Spring naar bijdragen

temp.meter schommelt


ruward
 Share

Recommended Posts

Een goedemiddag

Na dit forum te hebben uitgekamt kom ik nog niet tot een oplossing.

het probleem is als volgt, mn temparatuurmeter schommelt sinds vanochtend.

koelvloeistofbakje is nog steeds de zelfde hoeveelheid.

radiateur is ook nog het zelfde hoeveelheid water.

Geen olie laag in de koelvloeistof, olie zelf nog helder, ook geen oliefilmlaag in de radiateur, de verwarming doet het nog als vanouds, krijg niet de indruk dat hij sneller warm word als anders, tis maar vreemd,

het verschijnsel viel mij vanochtend pas op, nadat ik met een redelijke vaart van de camping was gereden, zeer hobbelige weg, ging flink tekeer, ik dacht direkt dat of de sensor is kapot getrild of iets met de meter, de schommelen van de meter is wel minimaal.

voor de zekerheid laat ik morgen de koelvloeistof checken op uitlaatgassen.

Ik hoop maar dat het een kleinigheidje is, de koppakking stuk lijkt mij sterk, ik rijd altijd rustig, laat hem altijd warm worden voor het rijden.

het is een 2.5 ltr 4 cillinder.

misschien kan iemand met mij meedenken.

groetjes Ruward.

ps stationair blijft ie volgens mij stilstaan, alleen als ik aan het rijden ben schommelt ie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het vlug schommelen ?

en hoever is de uitslag ?

Als het temperatuursgebonden zou zijn, kun je enkel een langzaam aan schommeling krijgen. Motortemperatuur kan plots niet van 100° naar 50° zakken hé ?

dus denk ik een electrisch probleem:

ofwel voeler op het blok naar het walhalla

ofwel slechte massa

ofwel draadbreuk achter dashboard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitslag is niet zoveel, normaal staat de meter een stuk boven de 100, het zijn degrees, en klappert alsware naar de 50, klappert niet naar boven.

het zijn korte schokjes.

koelslangen worden niet hard, en de radiatordop is goed te verwijderen bij bedrijstemp. dus hij bouwt geen druk op.

Ik denk dat het ook iets electrisch is, gezien de stevige rit vanaf de camping.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok Thanks, maar nu het volgende

starte vanochtend de auto, en ik vond de oliedruk wat laag, normaal staat hij op 40 en schommelt een klein beetje als je vermogen vraagt, das normaal.

maar sinds vanochtend staat ie erg laag, iets boven de eerste streep, heb ik nog nooit gehad, hij is altijd stabiel geweest, ga zo wat olie bijvullen, al is het niet echt nodig.

olie ziet er normaal uit, alleen gelijk na het rijden olie gecheckt en er zat een klein luchtbelletje op de peilstok.

wat kan dat zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het ook vals alarm van die oliedruk ?

Ik vermoed dat er een electrisch probleem is in je instrumentencluster.

Bekijk dat eens.

Die meters geven waarden aan volgens de signalen die ze krijgen, maar als er ergens valse/slechte/geen contact is dan kun je er niet op vertrouwen.

Of in het ergste geval is er ergens een joekel van een gat in je blok binnenin, maar dat zal wel niet zeker ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans

Ik heb net nog een stukje gereden, en ff goed opgelet, oliedruk nog steeds laag, en weet je wat de spanningsmeter van de accu staat ook laag, benzinemeter ook, soms gaat de oliedruk omhoog en ja hoor de spanningsmeter ook. dus een electrisch probleem denk ik.

groot gat in mn blok denk ik niet, rijd en start als vanouds.

rare apparaten die Jeeps, maar wel mooi.

zal zo mn kop onder het dashboard steken om te kijken of ik wat kan vinden.

Hou je op de hoogte.

groetjes Ruward.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb net mn hoofd onder dashboard gestoken, en een beetje aan de stekkertjes gezeten achter die meters, en ja hoor bij het aanraken van de draadjes zie ik alle meters verspringen, dus de meters reageren op beweging van de draadjes.

Ik wist het wel, zal eens even kijken wat ik hier aan kan doen, ik denk stekkertje loshalen en kijken naar losse kontaktjes.

dank je wel voor het meedenken, en hou je op de hoogte.

heb je zelf nog een idee hoe ik dit moet aanpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

checken op corrossie

afgebroken pinnetjes

draadbreuk (moeilijk te zien, zit binnen in de draad)

ja, het is even puzzelen, maar ik denk dat je op goede weg bent.

alles checken hé

alles !!

Ook de printbanen van de instrumenten zelf, met het blote oog kun je dit niet altijd zien, zo'n printbaantje kan doormidden liggen zonder dat je het weet...

als je dan trekt en duwt, krijg je meestal wel effect

Solderen kun je ook doen, dat is best stevig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel man.:)

ga er mee aan de gang morgen.:wacko:

gegroet:bye1::no:

Vaak zit er een haar-scheurtje in de folie-baan die bij de YJ's wordt gebruikt.

Dit is NIET te solderen , de folie smelt dan nl.

Je kan dit repareren met Silver-Glue , dit is lijm met een zilver oplossing erin.

(mocht je het niet kunnen vinden , ik verkoop dit ook in mijn electronica winkel , prijs 9.95 zo even uit mijn hoofd).

Dit wordt ook veel verkocht voor het repareren van achteruit-verwarmingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Goedemorgen dames en heren.

Nou het electrisch probleem opgelost met de meters.

Toen die bovenstaande problemen begonnen, schommeling meters, en vooral de oliedruk meter baarde mij zorgen, toen heb ik er een scheut olie in gegooid, wat resulteerde in een iets teveel olie in het blok, een fractie maar.

Twee dagen later was mijn oliedruk weer lager dan normaal, ik dacht dat het aan een teveel aan olie zou zijn die de druk omlaag bracht, toen ik echt begon na te denken, dacht ik nee, een teveel aan olie brengt de druk omhoog, dus dat kan niet.

nou check ik gister het oliepeil en zie dat hij onder het streepje staat, dus veel minder dag vorige week.

Kan het zo zijn dat de motor het teveel aan olie er op een of andere manier er uit gooit, en in mijn geval meer dan teveel.

Ga in ieder geval vrijdag alle olie vervangen, dat wil ik doen met 10w 40.

Iemand een idee waar ik nog meer op moet letten.

dank jullie wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, dat is niet pluis hoor.

Zoveel olie kan hij niet op korte tijd opzuipen...:rolleyes:

Moet iets anders aan de hand zijn...

Tap eens je olie af en kijk hoeveel liter eruit komt.

Dan weet je al meer.

Giet er dan exact x-liter in en check dit op je peilstok.

Zo weet je dan als het verminderd of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hij rookt niet anders dan normaal, en een zichtbare lekkage is het ook niet. wat ik wel weet is dat er minder olie in zit als vorige week.

tis maar raar.

Ik haal alle olie eruit, en ga exact bijhouden wat ik er in weer ingooi, en volgende week haal ik het weer uit om het verbruik vast te stellen.

zijn er nog ideen waar de olie gebleven kan zijn. hans kazan die wist het niet.

gegroet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je wel onder gelijke omstandigheden gemeten? Auto op dezelfde plaats, motor in beide gevallen minstens een kwartier uit, enz.

Overigens weet ik niet hoever je de motor boven peil gevuld had, maar voordat er "rare" dingen mee gaan gebeuren moet je wel écht flink veel gevuld hebben. Met 5mm gebeurt er nog niets, en met een centimeter ook nog niet.

Vervolgens veranderd de oliedruk er ook niet door. Het enige wat er kan gebeuren, is dat de druk wegvalt, wanneer er echt véél te weinig olie in het carter zit. En dat gebeurt ook pas als je helemaal niets meer op de peilstok ziet!

Kortom: De oliedrukproblemen komen beslist niet door een centimeter meer of minder olie aan de stok. De viscositeit van de olie kan wél wat uitmaken. 10W40 lijkt me prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De omstandigheden waren gelijk, warme motor 20 min wachten dan checken.

de olie was misschien 3 mm te veel op de peilstok, dat was een anderhalf week geleden, nu staat ie 3 mm onder de streep.

misschien datde olie die ik erbij gooide niet dezelfde was als dat er in zat, kan dat wat uitmaken, en dan heb ik het over de viscositeit, dat die dan verranderd. maar volgens mij was dat ook 10w40.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de fles olie terug gevonden die ik er extra erin heb gegooid,het was 15w40 wat ik bij 10w40 heb gegooid, de 10w40 was half syntetisch, en de 15w40 was minaraal.

kan dat het verklaren dat de oliedruk lager is qua vicositeit, of is een mix van die twee gewoon niet goed voor de motor.

gergoet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...