Spring naar bijdragen

Demper noodzakelijk?


Gast Iwan Overmars
 Share

Recommended Posts

Gast Iwan Overmars

Is een demper verplicht voor de uitlaat? O.k. ik snap het wel ivm met de decibelletjes, maar ik heb wel eens gehoord dat het voor de levensduur van de motor noodzakelijk is dat er middels een uitlaatdemper tegendruk in het systeem moet worden opgebouwd?

Voor de APK hoeft de uitlaat toch alleen gasdicht te zijn, en wordt er geen geluidsmeting gedaan.

Niet dat ik zonder uitlaten wil gaan rijden, maar misschien wel een keer aanpassen. Nu zitten er 2 uitlaten onder de auto 'geslingerd'. Ik denk dat ik dit een keer wil aanpassen naar rechte pijpen (ik heb nu 2 sidepipes).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Dit ligt vooral aan uw uitlaatspruitstuk(ken)

Tis beter da ge bv een spaghetti hebt, die wa van 4 naar 2 en dan naar 1 loopt. En ni alles in 1 "tuit" bijeen laat kome.

Hierdoor bouwt ge teveel druk op, op 1 plaats, terwijl ge alles soepel moet late gaan. In mijn cursus automechaniek staat dat de maximum gradehoek van een bocht in de uitlaat 18° mag zijn, dit om de beste flow te krijge..

Bij een 6 cyl borla uitlaatspruitstuk moet ge ma es kijke op foto's, die gaan ook van 3 naar 2 en dan pas na 1.

Ook weer met die drukopbouwing te make.

Maja bij een 8 cyl moet ge dit dus aan 2 kante doen met 4 uitlate he! :whistle:

Hetgeen wak dan nog uit de racerij geleerd heb, is da alle uitlaatbuize tot het punt van samekome even lang zoude moete zijn.. en hoe minder bochte hoe minder weerstand..

Mjah wa dan na het spruitstuk komt mag gerust recht zijn.. het lawaai zal dan wel wa erger zijn ma een 4-takt zonder turbo hoeft niet persé druk op te bouwe..

Het koppel zal mss op een ander toere ligge ofzo maar door hier en daar een klein bochtje of een cherry bomb te zette kunt ge daar mee spele.. as ge een beetje handig zijt is dit allemaal goed te doen :ohmy:

Tis ni dak een hoog diploma heb dak da hier neerzet, maar dit is meeste allemaal uit mn eige ervaring en natuurlijk mn opleiding automechanica.

Dus as iemand dit wil verbetere of mss zegge da dit niet klopt.. laat maar hore. Het mag gerust!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zie je een ford escort motor die gestart wordt zonder uitlaatspruitstuk.

Starten gaat moeilijk.

Wat ze verder met dit motortje doen is niet voor gevoelige kijkers....

en

zie je een 6-cylinder mercedes motor zonder uitlaatspruitstuk: haal de barbeque worstjes er maar bij...

en als je wil indruk maken op de buren: stop dan

perkins V8 diesel in je jeep !
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is de enige APK eis dat ie van voor naar achter gasdicht is

Voor de technische controle wel, maar ik vermoed dat er ergens wel een klein artikeltje in de wegcode staat ivm. brulpijpen...

Denk niet dat je met die perkins V8 (zie link hierboven) zo mag rondrijden in belgie...

Dit zegt de Belgische Wet:

...

vervangen van uitlaat door niet-e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:

  • maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
  • normale emissietest mogelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de APK maakt het allemaal niet uit: Hij moet deugdelijk bevestigd zijn en (op het uiteinde na natuurljk :yes:) geheel gasdicht zijn.

Bij een controle langs de weg kun je met een brulpijp een bon oplopen, maar het is maar zéér de vraag of dat dan terecht is!

Ik heb enige tijd geleden een stukje van de EPS site gekopieerd en gepost: -klik-

Daar staat e.e.a., met voorbeelden, keurig uitgelegd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...