de schommel heel gebleven en met het schassisbevestigingsoog naar achter gewezen i.p.v. naar voor.

'k Hoorde de klap maar dacht in eerste instantie aan een uitlaat/naverbranding. Dat klinkt ook zo tussen de bomen.

Ben je met lage snelheid die bak ingereden of ......

ps. Steven ook namens mij bedankt voor het lostrekken. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het nog 's bekeken (ook bij die bewuste put zondag) maar 't lijkt toch alsof de schommel geblocked heeft gestaan op de harde ondergrond onder die prut. Denk dat ie (als de veer het eerst had begeven bij het inveren onderin die bak) had de schommel heel gebleven en met het schassisbevestigingsoog naar achter gewezen i.p.v. naar voor.

'k Hoorde de klap maar dacht in eerste instantie aan een uitlaat/naverbranding. Dat klinkt ook zo tussen de bomen.

Ben je met lage snelheid die bak ingereden of ......

ps. Steven ook namens mij bedankt voor het lostrekken. :-)

Hey,

Ik denk niet dat de schommel iets geraakt heeft in de put, aangezien aan de bumper niets van slijk te zien is, en omdat de schommel direct onder de bumper reeds zit (en omdat er eerst een dikke laag blubber is voordat er een harde ondergrond is).

Ik denk eerder dat de bladveer de voorwaardse druk niet aankon.

Deed dit uiteraard aan een lage snelheid, maar er zat een aardig neepje onderin de put.

Heb nog niet de moed gehad de Jeep af te spuiten om beter te kunnen bekijken. Ik denk eraan de schommel zo te maken dat deze niet verder kan klappen dan nodig, zodat dit in het vervolg niet meer kan gebeuren.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag naar de verenmaker m'n veren gaan ophalen. Was wel verschoten van de prijs (220euro)om 2 bladveren van een extra blad met twee ogen te voorzien.

Ik hoop dat ik nu niet teveel aan flex moet inboeten, en als dat meevalt zal ik waarschijnlijk ook de achterste veren ook laten aanpassen. (eerst wat sparen)

Dat m'n veren nu maar heel blijven!

[ATTACH]1959[/ATTACH]

[ATTACH]1960[/ATTACH]

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...