Spring naar bijdragen

GC 2005


Recommended Posts

De compleet vernieuwde Jeep Grand Cherokee is net als zijn voorgangers geschikt voor serieus terreinrijden. We deden dat met de versie met Chrysler’s beresterke Hemi V8.

Jeep introduceerde de afgelopen zomer de derde generatie van de Grand Cherokee. Dat model is sinds de introductie van de nieuwe Cherokee nu niet meer een verlengde versie, maar een apart ontwikkeld model.

In het voorjaar maakte de nieuwe Grand Cherokee zijn werelddebuut en hij zal deze herfst bij de Amerikaanse dealers arriveren. Wij moeten in Europa wachten tot begin 2005 de Europese uitvoering bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz van de band zullen rollen.

Als je nog even achter het stuur van de ´oude´ Grand Cherokee stapt, merk je pas goed dat de tijd niet stil staat. Alles is minder stevig: de stoelen, de wielophanging, de besturing en het weggedrag.

De nieuwe Grand Cherokee is nog steeds als Jeep meteen herkenbaar, maar hij ziet er een stuk dynamischer uit met een langere motorkap en een schuiner geplaatste voorruit.

Hij is leverbaar met drie motoren, de nieuwe 3.6 V6, de gemoderniseerde 4.7 V8 en, nieuw voor Jeep, de 5.7 Hemi V8. Bovendien is er keuze uit drie 4x4-systemen: Quadra-Trac I permanente vierwielaandrijving met tussenbak, Quadra-Trac II full-time 4x4 maar nu met een nieuwe tussenbak en Quadra-Drive II. De laatste is een doorontwikkeling van het bestaande systeem en heeft Electronic Limited Slip Differentials vóór, midden en achter. ELSD vervangt de VariLock-assen die worden gebruikt voor vorige Jeeps.

De Jeep Grand Cherokee heeft nu dus ook de beschikking gekregen over Chrysler´s Hemi-motor. De 5,7-liter V8 heeft een vermogen van 334 pk en een koppel van 509 Nm. De Hemi heeft in dit geval MDS, Multi Displacement System, waarbij vier cilinders worden uitgeschakeld als niet het maximale vermogen nodig is. Met de Hemi ben je je constant bewust dat het een beer van een motor is. Sterk en met een heleboel power onderin. Op kruissnelheid draait hij 2000 tpm en bij het geven van een dot(je) gas speert de grote SUV vooruit. Dank zij de nieuwe onafhankelijke wielophanging vóór en de starre as met nieuwe geometrie achter gedraagt de Grote zich op de openbare weg uiterst beschaafd. De afstelling van het onderstel is stevig maar beslist niet oncomfortabel. De Hemi-versie heeft trouwens standaard het nieuwe Dynamic Handling System (DHS), waarbij de stabilisatorstangen vóór en achter bij rechtuit rijden hydraulisch worden ontkoppeld ter verbetering van het comfort. In de bochten komt DHS in actie om hellen tegen te gaan. Wat je merkt is dat hij een koersvast bochtgedrag heeft. Het nieuwe stuursysteem betekent voor de Grand Cherokee ook een grote verbetering: hij is preciezer en geeft een beter gevoel. Uiteraard is er nu ook ESP; daar kan geen SUV-fabrikant meer omheen.

De Hemi kon ons op een zware off-roadtrail in de Santa Inez Mountains in Californië overtuigen van zijn capaciteiten. Met een steile beklimming over een rul zandpad heeft hij geen moeite en met afdalingen evenmin. Met deze Jeep kom je niet snel in de problemen.

Daar zorgt het grote koppel wel voor, maar ook de langere veerwegen. Moeilijker wordt het met het ´doorwaden´ van droge canyons. Zijn lengte van 4,74 m en breedte van 1,86 m is daarbij wat in zijn nadeel. Maar met voorzichtig manoeuvreren, ´neemt´ de Grand Cherokee de moeilijkste delen met veel grandeur. Indrukwekkend is de term die past bij de off-roadcapaciteiten van de nieuwe Jeep. Geciviliseerd bij zijn gedrag op de gewone weg.

Nieuw voor de Grand Cherokee is verder de 3,7-liter V6 met 213 pk en een maximum koppel van 319 Nm bij 4000 tpm. Hij vervangt de 4-liter zescilinder lijnmotor. De 3.7 werd al eerder geïntroduceerd in de gewone Cherokee. Ook nieuw is de vijftraps automatische transmissie met elektronisch geregelde koppelomvormer, die gecombineerd wordt met de V6.

De bestaande 4.7 V8 is gemoderniseerd met twee anti-klopsensoren en een nieuwe calibratie. Hij levert 238 pk.

Het verschil tussen de V6 en de V8 is vooral in een heuvelachtige gebied snel duidelijk. Dan kunnen we ons voorstellen dat je voor de V8 kiest, die met 414 Nm meer dan voldoende koppel achter de hand heeft.

GC1.jpg

GC2.jpg

GC3.jpg

GC4.jpg

GC5.jpg

GC6.jpg

GC7.jpg

Bron: www.Autoweek.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het toevallig nèt gelezen, ik vind 'm helemaal top. smile.gif

Eindelijk ook foto's in een autoblad zonder een perfect gepolijste auto. wink.gif

Ik heb 1 aantekening, en dat is dat Autoweek wéér een verhaal heeft 'geleend'. Het is uiteraard wel zelf geschreven, maar ze hebben er geen uitgebreide test van gemaakt wat ik best betreur...

Ik twijfel zelfs of ze er wel in hebben gereden. unsure.gif

..ik zou die Hemi wel eens mee willen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...